شناسهٔ خبر: 19243 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

شیبانی‌اصل در گفتگو با پایگاه خبری مطرح کرد؛

قانون نگهداری ساختمان در دست بازنگری/ حضور مرمت‌گران در قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان بررسی می‌شود

منوچهر شیبانی اصل مدیرکل دفتر سازمان‌های مهندسی و تشکل‌های حرفه‌ای وزارت راه و شهرسازی گفت: اگر در وزارت راه و شهرسازی به این نتیجه رسیدیم که صلاحیت خاصی بر مبنای پروانه اشتغال به کار برای فعالان تعمیر و مرمت موردنیاز و ضرورت است طبعا در دستور کار قرار می‌گیرد.

منوچهر شیبانی‌اصل در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درباره اهمیت نقش شهرسازان در نظارت عالیه گفت: بحث شهرسازی به عنوان رشته مادر و پایه در مجموعه‌های مهندسی ساختمان قابل‌توجه است و رعایت ضوابط شهرسازی اصل بنیادینی در شکل‌گیری شهرها، توسعه آنها و احداث ساختمان‌ها به شمار می‌رود. ساختمان‌ها در شهر شکل می‌گیرند و در چارچوب ضوابط شهرسازی احداث می‌شوند از این رو رشته شهرسازی یکی از رشته‌های با اهمیت و خاص در مجموعه هفت رشته نظام مهندسی ساختمان است و قانونگذار با نگاه ویژه و با اهمیت هر کجا از الزامات مقررات ملی ساختمان یادکرده بلافاصله در کنار آن از ضوابط شهرسازی نیز نامبرده است.

مدیرکل دفتر سازمان‌های مهندسی و تشکل‌های حرفه‌ای وزارت راه و شهرسازی افزود: در خصوص بحث کنترل ساختمان، ماده ۳۵ قانون، نظارت عالیه را در چارچوب وظایف وزارت راه و شهرسازی قید کرده که طبیعتا بحث کنترل ضوابط شهرسازی هم شامل این ماده و این مجموعه می‌شود و در اجرای ماده ۳۵ مدنظر قرار می‌گیرد.

این مدیرکل حوزه معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی ادامه داد: طرح‌هایی در معاونت مسکن و ساختمان و به پیشنهاد معاون وزیر راه و شهرسازی در دست بررسی است تا در موضوع نظارت و کنترل ساختمان بر اجرای ضوابط شهرسازی از شهرسازان استفاده شود.

شیبانی‌اصل در پاسخ به این سوال که آیا قرار است در پیش‌نویس مبحث دوم مقررات ملی ساختمان رشته مرمت نیز با توجه به اینکه نقش و جایگاهی ندارد افزوده شود؟ گفت: در حال حاضر، بخش مغفولی از خدمات مهندسی نگهداری ساختمان‌هاست. حفظ و افزایش طول عمر ساختمان‌ها که نقش مهمی در ساختمان‌ها دارد موردتوجه خاص قرار گیرد. بر این مبنا، مبحث بیست و دوم که به نگه‌داری ساختمان‌ها مربوط است در حال بازنگری است.

وی ادامه داد: پیش‌نویس صلاحیت نگهداری ساختمان نیز در دست تدوین است که امیدواریم در سال آینده نهایی و ابلاغ شود. در این راستا نیز نگهداری ساختمان‌ها، جزو برنامه‌های اصلی وزارت راه و شهرسازی است و ما در وزارت راه و شهرسازی معتقدیم که ساختمان بعد از ساخت نباید رها شود زیرا، نگهداری ساختمان، باعث افزایش طول عمر، استفاده بهینه از ساختمان، حفظ سرمایه‌های ملی و سرمایه‌های شهری و شهروندان است.

شیبانی‌اصل در پایان افزود: اما در مورد ساختمان‌های مربوط به میراث‌فرهنگی و ساختمان‌هایی که تعمیر و مرمت آنها تخصص خاصی را می‌طلبد پیشنهادی مطرح شده که طبیعتا این پیشنهاد باید بررسی شود. با صاحبنظران این بخش ما حتما نشست‌هایی را برگزار می‌کنیم و اگر در وزارت راه و شهرسازی به این نتیجه رسیدیم که صلاحیت خاصی بر مبنای پروانه اشتغال به کار برای فعالان تعمیر و مرمت ساختمان‌ها موردنیاز و ضرورت است طبعا آن نیز در دستور کار قرار می‌گیرد. /

نظر شما