به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، نشست ۱۴۰ کمیسیون ایمنی راهها با حضور نمایندگان دستگاههای عضو، بعد از ظهر روز سه شنبه ۲۰ خرداد ماه در وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.
در نشست امروز، «آمار وضعیت ایمنی و تصادفات رانندگی ۱۴۰۳ و نوروز ۱۴۰۴»، «رویکرد و برنامه دبیرخانه کمیسیون ایمنی راهها در سال جاری»، «آخرین وضعیت برنامه عملیاتی ارتقا ایمنی راههای ایران و نحوه اقدام»، «برنامه عملیاتی برای نصب و بهره برداری حفاظ جانبی وسایل نقلیه باربری با رویکرد طرحهای تشویقی و حمایتی»، «بررسی اجمالی و ارائه نتایج واکاوی حادثه واژگونی ۱۰ فروردین ۱۴۰۴ اتوبوس کرمان-مشهد» ارائه شد و مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
مهران قربانی سرپرست معاونت حملونقل وزارت راه و شهرسازی و دبیر کمیسیون ایمنی راههای کشور، با اشاره به دستور کار اول، ابلاغ رسمی برنامه عملیاتی ارتقا ایمنی راههای کشور توسط رییس جمهوری دولت چهاردهم را گامی مثبت و موثر در کاهش تلفات رانندگی و تصادفات دانست و گفت: با شناسایی دقیق عناصر دخیل در وقوع تصادفات و تلفات رانندگی میتوان در کاهش آنها موفق بود.
وی در خصوص دستور کار دوم به برنامه ریزی برای برگزاری چهار نشست شورای عالی حملونقل و ایمنی (اولین نشست آن در ۲۷ فروردین ماه امسال)، برگزاری ۸ نشست کمیسیون ایمنی راهها و ارزیابی، پیگیری، پیادهسازی برنامه عملیاتی ارتقا ایمنی راهها به عنوان بخشی از برنامههای امسال اشاره کرد.
دبیر کمیسیون ایمنی راهها با اشاره به آخرین وضعیت برنامه عملیاتی ارتقا ایمنی راههای ایران و نحوه اقدام، خاطرنشان کرد: پیرو ابلاغ رییس جمهوری، هر یک از دستگاهها موظف به ارائه گزارش عملکرد طی هر سه ماه یکبار هستند و هفته آینده وظایف هر یک از دستگاهها با امضا وزیر راه و شهرسازی و رییس کمیسیون ایمنی راهها ابلاغ میشود.
سرپرست معاونت حملونقل وزارت راه و شهرسازی افزود: در ابلاغیه رییس کمیسیون ایمنی راهها، اولویتهای اول و دوم هر دستگاه در قالب جدول لحاظ میشود و آن دستگاه موظف به مشخص کردن برشهایی استانی و نیز ابلاغ به استانها هستند.
قربانی با اشاره به برنامه عملیاتی برای نصب و بهره برداری حفاظ جانبی وسایل نقلیه باربری با رویکرد طرحهای تشویقی و حمایتی نیز گفت: به صورت پایلوت، سازمان راهداری و حملونقل جادهای نسبت به تجهیز ناوگان تحت مالکیت خود به حفاظ جانبی اقدام کند، همچنین به صورت تشویقی برای کامیونهای قدیمی دارای پیمایش بالا نیز این اقدام را انجام دهد.
وی در پایان پس از ارائه گزارش و بررسی گزارش حادثه واژگونی اتوبوس کرمان-مشهد که طبق نظر کارشناسی علت آن «عدم کنترل وسیله نقلیه ناشی از نقص فنی ترمز» اعلام شده است، تاکید کرد: برای سفرهای تابستانی بسته کنترل و نظارت تصادفی (random) ناوگان حملونقل عمومی مسافری تهیه شود.