شناسهٔ خبر: 19561 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

آخرین مالک بنا و مدیر سابق مدرسه صالحان بیان کرد:

ادامه حیات بنایی که یک سده در خدمت مردم بوده است

عبدالعلی محمدی عبدالعلی محمدی پسند آخرین مالک بنا و مدیر سابق مدرسه صالحان با تأکید بر این نکته که آموزش درس اخلاق و زندگی از مهمترین اهداف ما برای افتتاح این مرکز آموزشی بود گفت: بدون شک اشاعه مباحث فرهنگی در بناهای تاریخی تأثیر بیشتری دارد.

عبدالعلی محمدی پسند آخرین مالک بنای مدرسه صالحان و همچنین مدیر سابق این مرکز آموزشی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی پیرامون بحث مرمت این مدرسه و تبدیل آن به مرکزی فرهنگی در محله کلپا اعلام کرد: تمامی هدف من از راه‌اندازی این مدرسه ایجاد فضایی برای آموزش جوانانی مستعد بود که بدون داشتن هیچ‌گونه دغدغه مالی برای تحصیل‌شان تنها به رشد و آموزش و ترقی فکر کنند.

وی در ادامه تاکید کرد: در طول فعالیت‌مان در این مدرسه از بسیاری از فرزندان خانواده شهدا و جانبازان و همچنین آن دسته از خانواده‌هایی که توانایی مالی برای ادامه تحصیل فرزندان خود نداشتند به طور رایگان ثبت‌نام کردیم و حتی با وجود طلب بسیار، پرونده آنها را تحویل دادیم چراکه نیت ما از افتتاح این مرکز آموزشی به هیچ وجه نیت مادی نبود.

محمدی پسند در طول سخنانش اضافه کرد: هدف ما از ایجاد این مرکز فرهنگی آن بود که دانش‌آموزان پس از گذراندن تحصیلات عالیه خود بازگردند و پس از پایان دوران خدمت، متولی این نهاد آموزشی شوند و این بنا را همچنان به نام یک مرکز آموزشی، علمی ، اخلاقی، شرعی و دینی حفظ کنند، ولی متأسفانه با گذر زمان و کم‌لطفی‌های انجام شده این مهم تحقق نیافت و حال با کلاس‌هایی خالی از شاگرد و معلم و کلاس درس مواجه هستیم.

وی در ادامه اصلی‌ترین هدف از افتتاح این مرکز را آموزش درس اخلاق و زندگی به دانش‌آموزان اعلام کرد و گفت: پرورش جوانانی با اخلاق و متدین برای ما نسبت به هر موضوع دیگری اولویت داشت، امیدوارم این مکان همچنان محلی با این هدف برقرار مانده و در این راه مورد استفاده قرار گیرد.

محمدی‌پسند با تأکید بر اینکه این ساختمان در محله‌ای متدین بنا شده است گفت: همه تلاش ما این بود تا در کنار مباحث علمی و شکوفایی استعدادهای دانش آموزان در ترویج مفاهیم دینی، اخلاقی و انقلابی کوشا باشیم که تنها درخواست من از مسوولان پس از تملک این آثار ارزشمند ایجاد فضایی با همین شعار است.

وی ضمن ابراز خرسندی و رضایت‌مندی بسیار از تملک این بنای ارزشمند بیان کرد: این بنا در صورت تخریب تاکنون به فضایی تجاری تبدیل شده بود و علاوه بر بعد فیزیکی بخشی از فرهنگ و تمدن ما نیز نابود شده بود، بنابراین بسیار خوشحالیم که با تملک بنا از سوی شرکت عمران و بهسازی شهری ایران این آثار ملی حفظ می‌شود و در کاربری فرهنگی و آموزشی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

آخرین مالک بنای تاریخی مدرسه صالحان در طول سخنانش تأکید کرد: بنای این مدرسه به گونه‌ای طراحی و ساخته شده است که نظیر آن در سایر شهرهای کشور و حتی در محله‌های اطراف خود در شهر همدان به ندرت یافت می‌شود، این بنا نمایی تاریخی – فرهنگی دارد و حاکی از تمدن ما از صد سال گذشته تا کنون است.

به گفته وی مدرسه صالحان از پیش از انقلاب مکانی برای پرورش جوانانی مستعد  بوده است و به درخواست عامه مردم و حتی مسوولان تلاش می‌شود در ادامه نیز چنین روندی را ادامه دهد.

محمدی‌پسند درباره اقدامات خود در طول مدت زمان حفظ این بنا گفت: چندین سال است که در حد توان از این بنا نگه‌داری و از تخریب آن جلوگیری کردم، از این پس نیز بسیار خوشحالم که آن را به دست مسوولان و افرادی می‌سپارم که ارزش آن را می‌دانند و می‌خواهم که سالیان سال از آن برای خدمت‌رسانی به مردم شهر همدان استفاده شود.

وی تعداد آثار تاریخی و بناهای ارزشمند در استان همدان را بسیار اعلام کرد و گفت: استان ما چنین  آثار با قدمتی را بسیار در خود جای داده است که همه نشانگر تمدن و اصالت آن است، این آثار زبان نیاکان ما هستند، فرهنگ و تاریخ‌مان را برایمان تاکنون زنده نگه داشته‌اند، حفاظت از آنها حفاظت از اصالت‌مان است ، پس همه از مردم عادی تا مسوولان در این راه باید کوشا باشند و از این اقدام حمایت کنند.

محمدی‌پسند در بخش پایانی سخنانش استفاده فرهنگی و آموزشی از این فضاها را بهترین راهکار دانست و افزود: برای بنایی که خود از بعد فیزیکی فرهنگ و تاریخ را بر دوش می‌کشد، بهترین راهکار این است که از آن نیز در راستای همین مباحث استفاده شود، اشاعه مسایل فرهنگی و تاریخی  در چنین مکان‌هایی قطعا تأثیر بیشتری نسبت به سایر ساختمان‌های مدرن امروزی دارد./

نظر شما