شناسهٔ خبر: 19433 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

آخوندی در مراسم افتتاح پایانه مرکزی تبریز تاکید کرد:

جایگاه تعیین‌کننده تبریز در توسعه شمال‌غرب کشور/ عبور ۶ کریدور فعال هوایی از آذربایجان شرقی/ بازطراحی فرودگاه تبریز و شش فرودگاه بین‌المللی کشور/ توسعه تبریز سرمایه‌گذاری ملی است

افتتاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که تبریز در توسعه شمال‌غرب کشور برای ایران یک رکن به شمار می‌آید و نگاه ما به این مسئله یک نگاه فرامنطقه‌ای است گفت: باید کریدورهای اصلی کشور را در تمام حوزه‌ها از جمله هوایی، ریلی و جاده‌ای فعال سازیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی در مراسم افتتاح پایانه مرکزی تبریز که صبح امروز پنجشنبه ۲۰ اسفند برگزار شد با تاکید بر اینکه این پروژه در راستای ساماندهی حمل ونقل شهری به بهره‌برداری رسید و با اشاره به تلاش‌های استانداری و شهرداری تبریز برای به ثمر رسیدن این پروژه و طرح‌های عمرانی دیگر استان آذربایجان‌شرقی گفت: قطعا تبریز فراتر از یک شهر در تاریخ ایران نقش داشته است. در دوره اخیر که دوران مشروطه را سپری کردیم، تبریز نقشی تعیین‌کننده در سرنوشت کشور داشت، بنابراین توجه به شهر تبریز توجه به ایران و ایران‌شهر است.

وی با بیان اینکه توجه به تبریز هم از جهت امنیت ملی و هم از جهت پاسداشت پهنه ایران‌زمین اهمیت دارد افزود: تبریز در توسعه شمال‌غرب کشور برای ایران یک رکن به شمار می‌آید و نگاه ما به این موضوع یک نگاه فرامنطقه‌ای است. در واقع هر تلاش و اقدامی برای توسعه تبریز یک سرمایه‌گذاری ملی است.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به برداشته شدن تحریم ظالمانه غرب علیه ملت ایران عنوان کرد: ایران همواره مرکز تعادل منطقه از سند در شبه قاره هند تا سیحون و خلیج فارس و کانون تعادل و توسعه در همه بخش‌ها بوده است. پس از انقلاب عده‌ای این محوریت تعداد ایران را بر نتافتند و تلاش کردند این مرکز تعادل طبیعی را از بین ببرند. البته این اقدام با برخی بی‌تدبیری‌ها نیز از درون کشور سرعت گرفت و حال امروز می‌بینیم که این عدم تعادل منطقه‌ای، منطقه را در چه سوز و آتشی قرار داده است.

آخوندی با اشاره به تلاش دلیر مردان ایرانی در جبهه‌های جنگ و نمود تحقق آن در پسا برجام گفت: امروز وقت آن است که ایران مجددا به نقطه تعادل منطقه بازگردد و ما در حال ایفای نقش در این راستا هستیم؛ البته این موقعیت فقط به اظهار اقتدار ما نمی‌انجامد بلکه برای ما مسئولیت هم می‌آفریند.

عضو کابینه دولت یازدهم افزود: از همین رو تلاش داریم تا تمام کریدورهای اصلی خودمان را در کشور فعال کنیم و یکی از مهم‌ترین کریدورهای کشور کریدوری است که از شمال غرب می‌گذرد و باید در تمام حوزه‌ها از جمله هوایی، ریلی و جاده‌ای را فعال سازیم.

وی با یادآوری اینکه در حوزه ریلی تبریز از سمت میانه و از سمت غرب دریای خزر در نزدیکی آستارا به شبکه ریلی متصل است، گفت: در حوزه آزادراهی نیز علاوه بر آزادراه تبریز-بازرگان، احداث بزرگراه‌ها و آزادراه‌های دیگری نیز پیگیری می‌شود تا به سرانجام برسد.

آخوندی با بیان اینکه اخیرا ۶ کریدور فعال هوایی برای توسعه مسیرهای هوایی کشور تعریف شده اظهار کرد: تمام این ۶ کریدور از آذربایجان شرقی عبور می‌کند چرا که آذربایجان در محدوده‌ای واقع است که هم در مسیر کریدور شرق و غرب و هم در مسیر کریدور شمال به جنوب است. نگاه ما به تبریز یک نگاه فراملی و فرامنطقه‌ای است و تبریز نقش مهمی در منطقه ایفا می‌کند علاوه بر این شهرهایی مانند خوی، ماکو، اهر، سلماس و مراغه ثروت‌های ملی هستند که باید بیش از یک سکونتگاه به آنها توجه شود.

وزیر راه و شهرسازی یکپارچگی در حمل و نقل را موضوع مهم دیگری دانست که باید در کلانشهر تبریز به آن توجه شود و همچنین یادآور شد: باید بین مترو و راه‌آهن‌، ترمینال مسافربری زمینی و مترو و ترمینال، مترو و فرودگاه یکپارچگی حمل و نقل ایجاد کنیم و این یکپارچگی است که آسایش و امنیت را برای مردم دنبال دارد.

وی با یادآوری اینکه هماهنگی بسیار خوبی در استانداری و شهرداری برای تحقق این سیستم یکپارچه انجام می‌شود گفت: در همین زمینه راه‌آهن تبریز طبق برنامه‌های پیش‌بینی شده مقرر است به متروی شهر متصل شود.

وزیر راه و شهرسازی از خریداری ریل راه‌آهن میانه – تبریز خبر داد و گفت: با توجه به اینکه کار زیرسازی این پروژه انجام شده امیدوارم این مسیر ریلی از میانه تا بستان آباد هرچه زودتر ریل‌گذاری شود.

آخوندی به اتصال فرودگاه و مترو در طرح جامع توسعه فرودگاه بین‌المللی تبریز اشاره و اظهار کرد: هفت فرودگاه بین‌المللی در کشور در نظر گرفته شده که یک بار دیگر از نو بازسازی و طراحی شوند. فرودگاه تبریز نیز یکی از این فرودگاه‌ها است. در حال حاضر  با دو کشور اروپایی ایتالیا و آلمان مذاکراتی انجام شده تا این فرودگاه را در کلاس جهانی پس از بازسازی به ما تحویل دهند.

وی با اشاره به اینکه قرار است تبریز در سال ۲۰۱۸ به پایتخت گردشگری کشور بدل شود گفت: از همین رو باید شرایط را برای حمل و نقل ریلی ، هوایی و آزادراهی فراهم کنیم.

آخوندی همچنین اظهار کرد: با توجه به اینکه مذاکرات انجام شده با طرف خارجی هنوز قطعی نشده است در این خصوص وعده و حرفی نمی‌زنم اما اتفاقات خوشی در راه است.

آخوندی یکی از لازمه‌های کلانشهر تبریز را حمل و نقل ریلی حومه دانست و گفت: اگرچه در مقطع کنونی دچار تنگنای شدید مالی هستیم ولی باید برای تحقق این اندیشه‌های بزرگ طراحی داشته باشیم تا در آینده در کمترین زمان پروژه‌های مدنظر را اجرایی کنیم.

وی برخورداری تبریز از جمعیت ۴۷ درصدی استان آذربایجان شرقی را یک زنگ خطر برای استان خواند و اضافه کرد: این تمرکز جمعیت به این معناست که به خوبی از فرصت‌های پهنه سرزمینی استان استفاده نمی‌شود و لازمه رویارویی این پدیده داشتن یک حمل و نقل ریلی سریع است که بتواند مردم را به شهرهای حومه‌ای در کمترین زمان تا فاصله ۶۰ الی ۷۰ کیلومتری منتقل کند.

وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه لازم است حداقل دو ترمینال مسافربری دیگر در شمال و شرق کلانشهر تبریز احداث شود یادآور شد: البته این موضوع در طرح جامع ترافیک تبریز نیز پیش‌بینی شده است.

وزیر راه و شهرسازی به مصوبه بانک مرکزی در خصوص اعطای تسهیلات به بافت‌های فرسوده و قدیمی اشاره و عنوان کرد: علاوه بر اینکه لازم است جمعیت تبریز به پیرامون شهر منتقل شود این تسهیلات نیز کمک می‌کند تا یک توسعه درون‌زا از درون شهر فراهم شود.

وی افزود میزان وام برای بافت‌های قدیمی تبریز ۱۲۰ میلیون تومان و این رقم برای بافت فرسوده مابقی شهرهای آذربایجان شرقی ۸۰ میلیون تومان پیش بینی شده و شورای پول و اعتبار نیز این عدد را به تصویب رسانده تا در بخش مسکن تحولی را ایجاد کند.

نظر شما