به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از ایرنا سیدحسن قاضیزاده هاشمی روز یکشنبه طی سخنانی در همایش سراسری رؤسا و مدیران پلیس راهور ناجا افزود: عوارض خرده فروشی سیگار را هم افزایش دهند، به ما هم ندهند چرا که در این راستا ۱۱ هزار میلیارد تومان گیر دولت میآید.
۱۰ برابر کشتههای تصادفات مجروح و معلول داریم
هاشمی در سخنانش افزود: ۱۰ برابر کشتههای تصادفات مجروحیت و معلولیت داریم که دو یا سه هزار میلیارد هزینه میکنیم. از سوی دیگر ۶ برابر ظرفیت زندانها زندانی داریم که بخشی از آنها به دلیل تصادف و نداشتن بیمه در زندانها به سر میبرند.
وی با مثال آوردن این که در سراوان یک نفر نان آور ۱۱ نفر است، گفت: چنانچه برای این یک نفر اتفاقی رخ دهد، مجروح یا کشته شود، بقیه اعضای خانواده چه کاری باید انجام دهند؟
آمبولانس هوایی ما مشکل دارد
وزیر بهداشت گفت: در حوزه بهداشت و درمان تلاش کردهایم تا حضور در صحنه بهتر از گذشته باشد. به عنوان مثال، در بخش اورژانس بیمارستانی هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بابت توسعه و تجهیز هزینه کردیم این در حالی است که امداد هوایی یا آمبولانس هوایی نیز مهم است.
هاشمی گفت: وقتی بالگرد را آماده میکنیم، میگویند جایگاه سوخت نیست. جایگاه سوخت را درست میکنیم میگویند آشیانه نیست. چنانچه عزم و همتی باشد، بسیاری از این مسیرها را سریعتر طی میکنیم.
کاهش آسیبهای اجتماعی به کم شدن تصادفات کمک میکند
وی خطاب به مدیران راهور گفت: تصادفات دست شما نیست. دست ما هم اصلا نیست. این که مردم آسیب نبیند یا فوت نشوند در بعد از تصادف به عهده ماست اما این که تصادفی اتفاق نیفتد دست ما نیست. کار ما بعد از حادثه شروع می شود، به همین منظور صنعت خودرو، راه و شهرسازی و از همه اینها مهمتر اشتغال، کاهش آسیبهای اجتماعی و روح و روان مردم از همه مهمتر است چرا که بخشی از تصادفات ناشی از خستگی است. از سوی دیگر باید به خودروهایی که بیشتر آسیب میزنند نمره ندهید.
فرهنگ چند هزار ساله داریم اما نمیتوانیم مشکل تصادفات و آلودگی هوا را حل کنیم
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در بخش دیگری از سخنانش با بیان این که آمار تلفات ما در تصادفات از کشورهای آفریقایی بالاتر است، گفت: این در حالی است که فرهنگ چند هزار ساله داریم. در عرصههای مختلف علمی مقام اول و در منطقه مقام شانزدهم را داشته و در حوزههای دفاعی قدرت اول منطقه هستیم اما نمیتوانیم این مشکل را حل کنیم. نمیتوانیم آلودگی هوا را حل کنیم.
هاشمی با اشاره به ناکارآمدی برخی از بخشها گفت: از حرفهای تکراری و تعارف بگذریم و بیاییم مشکلات را حل کنیم. کشوری که جزء قدرتهای هستهای جهان است. در علوم مختلف پزشکی سرآمد است. در نانو فناوری رتبه هفتم یا هشتم جهان را دارد، نمیتواند مردم را توانمند کند.
هاشمی به نقش تعلیمی و دانشگاهی صداوسیما و رسانهها اشاره کرد و گفت: رسانهها به جای این که دروغ بگویند، تهمت بزنند، آن را به جان این و این را به جان آن بیندازند؛ بیایند مردم را توانمند کنند.
چرا باید بعد از ۳۷ سال خودروی ملی ما این باشد؟
وی با بیان این که کمترین رشد در زمینه اعتبارات در دو سال گذشته به حوزه بهداشت و درمان مربوط بوده، گفت: این در حالی است که بیشترین اخبار و تریبون را وزارت بهداشت در اختیار دارد. این که چقدر پول داده شده، واقعیت نیست. هرچه پول از جیب ما کم میکنند بگذارند برای کاهش تصادفات. چرا باید بعد از ۳۷ سال خودروی ملی ما این باشد؟ یکی از اشکالات این است که کسی نمیخواهد در نظام جمهوری اسلامی بَده شود. برای همین تصمیم نمیگیرند و موضوع را رها میکنند.
هاشمی ادامه داد: در مورد یارانهها، تصادفات و کشتهها صحبتها میشود اما تصمیم نمیگیرند. در صورتی که اگر صنعت ریلی را در شهرهای بزرگ توسعه دهیم، به کاهش آلودگی و کشتهها میرسیم. این در حالی است که آمار موتورسیکلتها و کشتهها وحشتناک است تا جایی که شایعترین علت آلودگی هوا نیز موتورها هستند. چرا نمیتوانیم موضوع موتورسیکلتها را حل کنیم؟ ادعا داریم دنیا را میتوانیم اداره کنیم و هزار و یک ادعای دیگر هم داریم. در حالی که برای رفع مشکل موتورسیکلتها حداقل بیاییم به تجربه و دانش دنیا مراجعه کنیم. یا موتورهای ایمنتری بسازیم.
وی ادامه داد: میگویند اگه صنعت را گیر بدهیم یک عده دارند نان میخورند این در حالی است که در برخی از بخشها از جمله غذا و کشاورزی نیز مشکل داریم و برخی از امور را معطل نگه داشتهایم، در حالی که در کل دنیا در زمینه تصادفات، جریمه سنگین و برخورد شدید را بازدارنده میدانند. بر این اساس میتوان گفت افزایش جرایم رانندگی کمک به سلامت مردم است./
نظر شما