شناسهٔ خبر: 19775 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

معاون عمرانی استاندار اصفهان:

استفاده از امکانات و توان حاکمیتی برای احیای میراث ارزشمند تمدنی/ محور تاریخی اصفهان، یک مجموعه برای جذب گردشگر/ تلاش برای حفظ کارخانه شهرضا

محمد علی طرفه معاون عمرانی استاندار اصفهان احیای کارخانه ریسباف را بخشی از برنامه‌های باززنده‌سازی محور تاریخی اصفهان دانست که قرار است به عنوان یک مجموعه به جذب گردشگر کمک کند و افزود: در سال‌های گذشته بناها و کارخانه‌هایی تخریب شدند که می‌توانستند در فهرست آثار ثبت شده تاریخی جهان قرار بگیرند.

محمدعلی طرفه در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، اصفهان را از نقاط تمدنی ایران اسلامی دانست و گفت: این شهر دارای تمدنی کهن از دوران قبل از صفویه است و از قدیم فعالیت‌های اقتصادی به واسطه ایجاد کارخانجات صنعتی در این شهر رونق داشت و این کارخانه‌ها به طور ویژه در بخش نساجی دیده می‌شدند.

معاون عمرانی استاندار اصفهان افزود: متاسفانه در چند دهه اخیر اقدامی جدی برای حفظ این میراث ارزشمند تمدنی انجام نشده و بسیاری از این کارخانه‌ها و مراکز صنعتی تغییر شکل و تغییر کاربری داده‌اند. هر چند که بسیاری از این آثار از ارزش بسیار بالایی برخوردار بودند، از نظر میراثی نیز قابلیت‌های زیادی داشتند و امکان ثبت آن‌ها حتی به عنوان آثار جهانی نیز وجود داشته است.

وی به کارخانه‌ ریسباف اصفهان اشاره کرد و گفت: این کارخانه یکی از محورهای اصلی بخش‌ نساجی میراثی قدیمی اصفهان است که به ثبت ملی نیز رسیده و دستگاه‌های مختلف تلاش می‌کنند متناسب و متجانس با وضعیت آن، کاربری جدیدی به ریسباف بدهند تا امکان بهره‌برداری هر چه بهتر از این اثر ارزشمند فراهم شود. خوشبختانه در دو سال اخیر وزارت راه و شهرسازی تلاش‌هایی بسیار ارزنده‌ای برای تملک ریسباف انجام داده است تا از تخریب آن که می‌تواند محلی برای جذب گردشگر باشد جلوگیری کند.

طرفه ارایه طرح مناسب برای بهره‌برداری مجدد از کارخانه ریسباف را ضروری دانست و گفت: باید طرحی متناسب با موقعیت و وضعیت این اثر تاریخی داشته باشیم تا شهروندان اصفهان و گردشگران متعددی که به این شهر می‌آیند به شکلی مطلوب از آن بهره ببرند.

وی به تلاش‌های استانداری اصفهان برای عملیاتی شدن طرح مناسب برای بهره‌برداری از ریسباف اشاره کرد و گفت: علاوه بر ریسباف در شهر «شهرضا» نیز کارخانه‌ دیگری وجود دارد که امیدواریم چنین اقداماتی برای حفظ و احیای آن نیز انجام شود. در اصفهان نیز مراکز متعددی وجود دارند که همچنان در انتظار رسیدگی مسئولان هستند و ما نیز در جهت حفظ میراث فرهنگی و سابقه صنعتی شهر اقدامات لازم را انجام خواهیم داد که مطمئنیم با پشتیبانی و همکاری وزارت راه و شهرسازی می‌توانیم به چنین اهدافی دست یابیم.

معاون استاندار اصفهان ریسباف را از نقاط جاذب گردشگران معرفی کرد و گفت: موقعیت ریسباف به گونه‌ای است که در محور تعیین شده برای پیاده‌راه‌سازی قرار دارد و ریسباف نیز بعد از مرمت در محوری که تعیین شده به سایر نقاط گردشگری مانند میدان امام متصل می‌شود و همه این آثار ارزشمند به عنوان یک مجموعه وضعیت گردشگری استان را بهبود خواهند بخشید.

طرفه درباره نقش استانداری اصفهان در این برنامه‌ها گفت: در این دوره تلاش‌های فراوانی از سوی استانداری اصفهان برای احیای آثار ارزشمند تاریخی اصفهان انجام شد و پیگیری‌های فراوانی داشتیم. در این مرحله نیز تلاش می‌کنیم از امکانات و توان حاکمیتی خود نیز استفاده کنیم تا دیدگاه موجود مبنی بر اهمیت بناهای تاریخی و ضرورت حفظ آن‌ها تقویت و برنامه‌های موجود عملیاتی شوند.

وی ادامه داد: استان اصفهان دارای ظرفیت‌های گردشگری فراوانی است و برای رونق بخشیدن بیشتر به این سمت باید به توسعه زیرساخت‌های گردشگری توجه ویژه‌ای داشته باشیم که این کار بدون توجه به آثار ارزشمند گذشته امکان‌پذیر نیست. /

نظر شما