شناسهٔ خبر: 197375 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

دبیرکل اکو خبر داد؛

ضرورت تصویب بیانیه تهران در سیزدهمین اجلاس وزرای حمل‌ونقل اکو

اسدخان دبیرکل اکو در سیزدهمین اجلاس وزرای حمل‌ونقل اکو همکاری را سنگ بنای موفقیت سازمان اکو عنوان و  بر اهمیت تصویب «بیانیه تهران» تاکید کرد و گفت: این سند باید گواهی زنده بر چشم‌انداز مشترک ما باشد که شفافیت، پاسخگویی و نوآوری مستمر را طلب می‌کند. 

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، اسد مجیدخان دبیرکل سازمان همکاری‌های اقتصادی اکو در سیزدهمین اجلاس وزرای حمل‌ونقل اکو از وزارت راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران به خاطر میزبانی در شهر تاریخی و پرجنب‌وجوش قدردانی کرد و گفت: سازمان اکو به عنوان یکی از قدیمی‌ترین و بادوام‌ترین چارچوب‌های همکاری منطقه‌ای، همواره تهران را به عنوان کانون گفت‌وگو و همکاری میان کشورهای عضو خود معرفی کرده است.

وی افزود: ما در دوران تحولات عمیق جهانی و ژئواکونومیک گرد هم آمده‌ایم؛ زمانی که نیروهای یکپارچگی و همکاری در نبردی سرنوشت‌ساز با کسانی قرار گرفته‌اند که به دنبال تفرقه‌اندازی، یکجانبه‌گرایی و تسلیح نظام‌های مالی هستند. در این عصر از عدم قطعیت‌های ژئوپلیتیک، دیدگاه ما برای یکپارچگی منطقه‌ای و رفاه مشترک در این منطقه‌ای که از دیرباز پیوندهای تاریخی داشته، اهمیتی دوچندان و فوریتی ویژه می‌یابد.

دبیرکل اکو در ادامه بیان کرد: امروز ما نه فقط به عنوان نمایندگان کشورهای عضو، بلکه به عنوان شرکایی با چشم‌اندازی مشترک گرد هم آمده‌ایم تا ارتباطات حمل و نقلی چندصدساله‌ای را که روزگاری مردم و اقتصادهای ما را به هم پیوند می‌داد، احیا، تقویت و مدرنیزه کنیم.

وی افزود: حمل و نقل و اتصال‌پذیری نه تنها ضرورتی عملی، بلکه تسهیل‌گرایی استراتژیک برای رشد اقتصادی، تسهیل تجارت، جذب سرمایه‌گذاری و تبادلات فرهنگی در سراسر منطقه اکو هستند.

اسدخان با بیان اینکه، اهمیت شبکه‌های حمل و نقل قوی و به‌هم‌پیوسته را نمی‌توان بیش از حد برجسته کرد، گفت: اراده سیاسی جمعی و سرمایه‌گذاری ما در توسعه زیرساخت‌ها نقشی کلیدی دارد.

 دبیرکل اکو گفت: با ارتقای کریدورهای حمل و نقل، می‌توانیم زمان ترانزیت را کاهش دهیم، هزینه‌ها را کم کنیم و راه‌های جدیدی برای تجارت و همکاری بگشاییم که در نهایت به نفع اقتصادها و شهروندان منطقه خواهد بود.

 وی ادامه داد؛ با درک این فرصت، سال جاری را با رویکردی امیدوارکننده آغاز کرده‌ایم. به طوریکه با همراهی قوی وزیران، توانستیم زمان و حدنصاب لازم برای برگزاری نشست‌های مهم وزیران در حوزه‌های تجارت، حمل و نقل و گردشگری را تضمین کنیم.

 اسدخان بیان کرد: این «سه محور کلیدی» (Three Ts)، ارکان اساسی دستیابی به منطقه‌ای یکپارچه و مرفه تحت نظر اکو هستند و دستاوردهای این نشست‌ها نقشه راه مهمی برای اجلاس سران اکو خواهد بود که در روزهای ۳ و ۴ ژوئیه ۲۰۲۵ (۱۳ و ۱۴ تیر ۱۴۰۴) در خان‌کندی، آذربایجان برگزار می‌شود.

 وی با بیان اینکه در جهانی که بیش از هر زمان دیگری به اتصال و تحرک وابسته است، ارزش سیستم‌های حمل و نقل هوایی، جاده‌ای، ریلی و دریایی منطقه‌ای اهمیت ویژه‌ای می‌یابد. گفت: به ویژه برای ما در این منطقه، که مثلاً یک پرواز مستقیم به تهران از هر نقطه تنها بین یک تا چهار ساعت طول می‌کشد و به مراتب از نظر زمان و هزینه کارآمدتر از ترانزیت از طریق کشورهای ثالث است که ممکن است ۱۰ تا ۱۵ ساعت یا بیشتر زمان ببرد.

 دبیرکل اکو افزود: همچنین، زیرساخت‌های ریلی و جاده‌ای تقویت‌شده نه تنها کسب‌وکارها و مردم ما را به هم متصل می‌کند، بلکه حرکت کالاها، افراد و سرمایه را به شیوه‌ای کارآمد و مقرون‌به‌صرفه تسهیل می‌کند.

 اسدخان تاکید کرد: بنابراین، تعهد ما به ارتقای این کریدورها و پایان دادن به غفلت از مسیرهای حمل و نقل منطقه‌ای و بنادر دریایی باید استوار باقی بماند.

 وی خاطرنشان کرد: در این زمینه، دیجیتالی شدن به عاملی تحول‌آفرین تبدیل شده است. این فناوری لجستیک را بهبود می‌بخشد، ردیابی لحظه‌ای را ممکن می‌سازد، عملیات مرزی را مدرنیزه می‌کند و بهره‌وری کلی را افزایش می‌دهد.

 دبیرکل اکو یادآور شد: این پیشرفت‌ها در راستای هدف ما برای ایجاد شبکه‌های حمل و نقل یکپارچه، تجاری و پایدار ضروری هستند.

 اسدخان با اشاره به قرارداد چارچوب ترانزیت و حمل و نقل اکو (TTFA) به عنوان ستون فقرات سیاست اتصال‌پذیری کشورهای عضو اظهار کرد: این قرارداد از طریق شورای هماهنگی و کمیته‌های فنی خود، پایه‌های نهادی لازم برای تحکیم همکاری‌های ترانزیتی را فراهم می‌کند.

 وی افزود: همگانی‌سازی عضویت و تضمین اجرای کامل آن گام‌های اساسی برای تحقق چشم‌انداز ماست. این امر همچنین مستلزم مدرنیزه کردن نقاط مرزی و رسیدگی به چالش‌های خاص کشورهای عضو محصور در خشکی است تا دسترسی کارآمد و مقرون‌به‌صرفه آن‌ها به بازارهای بین‌المللی تضمین شود.

 دبیرکل اکو در ادامه بیان کرد: ما به این افتخار می‌کنیم که کشورهای عضو ما پیشگامانی در عرصه جهانی هستند. پس از COP29 در باکو، چشم‌به‌راه نقطه عطف دیگری هستیم؛ زمانی که ترکمنستان میزبان سومین کنفرانس سازمان ملل متحد برای کشورهای در حال توسعه محصور در خشکی (LLDCs) در اوت ۲۰۲۵ خواهد بود.

 اسدخان در حمایت از این ابتکار، گفت: دبیرخانه اکو یک رویداد جانبی ویژه با محوریت پیشبرد اتصال‌پذیری منطقه‌ای، بهبود همکاری‌های ترانزیتی و پاسخگویی به نیازهای خاص کشورهای محصور در خشکی برگزار خواهد کرد.

 وی از اقدام این سازمان برای تدوین استراتژی جدید اکو برای سال‌های ۲۰۲۶ تا ۲۰۳۵ خبر داد و گفت: باید بر دستاوردهای چشم‌انداز ۲۰۲۵ اکو تکیه کنیم.

 اسدخان در همین راستا یادآور شد: چشم‌انداز جدید با روندهای جهانی همسو خواهد بود، بر نوآوری، پایداری محیط زیستی و رشد فراگیر تأکید دارد و حمل و نقل و اتصال‌پذیری را در قلب استراتژی تحول منطقه‌ای ما قرار می‌دهد.

 دبیرکل اکو از قزاقستان به عنوان رییس دوره‌ای اکو در سال ۲۰۲۵، با شعار «ترویج اتصال‌پذیری حمل و نقل منطقه‌ای و توسعه پایدار» که الهام‌بخش و به‌موقع عمل کرده است قدردانی کرد و گفت: با توجه به اینکه هفت کشور عضو ما محصور در خشکی هستند، رهبری و سرمایه‌گذاری قزاقستان در زیرساخت‌های جاده‌ای و ریلی نقش حیاتی در یکپارچگی منطقه‌ای ایفا می‌کند.

 وی تاکید کرد: اعضای اکو باید متعهد به حمایت از افغانستان در سیستم‌های حمل و نقل منطقه باشند. زیرا بهبود اتصال‌پذیری نه تنها به برادران و خواهران افغان ما قدرت اقتصادی می‌بخشد، بلکه ثبات و منافع متقابلی را برای کشورهای همسایه اکو به ارمغان خواهد آورد.

 اسدخان همکاری را سنگ بنای موفقیت سازمان اکو عنوان و بر اهمیت تصویب «بیانیه تهران» تامید کرد و گفت: این سند باید گواهی زنده بر چشم‌انداز مشترک ما باشد که شفافیت، پاسخگویی و نوآوری مستمر را طلب می‌کند.

 وی در پایان، خاطرنشان کرد: تلاش‌های جمعی ما آینده رفاه منطقه را رقم خواهد زد. بیایید با همکاری یکدیگر، منطقه اکو را به فضایی متصل، تاب‌آور و مرفه، منطقه‌ای که رشد اقتصادی را تسهیل می‌کند، تجارت را تقویت می‌نماید و تفاهم متقابل را تعمیق می‌بخشد، تبدیل کنیم.