شناسهٔ خبر: 19390 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

چگنی خبر داد:

نیاز به ۱۰ میلیون و ۸۲۵ هزار واحد مسکونی تا ۱۰ سال آینده/ انبوه‌سازان رشد تعداد خانواده‌ها را در نظر بگیرند نه رشد جمعیت

علی چگنی مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی گفت: فعالان ساختمانی برای ساخت و ساز و عرضه مسکن در مقطع فعلی به جای آنکه ارقام مربوط به رشد جمعیت طی سال‌های آتی را ملاک عمل تقاضا قرار دهند بهتر است نرخ رشد خانوار و حجم خانوارهای جدید در ۱۰ سال آینده را مبنای کار خود بگذارند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی علی چگنی در همایش چشم‌انداز اقتصاد ایران در سال ۹۵ که روز گذشته (سه‌شنبه ۱۸ اسفند) برگزار شد، با بیان اینکه حجم تقاضای مورد نیاز مسکن طی ۱۰ سال آینده بر مبنای دو مؤلفه «میزان رشد جمعیت» و «رشد تعداد خانوارها» سنجیده می‌شود، گفت: به رغم اینکه جمعیت کل کشور و همچنین جمعیت مناطق شهری، طی ۱۰ سال آینده با شیب کمتری نسبت به یک دهه گذشته افزایش می‌یابد، اما در این فاصله زمانی میزان رشد سالانه خانوارها از میزان رشد جمعیت بیشتر خواهد بود که این موضوع ناشی از کوچک شدن بعد خانوار است.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه وشهرسازی ادامه داد: بنابراین فعالان ساختمانی برای ساخت و ساز و عرضه مسکن در مقطع فعلی به جای آنکه ارقام مربوط به رشد جمعیت طی سال‌های آتی را ملاک عمل تقاضا قرار دهند بهتر است نرخ رشد خانوار و حجم خانوارهای جدید در ۱۰ سال آینده را مبنای کار خود بگذارند.

وی جمعیت کل کشور بر اساس آخرین آمارها در سال ۹۰ را ۷۵ میلیون نفر ذکر و اظهار کرد: این نرخ با رشد سالانه ۱.۹ درصدی در سال ۱۴۰۵ به ۹۱ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر می‌رسد. همچنین جمعیت شهری کشور که در سال ۹۰ نزدیک به ۵۴ میلیون نفر بود، با نرخ رشد سالانه ۱.۸ درصدی در سال ۱۴۰۵ به ۷۱ میلیون نفر خواهد رسید.

این اقتصاددان تصریح کرد: این در حالی است که از هم‌اکنون تا ۱۰ سال آینده تعداد خانوارها در کل کشور سالانه ۱.۲ درصد رشد می‌کند؛ با این حساب تعداد کل خانوارها در کشور تا افق سال ۱۴۰۵ به ۲۷ میلیون و ۸۰۰ هزار خانوار می‌رسد که از این تعداد ۲۱ میلیون و۷۰۰ هزار خانوار، شهری هستند.

به گفته این مقام ارشد معاونت مسکن وزارت راه و شهرسازی، بُعد خانوار (تعداد نفر در هر خانوار) هم که در سال ۹۰ در کل کشور ۳.۵۵ نفر بوده، طی ۱۰ سال آینده تا افق ۱۴۰۵ به ۳.۲۸ نفر خواهد رسید. این در حالی است که بُعد خانوار شهری که در سال ۹۰ برابر با ۳.۴۸ نفر بوده، در سال ۱۴۰۵ به ۳.۲۷ نفر خواهد رسید.

وی ادامه داد: به این ترتیب هر چند رشد جمعیت کل کشور با شیب ملایم ۱.۹ درصدی افزایش خواهد یافت، کاهش بُعد خانوار و افزایش حجم مسکن مورد نیاز با سرعت بیشتری همراه خواهد شد که بهتر است فعالان ساختمانی نرخ رشد خانوار را مبنای میزان تقاضای مسکن جدید برای ۱۰ سال آینده قرار دهند.

چگنی خاطرنشان کرد: در مجموع باید طی یک دهه آینده ۱۰ میلیون و ۸۲۵ هزار واحد مسکونی در کل کشور ساخته شود که ۸ میلیون و ۴۰۰ هزار واحد آن شهری و حدود ۲میلیون و ۴۰۰ هزار واحد روستایی است./

نظر شما