به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، شماری از پروژههای کلیدی حملونقل در مناطق مرکزی ایران شاهد پیشرفتهای قابل توجه و بازدیدهای میدانی معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه بودهاند.
پیشرفت ۶۵ درصدی غیرهمسطح تنگچنار
در استان یزد، هوشنگ بازوند، معاون وزیر راه و شهرسازی، از پروژه تقاطع غیرهمسطح تنگچنار در محور مهریز–انار بازدید کرد. این طرح که با هدف کاهش تصادفات و روانسازی ترافیک طراحی شده، تاکنون ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و بر تسریع عملیات اجرایی آن تأکید شد.
کاهش ۳۱۱ کیلومتری مسیر ریلی شیراز_مشهد
همچنین بازدید از پروژه استراتژیک راهآهن یزد–اقلید (۲۷۰ کیلومتر) صورت گرفت که با ارزش روز ۱۶۵,۰۰۰ میلیارد ریال، مسیر ریلی شیراز–مشهد را ۳۱۱ کیلومتر کوتاهتر خواهد کرد.
بازوند اعلام کرد این خط ضمن اتصال مراکز صنعتی و معدنی به شبکه ریلی، به کاهش سوانح جادهای، صرفهجویی در مصرف سوخت و محرومیتزدایی منجر میشود.
مسیر یادشده از ایستگاه رخش در یزد آغاز شده و پس از عبور از مهریز، ابرکوه و سورمق به اقلید متصل میشود.
باند دوم هرات–هرابرجان–رودشور در مراحل پایانی
در ادامه بازدیدهای استانی، پروژه باند دوم هرات–هرابرجان–رودشور مورد بررسی قرار گرفت که شامل دو قطعه ۲۸ کیلومتری (پیشرفت ۷۶ درصد) و ۲۷ کیلومتری (پیشرفت ۶۰ درصد) است.
این محور ۵۵ کیلومتری به بهبود ایمنی تردد و دسترسی به مناطق صنعتی و کشاورزی کمک خواهد کرد.
پیشرفت فیزیکی ۶۲ درصدی راهآهن مبارکه–شهرکرد
عباس خطیبی، عضو هیأت مدیره شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل، اعلام کرد پروژه راهآهن مبارکه–شهرکرد با پیشرفت فیزیکی ۶۲ درصد وارد مرحله ریلگذاری شد.
این خط ۹۰ کیلومتری که ۹۰ درصد مسیر آن کوهستانی است، از ایستگاه حسنآباد آغاز شده و پس از عبور از سفیددشت و فرخشهر به شهرکرد منتهی میشود.
زیرسازی این پروژه در چهار قطعه با پیشرفت کلی ۸۰ درصد در حال انجام است که قطعه اول ۷۴ درصد، قطعه دوم ۹۷ درصد، قطعه سوم ۶۵ درصد و قطعه چهارم ۸۷ درصد پیشرفت دارد. ساخت ۱۵ تونل (۵.۳ کیلومتر)، ۹ پل بزرگ و ۱۲ تقاطع نیز میانگین پیشرفتی بیش از ۶۰ درصد را ثبت کرده است.
بهرهبرداری از راهآهن مبارکه–شهرکرد تا پایان سال ۱۴۰۵
خطیبی تأکید کرد تمامی ریلهای پروژه از تولیدات داخلی ذوبآهن اصفهان تأمین شده و با جذب ۶ هزار میلیارد تومان اعتبار تا پایان سال ۱۴۰۵ به بهرهبرداری خواهد رسید.
پروژههای ریلی مبارکه-شهرکرد و یزد-اقلید نه تنها کمربند ترانزیتی شرق-غرب را تکمیل میکنند و اتصال مراکز حیاتی اقتصادی به شبکه حملونقل ملی، محور اصلی تحول زیرساختی مرکز ایران را تشکیل میدهند. بلکه با کاهش زمان سفر و هزینههای لجستیکی، پتانسیل معدنی چهارمحال و یزد را فعال خواهند کرد.