شناسهٔ خبر: 19771 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

تخلیه و بارگیری ۸۰ میلیون تن کالا در بنادر هرمزگان/ صادرات غیرنفتی به مرز ۲۴ میلیون تن رسید

بندر قشم مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان با تشریح عملکرد مجموعه کل بنادر بازرگانی این استان طی یازده ماهه سال ۹۴، از تخلیه و بارگیری ۷۹ میلیون و ۶۰۴ هزار و ۲۴۸ تن کالای نفتی و غیر نفتی در این بنادر خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره‌کل بنادر و دریانوردی هرمزگان، "ابراهیم ایدنی" ضمن اعلام این خبر افزود: اداره‌کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان بیش از ۷۰ بندر بزرگ و کوچک را مدیریت و راهبری می‌کند که بنادر شهید رجایی، شهید باهنر، قشم و لنگه از جمله مهم‌ترین بنادر تجاری این استان محسوب می‌شود.

وی افزود: از مجموع عملیات انجام شده در این بنادر، ۴۹ میلیون و ۷۰هزار و ۶۸۴ تن مربوط به کالاهای غیر نفتی و ۳۰ میلیون و ۵۳۳ هزار و ۵۶۴ تن نیز به مواد نفتی اختصاص دارد.

رشد ۳۰ درصدی ترانزیت نفتی

ایدنی از ترانزیت ۶۹۱ هزار و ۹۶۰ تن انواع مشتقات و فرآورده‌های نفتی از طریق پایانه‌های بنادر این استان با رشد ۳۰ درصدی و همچنین صادرات ۱۱ میلیون و ۲۲۷ هزار و ۸۰۰ تن از این نوع کالاها به خارج از کشور از آغاز سال جاری تا ابتدای اسفندماه خبر داد که ۲۴ درصد بیشتر از مدت مشابه آن است.

عالی‌ترین مقام حوزه دریایی و بندری هرمزگان حجم کابوتاژ (حمل و نقل ساحلی) اینگونه کالاها طی یازده ماهه سال جاری را ۱۶ میلیون و ۴۳۷ هزار و ۵۱۶ تن عنوان کرد و گفت: طی این مدت، دو میلیون و ۱۶۸ هزار و ۷۱۶ تن مواد نفتی از طریق بنادر این استان، وارد کشور شد.

صادرات ۲۳ میلیون تن کالای غیر نفتی

ایدنی از صادرات ۲۳ میلیون و ۶۴۱ هزار و ۸۷۸ تن کالای غیرنفتی به خارج از کشور طی این مدت، خبر داد و گفت: حجم ترانزیت اینگونه کالاها از ابتدای سال جاری تاکنون، ۴ میلیون و ۱۵۶ هزار و ۷۷ تن بوده است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان حجم کابوتاژ (حمل و نقل ساحلی) کالاهای غیرنفتی را ۹ میلیون و ۹۴۱ هزار و ۳۰ تن عنوان کرد و گفت: طی این مدت، ۸ میلیون و ۹۵۶ هزار و ۲۶۸ تن کالای غیر نفتی وارد کشور شد که این رقم نشانگر کاهش ۲۸ درصدی این بخش از عملیات بندری است.

وی اظهار داشت: بالغ بر یک میلیون و ۱۲۹ هزار و ۲۴۱ تن کالای غیرنفتی نیز از طریق بنادر تجاری این استان ترانشیپ شد.

تخلیه و بارگیری بیش از ۱.۵ میلیون TEU کانتینر

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان به عملکرد حوزه کانتینری بنادر این استان طی سال جاری نیز اشاره کرد و گفت: در این مدت، یک میلیون و ۵۵۴ هزار و ۳۵۹ TEU کانتینر در پایانه‌های کانتینری بنادر تجاری استان تخلیه و بارگیری شد که یک میلیون و ۱۴۴ هزار و ۶۷۳ TEU شامل کانتینرهای پر و ۴۰۹ هزار و ۶۸۶ TEU نیز به کانتینرهای خالی اختصاص داشته است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: طی این مدت ۲۸ هزار و ۱۲۴ فروند شناور به بنادر استان وارد شدند که ۱۰ درصد بیشتر از مدت شمابه سال گذشته است./

نظر شما