شناسهٔ خبر: 198912 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران تشریح کرد؛

راهبرد کلان «هما» برای تبدیل شدن به الگوی ملی هوانوردی دیجیتال در یک دهه آینده

خانلری مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران «هما»، ایجاد هم افزایی میان اقتصاد سنتی و اقتصاد دیجیتال را راهبرد کلان "هما" در یک دهه آینده عنوان کرد.

 به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران؛ حسین خانلری، مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران "هما"، با اشاره به ضرورت هم‌افزایی میان فناوری‌های نوین و زیرساخت‌های سنتی در صنعت هوانوردی گفت: اقتصاد هوانوردی دیگر صرفاً مبتنی بر ناوگان و فرودگاه نیست. امروزه رشد پایدار این صنعت، بدون سرمایه‌گذاری هم‌زمان در فناوری‌های دیجیتال، غیرممکن است.

 وی افزود: ما در هما باور داریم که اقتصاد سنتی شامل عملیات، تعمیر و نگهداری، آموزش و توسعه فرودگاهی و اقتصاد دیجیتال نظیر هوش مصنوعی، داده‌محوری، چت‌بات‌های تعاملی و فناوری‌های بیومتریک، باید در تعامل خلاقانه باشند. این هم‌افزایی، راهبرد کلان ما در دهه آینده است.

 خانلری با استناد به آمارهای بین‌المللی اظهار داشت: ۷۸ درصد از ایرلاین‌های بزرگ جهانی تا سال ۲۰۲۵ فرآیند دیجیتالی شدن را آغاز کرده‌اند و پیش‌بینی می‌شود بیش از ۱۰ میلیارد دلار در فناوری‌های دیجیتال سرمایه‌گذاری شود. استفاده از هوش مصنوعی به‌تنهایی توانسته تا ۱۵ درصد هزینه‌های تعمیر و نگهداری را کاهش دهد.

 وی تصریح کرد: تجربه‌های بین‌المللی نشان می‌دهد، با بهره‌گیری از فناوری‌های سبز و هوش مصنوعی می‌توان تا ۸۶ درصد پروازها را تحت کنترل گرفته و به موقع و با کمترین تاخیر انجام داد. همچنین خطوط هوایی با سیستم هوشمند مدیریت سوخت، صرفه‌جویی میلیون دلاری را تجربه کنند.

 مدیرعامل "هما" با اشاره به چشم اندازهای ملی، گفت: در ایران، حدود ۴.۹ درصد از اقتصاد کشور به اقتصاد دیجیتال اختصاص دارد و طبق اهداف برنامه هفتم توسعه، این سهم باید به بیش از ۱۰ درصد برسد. این یعنی اقتصاد دیجیتال در حال تبدیل شدن به یکی از موتورهای پیشران اقتصاد ملی است، و صنعت هوانوردی نمی‌تواند از این قافله عقب بماند.

ظرفیت ایران برای افزایش سهم صنعت هوانوردی از تولید ناخالص داخلی

 وی همچنین به وضعیت جهانی اشاره کرد و افزود: سهم صنعت هوانوردی از تولید ناخالص داخلی جهان (GDP) حدود ۴.۱ درصد است که معادل درآمد ۳.۵ تریلیون دلار است. در برخی کشورها این سهم تا ۹ درصد نیز افزایش یافته، اما در ایران این رقم هنوز حدود ۲ درصد است. بنابراین، ظرفیت عظیمی برای رشد وجود دارد.

 خانلری با تأکید بر برنامه‌های هما در راستای تحول دیجیتال اظهار داشت: ۵۲ درصد فرودگاه‌های بین‌المللی در حال حاضر مجهز به فناوری بیومتریک هستند و بیش از ۷۰ درصد مسافران ترجیح می‌دهند از اپلیکیشن‌های موبایلی برای خدمات خود استفاده کنند. این آمارها، مسیر آینده را مشخص می‌کنند.

 وی افزود: تحقق توازن میان فناوری‌های نوین و زیرساخت‌های فیزیکی، یک الزام استراتژیک است. هما به عنوان حامل پرچم جمهوری اسلامی ایران در آسمان‌ها، متعهد است تا با بهره‌گیری از توان داخلی، الگویی ملی برای رشد متوازن اقتصاد سنتی و دیجیتال در صنعت هوانوردی ارائه دهد.