شناسهٔ خبر: 19534 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

معاون اداره میراث فرهنگی ساری:

آینده‌ای روشن برای رونق گردشگری محله آب انبار نو ساری/ لزوم توجه ویژه به جاذبه‌های تاریخی شهر ساری

مهدی ایزدی معاون اداره میراث فرهنگی شهر ساری با اشاره به شناسایی ۴۵ بنای باارزش تاریخی در محله آب انبار نوی ساری گفت: محله آب انبار نو و محوری که در این مسیر قرار دارد یکی از محلات قدیمی ساری به شمار می‌رود که در دل بافت تاریخی شهر جای گرفته است.

مهدی ایزدی معاون اداره میراث ‌فرهنگی شهرستان ساری در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در بیان اهمیت محله انبار نو و بناهای تاریخی این محور که بیشتر آن‌ها متعلق به دوران قاجار است گفت: در این محور تاریخی بناهای باارزش فراوانی از جمله تکیه عباس‌خانی و خانه کلبادی وجود دارد که مربوط به دوران قاجاریه هستند و خانه کلبادی نیز در حال حاضر به موزه تبدیل شده است.

معاون اداره میراث فرهنگی شهرستان ساری افزود: ابنیه تاریخی محور آب انبار نوی ساری خانه‌های اربابی هستند که تمام اصول و معماری دوران قاجار را به نمایش می‌گذارند؛ حیاط مرکزی، حوض‌ها و حمام‌های اختصاصی. این خانه‌ها همه در محور فرهنگی تاریخی قرار دارند و تاریخ سده اخیر و پیش‌تر را به نمایش می‌گذارند.

این مقام مسوول در اداره میراث‌فرهنگی ساری با اشاره به تهیه طرح همزمانی از سوی آن اداره با طرحی که از سوی شرکت عمران و انبوه‌سازان مسکن تهیه شده گفت: در محور محله آب‌انبار نو قرار است به کمک شهرداری، میراث‌فرهنگی و عمران، این محور به عنوان بافت تاریخی احیا شود و بخشی از کارهای مربوط به این پروژه به سرانجام رسیده است.

ایزدی با تاکید بر اینکه محور آب انبار نو با طرحی که تهیه شده به محلی مناسب برای حضور گردشگران در بافت تاریخی ساری تبدیل می‌شود افزود: بناهایی که در محور محله آب‌انبار نو قرار دارند همچون خانه فاضلی، خانه صادقیان، خانه کلبادی در حالی که یکی از آن‌ها تبدیل به موزه شده، از جاذبه‌های تاریخی شهر ساری به شمار می‌روند و در آینده‌ای نزدیک به محلی مناسب برای گردشگری و جذب گردشگر بدل خواهند شد.

وی در تشریح اقدامات و برنامه‌های میراث‌فرهنگی برای احیای محله آب انبار نوی ساری گفت: اداره میراث‌فرهنگی برای انجام این کار به اعتبار سنگینی نیاز دارد و ما در اداره خود این بودجه را در اختیار نداریم. سالانه ۱۰ میلیارد تومان بودجه تعریف می‌کنیم اما مبلغی که در اختیار ما قرار می‌گیرد نزدیک به ۲ میلیارد است و به همین دلیل نیز اداره میراث فرهنگی در این قبیل موارد تنها می‌تواند از ابنیه و آثار واجد ارزش رفع خطر کند و در بعضی از موارد نیز به احیا دست بزند.

معاون اداره میراث فرهنگی ساری اظهار کرد: بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که پیش‌تر با شهرداری امضا کردیم این محورها را احیا می‌کنیم و شیوه‌ای که به کار می‌بریم این است که خانه‌ها را به بخش خصوصی واگذار می‌کنیم و با سازمان‌ها، نهادها و مراکزی که می‌توانند در مرمت و نگه‌داری همکاری کنند فضاهای تاریخی را زیرنظر میراث فرهنگی مرمت و احیا می‌کنیم تا کاربری فرهنگی و اقامتی پیدا کنند.

این مسوول میراثی ادامه داد: در طرحی که برای محور محله آب انبار نو تهیه شد تبدیل به کاربری فرهنگی و اقامتی دیده شده است و این وضعیت فرصت مغتنمی برای نگه داری و در عین حال معرفی میراث تاریخی به گردشگران خواهد بود.

ایزدی افزود: مطالعات اولیه توسط اداره میراث انجام، محورها شناسایی و کدگذاری‌ها نیز انجام شد. همچنین خانه‌های این محور به ثبت ملی رسیدند و حتی برای بعضی از این بناها نیز طرح مرمت تهیه شد. در حال‌حاضر نیز خانه رمضانی از جمله خانه‌های تاریخی محور محله آب انبار نوی ساری است که در اختیار اداره میراث قرار دارد و ۷۰ درصد از مرمت آن نیز انجام شده است.

مردم گله‌مند نباشند

وی در بیان بازخوردها، میزان رضایت عموم و همچنین فرهنگ سازی برای حفظ و نگه‌داری از میراث تاریخی شهر ساری گفت: اگرچه مردم نسبت به کارهای میراث‌فرهنگی گله‌مند هستند اما باید به این نکته توجه داشته باشند ثبت یک بنا و حفظ و نگه‌داری آن نیز بخشی از حفاظت به شمار می‌رود. در مرحله ثبت ابتدا برای بنا شناسنامه تهیه می‌شود و پس از آن مرمت آغاز خواهد شد.

ایزدی همچنین درباره بررسی و شناسایی دیگر بناهای باارزش تاریخی در شهر ساری گفت: در شهر ساری بناهای قدیمی همچون مسجد جامع ساری را داریم که مربوط به دوران صفویه است و ثبت ملی نیز شده است. همچنین در محور بافت تاریخی ساری، خانه‌ها، آب انبارها، مساجد و سایر بناهایی وجود دارد که همگی جزو آثار تاریخی هستند و در حال حاضر نیز اداره میراث فرهنگی ساری توانسته ۴۵ بنا را در محور محله آب انبار نوی ساری به ثبت برساند.

وی در پایان افزود: کارهایی که توسط اداره میراث فرهنگی انجام شده علاوه بر ثبت شامل تعیین محدوده بافت تاریخی است و این محدوده (محله آب انبار نو) مساحتی بیش از ۱۲۰ هکتار از شهر تاریخی را به خود اختصاص داده است. /

 

نظر شما