شناسهٔ خبر: 19538 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

حدادیان در گفتگو با پایگاه خبری مطرح کرد؛

۲۰ سال پرفراز و نشیب برای خانه تاریخی فاضلی ساری

خانه فاضلی مدیرعامل شرکت عمران و مسکن‌سازان ساری، فرهنگ حفاظت از بافت تاریخی را در استان مازندران دشوار ارزیابی می‌کند و در عین حال گام‌های وزارت راه و شهرسازی را برای باز زنده‌سازی، قدم‌هایی مثبت دانسته و می‌گوید: خانه تاریخی فاضلی که می‌رفت با ناآگاهی از سوی حوزه هنری استان مازندران به فراموشی سپرده شود حالا زنده مانده و در عمارت شاه‌نشین آن می‌توان بافت تاریخی ساری را که زندگی در آن جاری است دید.

مهدی حدادیان مدیرعامل شرکت عمران و مسکن سازان شهر ساری در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، درباره تاریخچه خانه فاضلی ساری که مرمت آن در سال ۹۱ به اتمام رسید و برای تکمیل آن پلاک‌های مجاور نیز خریداری شد گفت: خانه فاضلی در دوره قبلی وزارت آقای آخوندی بر مسند وزارت مسکن یعنی در سال ۷۴ از مالک آن، خانواده فاضلی خریداری شد و توافق‌نامه‌ای بین وزارت مسکن وقت و میراث‌فرهنگی منعقد شد تا بدین ‌طریق کمکی به سازمان میراث ‌فرهنگی برای رفع تملک شخصی و شروع مرمت بنا شود.

 حدادیان ادامه داد: با تشکیل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران، شرکت عامل به دبیری اینجانب تشکیل شد و همان زمان نیز تقاضایی از سوی اداره میراث‌فرهنگی و حوزه هنری سازمان تبلیغات استان مبنی بر اینکه ساختمان به آن‌ها واگذار شود دریافت شد و با اینکه بنده به عنوان دبیر هیات عامل مخالف این واگذاری بودم، اما مدیرکل وقت که الان مرحوم شد اصرار داشت که این کار حتما باید انجام شود و ما هم تمکین کردیم و بر همان اساس نیز صورت‌جلسه‌ ای در سال ۷۸ تنظیم شد تا با توافق‌های انجام شده خانه به آن‌ها واگذار شود اما یک ماهی نگذشت که متوجه شدیم سازمان تبلیغات اسلامی شروع به تخریب خانه کرده است.

وی افزود: از آنجا که عمارت فاضلی ثبت ملی شده بود به صورت مشترک با میراث‌فرهنگی، شکایت‌نامه‌ای علیه حوزه‌هنری تنظیم و به دادگاه ارایه شد و بدین‌ترتیب جلوی تخریب بیشتر را گرفتیم و برای پیگیری آزادسازی حقوقی آن نزدیک به سه سال پیگیر بودیم تا بالاخره توانستیم با رای دادگاه، حوزه هنری را به پرداخت جریمه ۳ میلیون تومانی و بازگرداندن خانه فاضلی به میراث‌فرهنگی و مجموعه وزارت مسکن مکلف کنیم.

حدادیان با اشاره به اینکه در زمان تحویل، شرکت عمران و مسکن‌سازان حتی کلید خانه فاضلی را نیز در اختیار نداشت گفت: انجام عملیات مرمت تا سال ۸۸ مسکوت مانده بود تا اینکه در همان سال‌ها و زمانی که آقای محمدسعید ایزدی مدیرکل دفتر مطالعات کاربردی و امور ترویجی بود، در بازدیدهایی که از محل و این خانه داشت طرح تبدیل این خانه را به مرکز مطالعات بافت تاریخی داد و برای این کار نیز توانستیم بودجه‌ای به مبلغ ۵ میلیون تومان بگیریم اما در بحبوحه انجام این‌کار متوجه شدیم که ساختمان نم گرفته و نیاز به بازسازی و مرمت اساسی دارد.

وی ادامه داد: در همان مقطع ساختمان به دلیل فرسودگی، در ضلع شمال‌غربی فروریخت و خانه مجاور آن هم دچار آسیب شد که با مستندسازی و ارایه گزارش آن به دستگاه‌های مختلف در نهایت توانستیم برای خانه فاضلی ردیف اعتباری بگیریم زیرا ساختمان، ساختمانی باارزش محسوب می‌شد و حیف بود که از آن نگه‌داری نشود، اگرچه عده‌ای به دنبال تخریب‌ آن بودند اما ما نیز در تلاش بودیم تا آنها را احیا کنیم که موفق شدیم.

مدیرعامل شرکت عمران و انبوه سازان در بیان مشکلاتی که در راستای مرمت و خریداری خانه‌های واقع در بافت‌تاریخی شهر ساری قرار دارند گفت: متاسفانه فرهنگ مرمت بناهای تاریخی در ساری نهادینه نشده است. اگرچه این فرهنگ را در اصفهان به شیوه‌ای قابل قبول‌تر داریم اما در این منطقه، نگه‌داری از بناهای باارزش گذشته کمی دشوار بود و همه‌چیز داشت در جریان مدرن شدن آن هم به صورت یکسان‌سازی از بین می‌رفت.

حدادیان افزود: در نهایت سال ۸۸ موفق به گرفتن اعتبار شدیم و مرمت بنا از سال ۸۹ شروع شد و تا پایان شهریور سال ۹۱ ادامه یافت. با این عملیات تقریبا مرمت ساختمان و محوطه به اتمام رسید. به‌تدریج مرمت را توسعه دادیم و پلاک‌های مجاور را که همگی به پلاک نخست وصل بودند خریداری کردیم و کارهای کف‌سازی و بدنه‌سازی آنها را نیز به سرانجام رساندیم.

وی در پایان گفت: حالا خانه فاضلی مرمت شده است و در مرمت این خانه حتی از یک میخ فلزی استفاده نکرده‌ایم. همه چیز رنگ و بوی قدیم را دارد در عین‌حالی که با مرمت اصولی، آثار کهنگی را از چهره این خانه دوران قاجاریه زدوده‌ایم. خانه‌ای که می‌رفت با ناآگاهی از سوی حوزه هنری استان به فراموشی سپرده شود حالا زنده مانده و در عمارت شاه نشین آن می‌توان بافت تاریخی ساری را که زندگی در آن جاری است دید. /

نظر شما