شناسهٔ خبر: 19765 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان مطرح کرد:

ریسباف؛ نمادی ماندگار از تاریخ اجتماعی و اقتصادی مقطع مهمی از ایران/ علاقه شهروندان اصفهانی به حفظ آثار تاریخی/ قدیمی بودن بنا دلیلی برای تخریب آن‌ نیست

فریدون الهیاری مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان تبدیل کارخانه ریسباف به موزه‌ای بین‌المللی را یکی از طرح‌های پیشنهاد شده خواند و گفت: این کار علاوه بر تمام ارزش‌هایی که این بنا به لحاظ معماری و تاریخی دارد می‌تواند ارزش افزوده فرهنگی ویژه‌ای را به این مجموعه بدهد.

فریدون اله‌یاری در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درباره ارزش کارخانه‌های تاریخی اصفهان و ضرورت نگهداری و احیای این بناهای قدیمی اظهار داشت: کارخانه‌های اصفهان از نظر تاریخی، میراثی و فرهنگی از ارزش بسیار بالایی برخورد هستند، به ویژه کارخانه ریسباف که با همت وزارت راه و شهرسازی تملک شده است و از نظر موقعیت مکانی در شهر اصفهان نیز جایگاه بسیار مطلوبی برای برنامه‌ریزی شهری دارد.

وی ریسباف را از نظر سبک معماری نیز ارزشمند خواند و گفت: بناهای موجود در فضای این کارخانه نمونه‌های ماندگاری از معماری صنعتی دوره اول پهلوی هستند که همین امر ارزش ویژه‌ای به ریسباف می‌دهد به طوری که به نوعی کالبد این کارخانه‌ها گویای تاریخ ارزشمند اجتماعی و اقتصادی مقطع مهمی از ایران است.

مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان با اشاره به موقعیت مکانی مناسب کارخانه ریسباف گفت: یکی از طرح‌های پیشنهادی بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده این بود که ریسباف به موزه بزرگ منطقه‌ای اصفهان تبدیل شود. این ایده بسیار ارزشمند و مهم است و در کنار تمام ارزش‌هایی که این بنا به لحاظ معماری و تاریخی دارد می‌تواند ارزش افزوده ویژه‌ای را به این مجموعه بدهد.

اله‌یاری درباره نقش سازمان میراث فرهنگی در بهره‌برداری مجدد از کارخانه ریسباف اصفهان چنین توضیح داد: همانطور که اشاره کردم بر اساس آنچه در سوابق اداری و سازمانی مطرح شده، تاکید بر استقرار موزه بزرگ منطقه‌ای اصفهان در این کارخانه از قبل مطرح بوده اما در دولت گذشته مصوبه‌ای داشتیم مبنی بر این‌که کارخانه‌ ریسباف و ساختمان بانک ملی ایران در خیابان سپه اصفهان که هر دو از بناهای تاریخی اصفهان هستند از بانک ملی ایران به سازمان میراث فرهنگی واگذار شوند و این سازمان اقدام لازم برای نگه‌داری و تغییر کاربری آن‌ها را انجام دهد، اما چون پیش بینی مباحث حقوقی به جد صورت نگرفته بود این کار به تاخیر افتاد.

وی افزود: علی‌رغم مشکلات موجود در دولت تدبیر و امید و با همت وزارت راه و شهرسازی و پیگیری‌های مستمر استانداری و اداره کل راه و شهرسازی استان این کار به ثمر نشسته و ما اعلام می‌کنیم سازمان میراث فرهنگی کشور و اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان آمادگی لازم را دارند که بعد از تملک و تفاهم با وزارت راه و شهرسازی، موزه منطقه‌ای اصفهان در این مکان راه‌اندازی شود. بخشی از مطالعات بخش موزه و محتوای آن نیز قبلا انجام شده است ولی این فرایند چون به تاخیر افتاد با گسست مواجه شد.

اله‌یاری با اشاره به علاقه شهروندان اصفهانی به حفظ آثار تاریخی این شهر گفت: مردم اصفهان انتظار دارند اصفهان به عنوان یکی از کانون‌های مهم تاریخی و تمدنی جهان اسلام و ایران، موزه‌ای در خور در اندازه‌های موزه‌های بزرگ دنیا و در سطح بین‌المللی داشته باشد و به عقیده من با احیا و بهره‌برداری مجدد از کارخانه ریسباف این خواست شهروندان اصفهانی تا حد زیادی محقق خواهد شد.

وی از تخریب بسیاری از کارخانه‌های قدیمی اصفهان اظهار تاسف کرد و گفت: متاسفانه بسیاری از کارخانه‌های ارزشمندی که در تاریخ اصفهان ساخته شد در طول سال‌های گذشته تخریب شدند و دیگر قابل احیا نیستند زیرا زمین آن‌ها تفکیک و در آن‌ها ساخت‌وسازهای مسکونی یا تجاری انجام شد. البته کارخانه دخانیات و کارخانه شهرضا در شهر «شهرضا» را داریم که جزو کارخانه‌های مهم صنعتی استان اصفهان به شمار می‌روند و خوشبختانه هنوز دستخوش تخریب نشده‌اند و برای کارخانه شهرضا نیز شهرداری شهر وارد مراحل تملک شد است.

مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان ثبت این کارخانه‌های تاریخی و صنعتی ارزشمند را از وظایف سازمان میراث فرهنگی دانست و اظهار کرد: ثبت این آثار پشتوانه حقوقی نگه‌داری آنها را افزایش می‌دهد و اجازه تخریب این بناهای ارزشمند را نمی‌دهد. کارخانه ریسباف هم اگر ثبت نبود و بانک ملی به عنوان یک بانک دولتی صاحب آن نبود، برای مالکان اقتصادی و به صرفه بود که آن را تخریب و زمین را تفکیک کنند و به فروش برسانند.

اله‌یاری درباره کاربری‌های مناسب این کارخانه گفت: می‌توان کاربری‌های متفاوتی را بر اساس ضوابط میراث فرهنگی برای ریسباف تعیین و از آن در چرخه تامین میراث‌های شهری و تولید درآمد و خدمات بهره‌برداری کرد. این‌ امر از مهمترین کارهایی است که می‌توان برای نجات کارخانه‌های قدیمی و بناهای ارزشمند تاریخی انجام داد و کسی این تصور را نداشته باشد که قدیمی بودن این بناها دلیلی برای تخریب آن‌هاست.

وی یکی از راه‌های باززنده ‌سازی شهرها و جذب گردشگر را توجه به تاریخ و تمدن شهرها دانست و گفت: بدون شک یکی از رویکردهای اساسی برنامه‌ای در کشور، توسعه گردشگری است و این اعتقاد وجود دارد که باید به سمت توسعه گردشگری یا صنعت‌ها و خدماتی برویم که می‌توانند جایگزین نفت شوند. این اقدام به ویژه در شهرهایی اهمیت پیدا می‌کند که مقصد اصلی گردشگری بین‌المللی هستند و در این شهرها چنین اقداماتی می‌تواند موثر باشد. کارخانه ریسباف این ظرفیت را دارد که علاوه بر تاسیس موزه در آن، موسسات جنبی در حوزه گردشگری و صنایع دستی را نیز در دل خود جای دهد. /

نظر شما