شناسهٔ خبر: 200347 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه خبر داد؛

پروژه ۵۴۶ کیلومتری شیراز-بوشهر تا ۲۰ سال آینده ۹ میلیون تن بار و ۲.۷ میلیون مسافر جابه‌جا می‌کند

بازوند مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه در بازدید از پروژه ریلی شیراز_بوشهر با احتساب آنتن اتصال جهرم به طول ۵۴۶ کیلومتر گفت: ظرفیت این محور تا ۱۴۰۴، ۲.۷ میلیون مسافر و ۹ میلیون تن بار خواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در ادامه سفرهای استانی و بازدید از پروژه های زیربنایی حمل و نقل؛ هوشنگ بازوند معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل وارد استان فارس شد و در بدو ورود با استاندار فارس دیدار کرد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه و محمدرضا رضایی‌کوچی رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی از مراحل ساخت  قطعه ۲ اتصال جهرم به شبکه ریلی نیز بازدید کردند.

بهره برداری از تقاطع غیرهمسطح فرودگاه جهرم نیز از دیگر برنامه‌های این سفر بود.

اتصال جهرم به راه‌آهن سراسری؛ گامی مهم در مسیر توسعه جنوب کشور

معاون وزیر راه و شهرسازی، در جریان بازدید از پروژه احداث قطعه دوم اتصال جهرم به خط آهن شیراز–بوشهر، این طرح را یکی از پروژه‌های کلیدی در جهت توسعه پایدار منطقه جنوب کشور عنوان کرد و گفت:اجرای این مسیر ریلی نه‌تنها موجب تسهیل در دسترسی استان فارس به شبکه ریلی سراسری می‌شود، بلکه می‌تواند مسیر ترانزیت کالا از جنوب کشور را نیز متحول کند.

وی با اشاره به جایگاه راهبردی این محور در نقشه حمل‌ونقل ملی گفت: مسیر ریلی شیراز–بوشهر به‌عنوان بخشی از کریدور شمال–جنوب، با بهره‌گیری از آنتن اتصال جهرم، نقش قابل‌توجهی در اتصال مراکز بار و مسافر به منطقه ویژه اقتصادی عسلویه دارد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه با بیان اینکه طول کل این طرح به ۵۴۶ کیلومتر می‌رسد، ادامه داد: ۴۲۴ کیلومتر از این مسیر شامل راه‌آهن اصلی شیراز–بوشهر است که در قالب ۱۷ قطعه در دست اجرا قرار دارد، و ۱۲۲ کیلومتر دیگر نیز مسیر اتصال جهرم به این محور است که در قالب سه قطعه عملیاتی تعریف شده است. بخش عمده این پروژه، یعنی ۳۰۹ کیلومتر در محدوده استان فارس و ۱۱۵ کیلومتر دیگر در استان بوشهر قرار دارد.

بازوند افزود: در فاز نخست، ظرفیت حمل بار این مسیر سالانه ۵.۲ میلیون تن و تعداد مسافران ۱.۵ میلیون نفر برآورد شده که پیش‌بینی می‌شود طی ۲۰ سال آینده این اعداد به ۹ میلیون تن بار و ۲.۷ میلیون نفر مسافر افزایش یابد. همچنین با احتساب خطوط ایستگاهی، مجموع طول روسازی پروژه به ۶۵۰ کیلومتر خواهد رسید.

وی با اشاره به اهمیت تسریع در روند اخذ مجوزهای نهایی، به‌ویژه در قطعه بوشهر–عسلویه، گفت: با بهره‌برداری کامل از این مسیر، شاهد شکل‌گیری یکی از مسیرهای ریلی مؤثر در ترانزیت کالاهای بندری، محصولات پتروشیمی و تولیدات کشاورزی خواهیم بود؛ مسیری که می‌تواند نقش‌آفرینی جنوب کشور در اقتصاد ملی را به‌طور چشمگیری افزایش دهد.

مسیر ریلی جنوب کشور در حال تکمیل؛ اتصال جهرم به ریل سراسری، شتاب گرفت

در ادامه بازدیدهای میدانی از پروژه‌های زیربنایی کشور، بازوند مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور به‌ رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، از روند احداث قطعه دوم آنتن اتصالی جهرم به راه‌آهن شیراز–بوشهر بازدید و از این پروژه به‌عنوان یکی از گام‌های راهبردی در توسعه اقتصادی جنوب کشور یاد کرد.

بازوند در حاشیه بازدید از پروژه اتصال جهرم به ریل سراسری اعلام کرد: پروژه اتصال جهرم به خط ریلی شیراز–بوشهر، نه‌تنها استان فارس را یک‌قدم به ریل سراسری نزدیک‌تر می‌کند، بلکه مسیر ترانزیت کالا از جنوب کشور را نیز دگرگون خواهد ساخت.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به موقعیت راهبردی مسیر گفت: محور راه‌آهن شیراز–بوشهر یکی از مسیرهای مهم ریلی در کریدور شمال به جنوب است که در کنار آنتن اتصالی جهرم، با طول کلی ۵۴۶ کیلومتر، نقش مهمی در اتصال بار و مسافر به منطقه ویژه اقتصادی عسلویه ایفا می‌کند.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه افزود: در این طرح، مسیر اصلی راه‌آهن شیراز–بوشهر به‌طول ۴۲۴ کیلومتر شامل ۱۷ قطعه اجرایی، و آنتن اتصال جهرم نیز به‌طول ۱۲۲ کیلومتر در قالب ۳ قطعه تعریف شده است. همچنین ۳۰۹ کیلومتر از مسیر در استان فارس و ۱۱۵ کیلومتر دیگر در محدوده استان بوشهر قرار دارد.

بازوند تصریح کرد: در فاز نخست، ظرفیت حمل سالانه ۵.۲ میلیون تن بار و ۱.۵ میلیون نفر مسافر پیش‌بینی شده است که این عدد تا ۲۰ سال آینده به ۹ میلیون تن بار و ۲.۷ میلیون نفر مسافر خواهد رسید. ضمن اینکه مجموع طول روسازی پروژه با احتساب خطوط ایستگاهی، ۶۵۰ کیلومتر خواهد بود.

وی در پایان با اشاره به ضرورت تسریع در اخذ مجوزهای باقی‌مانده، به‌ویژه برای بخش بوشهر–عسلویه، تأکید کرد: با تکمیل این پروژه، مسیر ترانزیتی جنوب کشور در حوزه ریل به بلوغ می‌رسد؛ به‌ویژه برای جابه‌جایی کالاهای بندری، پتروشیمی و کشاورزی، این مسیر نقشی تحول‌ساز خواهد داشت.