شناسهٔ خبر: 1896 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

شورایعالی معماری وشهرسازی مصوب كرد:

طرح توسعه حرم شاهچراغ مصوبه سال ۸۹ لغو شد

شاهچراغ شورایعالی معماری و شهرسازی طرح توسعه حرم حضرت احمد بن موسی(ع) شاهچراغ را به دلیل فقدان نقشه‌های ملاک عمل مصوب و مغایرت بند 6 مصوبه مذكور با ضوابط سازمان میراث فرهنگی لغو کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از مركز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت راه وشهرسازی، معاون معماری وشهرسازی و دبیر شورایعالی معماری و شهرسازی در نامه‌ای به استاندار و رییس شورای برنامه ریزی و توسعه استان فارس اعلام كرد: شورایعالی شهرسازی و معماری ایران به دنبال ارایه گزارش درباره اقدامات صورت گرفته در بخشی از بافت تاریخی شهر شیراز، در جلسه مورخ ۱۴/۷/۹۳ خود به شرح زیر تصمیم گیری كرد:

۱. در راستای صیانت از میراث تاریخی، فرهنگی و لزوم حفاظت از یكپارچگی بافت‌های واجد ارزش و همچنین اهمیت رعایت حقوق ساكنان این بافت‌ها مقرر شد دبیرخانه كمیسیون ماده ۵ شورایعالی شهرسازی و معماری در استان‌ها، در جلساتی كه موضوعات فوق الذكر در آن مطرح است از مشاور طرح جامع شهر(به عنوان سند بالادست)، نماینده معتمد تشكل‌های مردمی و دو نفر از متخصصان دانشگاهی و اهل حرفه و در شهرهای مذهبی نماینده تولیت آستان متبركه (در موارد تصمیم گیری داخل محدوده وحریم مصوب حرم مطهر) را دعوت كنند.

۲. در خصوص بافت تاریخی شهر شیراز، به جهت جلوگیری از تهیه طرح‌های متعدد كالبدی و اجرایی و بعضا مغایرت طرح‌های تهیه شده با طرح‌های فرادست مقرر شد، طرح تفصیلی بافت تاریخی شهر شیراز با رویكرد صیانت از یكپارچگی بافت و ملاحظات اجتماعی، اقتصادی و احیای فرهنگ سكونت پس از طی مراحل استانی ظرف مدت دو ماه در كمیته تخصصی شورایعالی بررسی در دستور كار شورایعالی شهرسازی و معماری قرار گیرد.

۳. به جهت عدم ارائه نقشه‌ها و اسناد تكمیلی وفق شروط مصوبه مورخ ۸۹/۱۰/۰۶ شورایعالی معماری و شهرسازی در خصوص طرح توسعه حرم حضرت احمد بن موسی(ع) شاهچراغ و فقدان نقشه‌های ملاك عمل مصوب، همچنین مغایرت بند ۶ مصوبه مذكور با ضوابط سازمان میراث فرهنگی، مصوبه مذكور ملغی و ضمن تاكید بر عدم هرگونه مداخله و اجرای طرح در اراضی پیرامونی حرم مطهر مقرر شد محدوده طرح توسعه حرم و ضوابط و مقررات مربوطه در قالب طرح تفصیلی بافت تاریخی شهر شیراز (موضوع بند۲ مصوبه حاضر) تعیین و توسط دبیر شورایعالی شهرسازی و معماری ابلاغ شد./

نظر شما