شناسهٔ خبر: 19431 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

با حضور وزیر راه و شهرسازی صورت گرفت

پایانه مرکزی تبریز افتتاح شد/ بهره برداری از بزرگ ترین پایانه مسافربری شمال‌غرب کشور

افتتاح پایانه مرکزی تبریز که برای ساخت آن اعتباری معادل ۸۰۰ میلیارد ریال هزینه شده است با حضور عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی و استاندار آذربایجان شرقی و مسئولان استانی و محلی افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، پایانه مرکزی تبریز، بزرگترین و مجهزترین مرکز مسافری بین شهری شمال غرب کشور صبح امروز پنجشنبه ۲۰ اسفند با حضور وزیر راه و شهرسازی در شهر تبریز افتتاح شد.

مساحت ترمینال بزرگ تبریز ۳۰ هکتار است و فاز اول پروژه در سال ۱۳۷۴به بهره‌برداری رسیده بود؛ ولی قسمت اصلی ترمینال که سالن مرکزی و مرکز خرید است برای فاز دوم باقی مانده بود. از خرداد سال ۱۳۹۱ بعد از برگزاری مناقصه به وسیله سازمان عمران تبریز به نمایندگی از شهرداری تبریز و انتخاب شرکت بتن آذر به عنوان پیمانکار و با نظارت مشاور نمودار کارهای اجرایی شروع شد.

ساختمان مرکزی مشتمل بر سالن اصلی، سالن مسافرگیری و گالری‌های دسترسی است. همچنین زیرزمین به مساحت ۶ هزار متر مربع با کاربری‌های سرویس‌های بهداشتی خواهران و برادران، وضوخانه خواهران و برادران، نمازخانه خواهران و برادران در سمت شرق و غرب زیرزمین، انبار توشه، موتورخانه مرکزی، محل بازی کودکان، سالن ایرواشرها گالری تاسیساتی که عمدتا کانال‌های هوارسان را شامل می‌شود، در این فاز افتتاح شد.

سالن همکف به مساحت ۶ هزار مترمربع، با کاربری‌های اداری که شامل بانک، فروشگاه، کافی‌شاپ در طرفین سالن و سالن اصلی است، نیز در این فاز افتتاح شد.

نیم طبقه به مساحت ۳ هزار مترمربع با کاربری اداری دارای ۵ عدد آسانسور که دو عدد آن شیشه‌ای و نیز ۲ دستگاه پله‌برقی برای رفت وبرگشت و دو پله معمولی در بین طبقات نیز در دسترس عموم قرار گرفت.

نمای سالن اصلی، دربرگیرنده کامپوزیت و شیشه و سنگ که ترکیبی زیبا و چشم‌نواز ایجاد کرده است، مخصوصا در قسمت تاج که با کنسول پیش آمده ۸متری مکمل طرح منحصربه فرد این پروژه است، با ارتفاع 22 متر از هم‌کف از ویژگی‌های این سالن است. در نمای شمالی سالن اصلی ۴ در ورودی و خروجی در نظر گرفته شده که دو به دو کنار هم قرار دارند. برای هر دو در یک سردر درنظر گرفته شده است. سیستم هوادهی به سالن اصلی از طریق گریل عمل می‌کند و دریچه‌ای در سالن مشاهده نمی‌شود.

سالن مسافرگیری به مساحت ۶ هزار مترمربع و با نمای شیشه‌ای به سمت جنوب، کاربری دفاتر تعاونی‌ها و سالن مسافرگیری و با ۱۷ باب در ورودی و خروجی برای دسترسی مسافران به اتوبوس‌هاست./

نظر شما