شناسهٔ خبر: 19619 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

خداکرمی در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی خبرداد:

رشد ۱۱ درصدی پروازهای برنامه‌ای نوروزی/ صدور مجوز برای ۱۶۲۴ پرواز فوق‌العاده داخلی و ۱۷۸۰ پرواز فوق العاده بین‌المللی/ الزام ایرلاین‌ها به رعایت دستورالعمل حقوق مسافر

محمد خداکرمی معاون عملیات هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به آمار پروازهای برنامه‌‌ای و فوق‌العاده در نوروز گفت: ایمنی در اولویت نخست سازمان هواپیمایی کشوری برای تمام سفرهای هوایی است.

محمد خداکرمی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اینکه سفرهای نوروزی مسافران از چند روز گذشته به تدریج آغاز شده است گفت: اما میزان سفرها از ۲۴ و ۲۵ اسفند افزایش می‌یابد و حتی ممکن است تا ۲۰ فروردین نیز ادامه داشته باشد.

وی با بیان اینکه برای بازه زمانی ۲۵ اسفند تا ۱۸ فروردین ۹۵ تعداد ۱۴ هزار و ۶۵۰ پرواز برنامه‌ای در مسیرهای داخلی انجام خواهد شد که رشد ۱۱ درصدی نسبت به نوروز ۹۴ دارد افزود: با توجه به افزایش تقاضای سفر در ایام نوروز علاوه بر پروازهای برنامه‌ای تاکنون برای مسیرهای داخلی در بازه زمانی ۲۵ اسفند تا ۱۸ فروردین تعداد هزار و ۶۸۴ مجوز پرواز فوق العاده برای شرکت‌های هواپیمایی صادر شده است.

معاون عملیات هوانوردی و امور بین الملل سازمان هواپیمایی کشوری درباره پروازهای خارجی نیز گفت: از تاریخ ۲۵ اسفند نا ۱۸ فروردین۹۵ تعداد هزار و ۶۲۴ پرواز برنامه ای بین‌المللی انجام خواهد شد که نسبت به نوروز ۹۴ رشد ۴ درصدی را نشان می‌دهد. علاوه بر پروازهای برنامه‌ای تعداد هزار و ۷۸۰ مجوز پرواز فوق العاده بین المللی برای شرکت‌های هواپیمایی داخلی و خارجی صادر شده است.

خداکرمی ۲۷ فروردین را پرترافیک‌ترین روز سفرهای هوایی عنوان کرد و درباره حقوق مسافران گفت: شرکت‌های هواپیمایی الزام به رعایت حقوق مسافر در پروازهای داخلی بر اساس دستورالعمل سازمان هواپیمایی کشوری هستند و در صورت تاخیرهای پروازی بیش از یک ساعت یا ابطال پروازها ایرلاین‌ها موظف به رعایت بندهای درج شده در دستورالعمل حقوق مسافر هستند؛ البته طبق مکاتباتی که با  شرکت‌های هواپیمایی انجام شد در صورت تاخیرهای بیش از ۴ ساعت که مشمول پرداخت خسارات به مسافران می‌شود در صورتی که مسافران برای دریافت خسارات خود به شرکت هواپیمایی مربوطه رجوع کرده باشند خسارت‌های آنها طبق دستورالعمل پرداخت می‌شود و حتی ایرلاین‌ها مستندات خود را برای سازمان هواپیمایی ارسال می‌کنند.

خداکرمی با تاکید بر اینکه جزئیات حقوق مسافران در برابر میزان تاخیرهای پروازی و حتی ابطال پرواز در دستورالعمل حقوق مسافر درج شده است گفت: برای مسافرانی که از طریق حمل و نقل هوایی سفر می‌کنند «زمان سفر» در اولویت قرار دارد بنابراین دریافت خسارت ناشی از تاخیر در اولویت نخست مسافران نیست.

پرواز ایمن در اولویت نخست سفرهای هوایی

معاون سازمان هواپیمایی کشوری با تاکید بر اینکه تاخیرهای پروازی شامل موارد متعددی از جمله نقص فنی هواپیما و نامساعد بودن شرایط جوی است گفت: ایمنی در اولویت نخست سازمان هواپیمایی کشوری برای انجام تمام سفرهای هوایی است چراکه در غیر این‌صورت می‌تواند جان مسافران را تهدید کند و با توجه به نزدیک شدن به ایام نوروز و افزایش سفرها از مسافران درخواست می کنیم در صورت بروز احتمالی تاخیرهای پروازی٬ مسافران صعه صدر داشته باشند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا جلساتی در خصوص «پاسخگویی نمایندگان ایرلاین‌ها به مسافران در فرودگاه‌ها» برگزار شده است گفت: از ماه‌ها قبل جلسات متعددی با شرکت های هواپیمایی برگزار شد و نمایندگان ایرلاین‌ها موظف شدند در صورت تاخیر پرواز ضمن پذیرایی از مسافران، با حضور در جمع مسافران علت تاخیر را به آنها توضیح دهند و تلاش خود را برای رفع نقص فنی، اعزام مسافران با هواپیمای جایگزین خود یا سایر شرکت‌های هواپیمایی انجام دهند.

خداکرمی افزود: ایام نوروز قطعا پرترافیک‌ترین روزهای سفرهای نوروزی است و تمام دست اندرکاران تلاش خود را برای انجام سفری ایمن خواهند کرد.    

مسافران سفرهای هوایی در صورت مشاهده هرگونه تخلف و فروش بلیت خارج از نرخ ارائه شده توسط شركت های هواپیمایی از سوی دفاتر خدمات مسافرت هوایی دارای مجوز بند الف از سازمان هواپیمایی كشوری٬ می توانند با شماره تلفن های ۶۱۰۲۲۳۵۵- ۶۱۰۲۲۰۱۵ و تلفكس ۶۶۰۴۸۰۰۷ ٬ پست الكترونیكی shekayat@cao.ir و صندوق پستی ۱۷۹۸-۱۳۴۴۵ دفتر ارزیابی عملكرد و پاسخگویی به شكایت سازمان هواپیمایی كشوری اقدام کنند./

نظر شما