شناسهٔ خبر: 19448 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

همایشی برای آگاه سازی از قصه پرغصه مرگ در جاده‌ها

مسافرت‌های نوروزی با دغدغه تصادف

تصادف در شب سفر با اتوبوس و خودروی شخصی سهم مهمی از مسافرت های نوروزی را به خود اختصاص می دهد ، اما همواره خطر تصادف به واسطه یک لحظه غفلت و بی احتیاطی یا تخلف از قوانین، مسافرت های جاده ای را تهدید می کند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی تعطیلات نوروزی در پیش است و تعداد زیادی از مردم خود را برای سفر آماده می کنند تا چند روزی را به همراه خانواده ضمن دیدار وابستگان به گردش و تفریح بپردازند و از نظر روحی خود را برای شروع مجدد فعالیت های شغلی و حرفه ای در پایان تعطیلات آماده کنند.

با توجه به محدودیت ناوگان ریلی و هوایی در ایام شلوغی مسافرت ها و سهم بالایی که این نوع مسافرت ها در سبد هزینه خانواده ها دارد، مسافرت های جاده ای سهم مهمی از سفرهای نوروزی را به خود اختصاص می دهد .

اما در این میان احتمال وقوع تصادفات رانندگی و تلخ شدن شیرینی سفر، همواره دغدغه مردم و مسئولان بوده است.

از این رو با توجه به نقش و سهم نیروی انسانی در تصادفات جاده ای ، اصلاح رفتار رانندگی در کنار ارتقای ایمنی راه ها رویکرد دستگاه های مسئول و تشکل های مردمی است .

جمعیت طرفداران ایمنی راه ها در این راستا روز پنجشنبه با برگزاری همایشی در تبریز سعی کرد ضرورت احساس مسئولیت و مشارکت عمومی را در کاهش تلفات جاده ای تبیین کند .

نمایش صحنه های دلخراش تصادفات رانندگی و تشریح وضعیت تعدادی از مصدومان و خانواده های حوادث رانندگی، زنگ هشداری بود برای حاضران در این همایش با این مضمون که حادثه همیشه در راه است و یک لحظه غفلت می تواند خوشی های زندگی را به غم و ماتم تبدیل کند .

شهرزاد صدقیانی که خود از اعضای جمعیت طرفداران ایمنی راه ها و از مصدومان حوادث رانندگی است، با حضور در این همایش و شرح چگونگی تصادف و معلولیت اش، گفت: اگر می خواهید گرفتار نگاه ترحم آمیز مردم به واسطه معولیت نشوید، با احتیاط برانید و به قوانین راهنمایی و رانندگی احترام بگذارید .

وی که به خاطر آسیب دیدگی نخاع و ستون فقراتش با ویلچر در این همایش حاضر شده بود، گفت: در سال ۱۳۷۱ به واسطه تصادف خودروی مینی بوس حامل معلمان با یک دستگاه کامیون خاور در مسیر تبریز- بستان آباد دچار مصدومیت و معلولیت شده است.

وی افزود: علت این حادثه که چهار تن کشته و ۱۸ تن مصدوم داشت ، سبقت غیرمجاز بود.

سعید معید فر، مشاور اجتماعی وزیر راه و شهرسازی هم با بیان اینکه ضعف فرهنگ ترافیکی در کشور ایران با وجود پیشینه تاریخی و فرهنگی پرافتخار، شایسته نیست، گفت: احترام اجتماعی مردم کشور ما در جاده ها مشاهده نمی شود و این موضوع عامل بسیاری از تصادفات است .

وی با بیان اینکه ۱۷ هزار نفر تلفات جاده ای در سال، جایگاه کشور ما را در نگاه جهانی خدشه دار می کند ، اظهار کرد: به نظر می رسد جاده بین ما و رفتار اجتماعی ما فاصله می اندازد.

معید فر با بیان اینکه گسترش جامعه مدنی ضرورت فرهنگ سازی است ، گفت: اعضای جامعه مدنی احساس مسئولیت اجتماعی بیشتری داشته و هر یک سفیری در اجتماع برای ایفای نقش در مورد مسائل اجتماعی می شوند.

وی با اشاره به اینکه تنها فعالان حوزه راه ، مخاطب برنامه های فرهنگ سازی نیستند ، اظهار کرد: به میزان احساس مسئولیت یکایک آحاد جامعه می توان نسبت به توفیق در برنامه های ارتقای ایمنی راه ها امیدوار بود.

مشاور وزیر راه و شهرسازی با اشاره به نقش کیفیت خودرو در تلفات جاده ای ، افزود: در کنار نیروهای راه سازی و امداد و نجات ، نیروهای راهنمایی و رانندگی هم در صورت چشم پوشی از تخلفات نسبت به کاهش ایمنی راه و بروز حوادث مقصرند.

وی با اعلام اینکه بنا بر تحقیق صورت گرفته در سال گذشته بر اساس شماره ملی فوت شده های حوادث رانندگی ، مردم استان های لرستان ، سیستان و بلوچستان ، کهکیلویه و بویر احمد ، ایلام ، کرمانشاه ، چهار محال و بختیاری بیشترین سهم را در تلفات جاده ای و مردم استان های تهران ، البرز ، یزد ، اصفهان ، قم ، خراسان رضوی و سمنان کمترین سهم را در تلفات جاده ای کشور دارند ، اظهار کرد: بر اساس نتایج این تحقیق، توسعه یافتگی با میزان تلفات جاده ای ارتباط معکوس دارد .

داوود کشاورزیان معاون وزیر راه و شهرسازی هم در این همایش با اعلام اینکه تلفات جاده ای ایران ۳۰ درصد بیش از میانگین جهانی است ، در کنار وضعیت راه ها ، عامل انسانی را در بروز حوادث رانندگی موثر دانست.

وی خاطرنشان کرد: هر چند در برخی موارد از جمله استفاده از کمربند ایمنی ، فرهنگ سازی ها ، موفقیت آمیز بوده ولی در برخی موارد مانند حرکت کردن در یک لاین، رعایت محدودیت سرعت در جاده ها و استفاده از کلاه ایمنی توسط موتورسواران هنوز شاهد تخلف هستیم.

کشاورزیان با بیان اینکه هنوز شاهد عبور از چراغ هستیم ، گفت: اعمال قانون در تنظیم رفتار رانندگان تاثیر زیادی دارد اما به نظر می رسد اعمال جرایم رانندگی به تنهایی بازدارنده نیست.

وی اظهار کرد: کاستن تلفات جاده ای نیازمند عزم ملی و همکاری رسانه ها با دستگاه های مسئول برای فرهنگ سازی و همراه سازی عمومی است.

محمد صادق پورمهدی معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی هم با بیان اینکه در زمینه آموزش فرهنگ ترافیکی غفلت هایی شده است ، بر بها دادن به تشکل های مردمی در راستای ارتقای فرهنگ ترافیکی تاکید کرد .

وی با بیان اینکه فرهنگ سازی زمینه مسائل ترافیکی باید از مدارس شروع شود ، گفت: با استفاده از ظرفیت رسانه ها می توان گام های مثبتی در این زمینه برداشت.

وی در کنار توسعه و اصلاح زیر ساخت های حمل و نقل جاده ای بر استفاده از شیوه های نوین نظارتی برای کنترل تخلفات رانندگی خطرساز تاکید کرد.

به هر حال احساس مسئولیت اجتماعی و مشارکت همگانی پیش نیاز کاهش حوادث رانندگی و تلفات جاده ای است و نهادهای مرتبط در کشور ما هم با ارتقای ایمنی جاده ها و خودروها از طرفی و فرهنگ سازی با استفاده از ظرفیت رسانه ها و اجرای طرح هایی همچون طرح همیار پلیس از طرف دیگر، امیدوارند فاصله سه برابری تلفات جاده ای کشور را با کشورهای توسعه یافته کاهش دهند .

میزان تلفات حوادث جاده ای در کشورهای توسعه یافته ۱۰ نفر به ازای یکهزار نفر و در کشور ما ۳۰ نفر به ازای یکهزار نفر است .

با توجه به اینکه همایش جمعیت طرفداران ایمنی راه ها در تبریز بدون حضور عموم مردم و در جمع نیروهای راهداری و هلال احمر برگزار شد، به نظر می رسد برگزار کنندگان این همایش هم به نیروی رسانه برای افزایش دامنه تاثیرگذاری مطالب مطرح شذه در سطح عمومی دل بسته اند .

بر اساس اعلام پزشکی قانونی استان آذربایجان شرقی در ۱۱ ماهه امسال ۶۹۷ نفر در تصادفات رانندگی جان خود را از دست داه اند که نشانکر رشد هفت درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته است.

نظر شما