شناسهٔ خبر: 18981 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

یک جامعه‌شناس مطرح کرد:

لازمه‌های عملیاتی شدن قطارهای سریع‌السیر و قطارهای حومه‌ای/ رونق سیستم‌های حمل و نقلی و هماهنگی آن‌ها در یك مسیر تا ۷ سال آینده

قطار مسافر دانشیار دانشگاه تهران گفت: در صورت مشاركت در اجرای طرح‌های توسعه‌ای و عمرانی و حمل و نقلی یكپارچه در كشور، ۳ تا ۷ سال آینده شاهد رونق سیستم‌های حمل و نقلی و هماهنگی آنها در یك خط و مسیر خواهیم بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی راه آهن جمهوری اسلامی ایران٬ حسین ایمانی جاجرمی دانشیار دانشگاه تهران درباره یكپارچگی مدهای حمل و نقلی در كشور گفت: تا برنامه‌ریزی‌های ناحیه‌ای و منطقه‌ای و همچنین آمایش سرزمین در كشور صورت نگیرد، نمی‌توان به یكپارچگی در سیستم‌ها و مدهای مختلف حمل و نقلی دست یافت، اما این موضوع در كشورهای اروپایی چون سوئیس از سال ها قبل كاملا نهادینه شده به طوریكه مسافران با سهولت كامل می توانند از طریق قطارهای سریع السیر به هر مقصدی كه بخواهند، جابجا شوند.

وی افزود: در كشورهایی كه دارای راه آهن‌های سریع‌السیر هستند، اتصال خطوط مختلف حمل و نقلی به نحو مطلوبی انجام شده و دولت و مسئولان ذی ربط كشوری حمایت های لازم را برای این تعاملات داشته‌اند كه راه‌آهن كشور طی دو سال اخیر اقداماتی را برای عملیاتی شدن قطارهای سریع السیر و قطارهای حومه‌ای صورت داده اما هنوز در ابتدای راه برای یكپارچگی تمامی مدل‌ها چه در درون و چه بیرون شهر قرار داریم.

كارشناس ارشد جامعه شناسی توسعه اضافه كرد: به دلیل نبود طرح های بالادستی و همچنین اداره جداگانه بخش بخش شهرها، موجب شده ما در توسعه و یكپارچگی حمل و نقل كشور دچار مشكلات زیادی شویم كه این نیاز به نگاه اقتصادی و متمركز كردن فعالیت‌های بخش‌های مختلف دارد.

ایمانی با بیان اینكه اگر پایه‌های مطالعاتی خوبی برای این طرح در كشور صورت بگیرد و همه ارگان های مسئول با یكدیگر مشاركت داشته باشند، دستیابی به این طرح آسان تر خواهد شد، اظهار كرد: به منظور دستیابی به حمل و نقلی با وجود طراحی خطوطی ایمن برای تردد قطارهای سریع السیر، دست اندركاران و مدیران حمل و نقلی باید با همدیگر به تفاهم و تعامل برسند تا به نتیجه دلخواه برسند .

وی افزود: در صورت مشاركت در اجرای طرح‌های توسعه‌ای و عمرانی و حمل و نقلی یكپارچه در كشور، ۳ تا ۷ سال آینده شاهد رونق سیستم‌های حمل و نقلی و هماهنگی آنها در یك خط و مسیر خواهیم بود.

این كارشناس ارشد جامعه شناسی توسعه تصریح كرد: تجربه كشورهای توسعه یافته در بخش حمل و نقل ریلی نشان می‌دهد كه راه آهن محور توسعه آنها بوده است چرا كه با توسعه این بخش، آبادانی و جمعیت‌پذیری و ایجاد زندگی شهری در آنها شكل گرفته است.

ایمانی جاجرمی تاكید كرد: راه‌آهن به عنوان محور توسعه از پتانسیل خوبی برخوردار است كه بایستی ضمن فرهنگ‌سازی برای استقبال مسافران از این بخش، به كشورهای همسایه نیز امتداد داشته باشد.

وی یادآور شد: برنامه ریزی برای صنعت حمل و نقلی باید به سمتی حركت كند كه كشورهای منطقه از مزایای توسعه آن بهره‌مند شوند./

نظر شما