شناسهٔ خبر: 19286 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

مومنی رخ در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی:

اعزام خلبانان ایرانی به خارج برای اخذ گواهینامه فلایت‌چک/ آغاز فعالیت فلایت‌چک ملکی ایران در سال ۹۵

احمد مؤمنی‌رخ عضو هیأت مدیره شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران از اعزام تعدادی خلبانان ایرانی به خارج کشور برای اخذ گواهینامه بهره‌برداری از هواپیمای فلایت‌چک خبر داد و گفت: هواپیمای فلایت‌چک خریداری شده ایران سال آینده بعد از اتمام فرایند لازم بهره‌برداری می‌شود.

احمد مومنی رخ در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درباره زمان آغاز فعالیت هواپیمای فلایت‌چک خریداری شده ایران گفت: تعدادی از خلبانان تا پایان اسفندماه برای آموزش دوره نحوه بهره‌برداری و اخذ گواهینامه مربوطه (License) به خارج از کشور اعزام می‌شوند و مدت آموزش این دوره نیز ۲۴ روز است.

وی با بیان اینکه این هواپیمای فلایت‌چک خریداری شده ایران در مرحله دی‌- ریجیستر توسط سازمان هواپیمایی کشوری قرار دارد، افزود: این هواپیما در حال حاضر در فرودگاه مهرآباد قرار دارد و بعد از اتمام فرایند لازم در سال آینده بهره‌برداری می‌شود.

مومنی رخ افزود: هواپیمای فلایت‌چک خریداری شده برای ایران از مدل کینگ ایر ۳۵۰ ساخت شرکت "بیچ‌کرفت" در سال ۲۰۱۳ است که مهمترین وظیفه این هواپیماها تنظیم، کنترل و تایید دستگاهای ناوبری و کمک ناوبری فرودگاه‌های کشور است و از الزامات صنعت هوانوردی کشور به شمار می‌رود.

عضو هیأت مدیره شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران ادامه داد: پیش از این تنها یک فروند هواپیمای فالکون جت ملکی برای کنترل دستگاه‌های کمک ناوبری فرودگاه‌های کشور مورد استفاده قرار می‌گرفت که متاسفانه در اسفندماه ۹۲ در حالی که برای وارسی تجهیزات کمک ناوبری و کمک بصری به فرودگاه کیش اعزام شده بود در سواحل جزیره کیش سقوط کرد و بعد از آن عملیات وارسی پرواز تجهیزات کمک ناوبری، فرودگاه‌ها و راه‌های هوایی کشور با مجوز سازمان هواپیمایی کشوری و سازمان‌های ذیربط توسط هواپیماهای فلایت‌چک دو کشور همسایه با رعایت تمامی قوانین و مقررات انجام می‌گرفت.

وی در بخش دیگری از اظهاراتش از اقدامات شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در جهت مدیریت آسمان ایران‌شهر گفت و یادآور شد: در راستای این طرح و توسعه زیرساخت‌های خدمات هوانوردی و با توجه به افزایش میزان پروازهای داخلی و خارجی در آینده، تدابیر لازم برای راه اندازی سامانه ارتباطی VSAT در مرکز کنترل ترافیک هوایی کشور اندیشیده شد تا از هر گونه اختلال در ارتباطات مرکز کنترل ترافیک هوایی کشور با فرودگاه‌، مسیرهای هوایی، ایستگاه‌های راداری و ایستگاه‌های رادیویی کنترل از راه دور با مرکز کنترل ترافیک هوایی جلوگیری شود.

وی ادامه داد: تا پیش از راه‌اندازی سامانه ارتباطی VSAT، اطلاعات از طریق شبکه مخابراتی کشور به مرکز کنترل ترافیک هوایی ارسال می‌شد که به دلیل عملیات ساختمانی در برخی شهرها، صاعقه و سایر اختلالات امکان قطع شبکه فیبر نوری و مختل شدن ارتباطات وجود داشت.

عضو هیأت مدیره شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران ادامه داد: با نصب سامانه VSAT اطلاعات تمام ۲۵ ایستگاه‌ رادیویی کنترل از راه دور کشور(RCAG)، ایستگاه‌های راداری و فرودگاه‌های کشور از طریق ماهواره اینتل‌سَت ۹۰۶ وارد مرکز کنترل ترافیک می‌شود و ضمن تامین ایمنی و امنیت فراگیر در شبکه ارتباطی، امکان ارائه خدمات دقیق، به موقع و بدون اختلال را فراهم می‌کند./

نظر شما