شناسهٔ خبر: 198717 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

برنامه‌ریزی برای اتمام پروژه محور فیروزکوه–سمنان تا دو سال آینده

بازون مقرر شد، مسیر اجرای طرح بهسازی محور راهبردی فیروزکوه–سمنان به‌عنوان یکی از پروژه‌های اولویت‌دار وزارت راه و شهرسازی با ترکیب اعتبارات سفر ریاست‌جمهوری، اوراق و مولدسازی، شتاب گیرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از روابط عمومی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور، در جریان بازدید میدانی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه به همراه نماینده مردم فیروزکوه و دماوند در مجلس شورای اسلامی، طرح بهسازی محور راهبردی فیروزکوه–سمنان به‌عنوان یکی از پروژه‌های اولویت‌دار وزارت راه و شهرسازی، وارد مرحله جدیدی از تأمین منابع مالی شد و مقرر گردید با ترکیب اعتبارات سفر ریاست‌جمهوری، اوراق و مولدسازی، مسیر اجرای پروژه شتاب گیرد.

پروژه بهسازی راه اصلی فیروزکوه–سمنان به طول ۶۷ کیلومتر، از محور فیروزکوه–قائم‌شهر تا بزرگراه امام رضا(ع)، با هدف توزیع بهتر ترافیک سبک و سنگین بین مرکز و شمال کشور در حال اجراست. این محور که ۲۷ کیلومتر آن در استان تهران و ۴۰ کیلومتر آن در استان سمنان قرار دارد، علاوه بر کاهش تصادفات و افزایش ایمنی، در ارتقای طرح‌های مهندسی، توسعه منطقه توریستی و صنعتی، کاهش آلودگی هوا و تسهیل ترانزیت کالاهای اقتصادی و کشاورزی نقش مؤثری ایفا می‌کند.

مهندس هوشنگ بازوند، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه، در جریان این بازدید اعلام کرد: «از منظر وزارت راه و شهرسازی، این پروژه یکی از طرح‌های اولویت‌دار است و برنامه‌ریزی کرده‌ایم با ترکیب روش‌های مختلف تأمین مالی، این پروژه را از توقف خارج کرده و به سرانجام برسانیم.»

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: «برای کوتاه‌مدت بودجه‌ای تخصیص داده شده تا فعالیت کارگاه متوقف نشود. همزمان، پیگیری نهایی شدن برنامه مولدسازی به‌عنوان طرح مکمل در دستور کار قرار دارد.»

بازوند با اشاره به بخش‌هایی از مسیر که قابلیت بهره‌برداری زودهنگام دارند، اظهار داشت:در صورت امکان، بخش‌هایی از مسیر که آماده بهره‌برداری هستند، به‌صورت موقت زیر عبور ترافیک قرار خواهند گرفت تا مردم بتوانند در جریان اجرای پروژه نیز از مسیر ایمن‌تری تردد کنند.

 برای تکمیل کلی پروژه، اگر برنامه مولدسازی طبق روال اداری نهایی شود، پیش‌بینی ما اتمام کار در بازه‌ای کمتر از دو سال و نیم خواهد بود.»

احجام اجرایی و ابعاد فنی پروژه

در تقاطع ابتدایی محور، عملیات خاکی به میزان ۱۹۲ هزار مترمکعب، ۱۴٬۸۰۰ مترمکعب زیراساس و اساس، ۱۲ هزار مترمکعب بتن‌ریزی و ۱۷٬۳۰۰ تن آسفالت‌ریزی پیش‌بینی شده است که بخشی از آن تاکنون اجرا شده و در صورت تأمین اعتبار، روند اجرایی در بازه‌ای فشرده ادامه خواهد یافت.