به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از استان قم، حامد قنبری سرپرست اداره راهداری و حملونقل جاده ای سلفچگان از تکمیل و به بهره برداری رسیدن طرح ایمن سازی مقطع ورودی بزرگراه قم - سلفچگان به شهرستان قم خبر داد.
وی ضمن اعلام خبر فوق افزود: با عنایت به ترافیک چشمگیر بزرگراه قم- سلفچگان بویژه در طول سفرهای اربعین حسینی ع، طرح ارتقا ایمنی این محور طی دوماه گذشته در دستور کار این اداره قرار گرفت.
قنبری تصریح کرد: از دیگر اهداف اجرایی این طرح منظر آرایی ورودی شهرقم و همچنین پی گیری اجرای طرح راه بخشنده ادراین محور ترانزیتی کشور است.
وی در ادامه به مشخصات فنی اجرایی طرح تعریض شانه و پل زیرگذر ورودی بزرگراه قم - سلفچگان (مقطع ورودی به شهرستان قم) پرداخت و گفت: با توجه به مماس بودن گاردیلهای منصوب در منتهی الیه راه و افتادگی شانه به میزان ۱۰ الی ۱۵ متر، طرح جامعی جهت تعریض این قطعه از محور به مرحله اجرا درآمد.
سرپرست اداره راهداری و حملونقل جاده ای سلفچگان از مهمترین چالشهای موجود جهت تعریض شانه راه به وجود سه دهانه پل زیرگذر در عمق ۵ متری اشاره کرد و توضیح داد: با توجه به ضرورت وجود زیرگذرها جهت هدایت آبهای سطحی در فصول بارش، با استفاده از دهها قطعه نیوجرسی شش متری مستهلک، نسبت به امتداد زیرگذرها اقدام و در ادامه با حجم انبوهی بارریزی، شانه راه به ارتفاع متغیر ۱۰ تا ۱۵ متر بالاآمده و با سطوح آسفالتی همسان شد.
قنبری طول مسیر پروژه را افزون بر ۲.۵ کیلومتر دانست و یادآور شد: پس از بارریزیهای گسترده ای که صورت گرفت، عرض شانه به میزان ۴۰ متر تعریض و ایمن سازی شد.
وی دربخش دیگری از این خبر به طول تعریضی هریک از سه دهانه پل زیرگذر پرداخت و گفت: هریک از این زیرگذرها با استفاده از طرح ابتکاری چیدمان نیوجرسیها و بارریزیهای صورت گرفته، به طول ۱۸ متر امتداد یافت.
قنبری در ادامه به برآورد میدانی بار میزان بارریزیهای پرداخت و تصریح کرد: افزون بر ۱۱ هزار متر مکعب بارریزی جهت هم سطح سازی در این طرح اجرا شده که این مقدار شامل بار بالغ بر ۱۳۰۰ سرویس دستگاه کمپرسی میشود.
وی افزود: همچنین در راستای اجرای این طرح بیش از ۱۴۰ شاخه گاردریل حذف و ۲ قطعه ترانشه سنگی (با حجم تقریبی ۷۵۰۰ متر مکعب) از حریم راه برداشته شد.
سرپرست اداره راهداری و حملونقل جاده ای سلفچگان ضمن تاکید مجدد بر امانی بودن طرح گفت: هزینه اجرایی این پروژه در صورت اجرا توسط بخش خصوصی (پیمانی) بر ۳۵ میلیارد ریال بالغ میشد.
حامد قنبری درادامه ضمن تقدیر از فعالیت جهادی همکاران خود اظهار داشت: درقالب این پروژه افزون بر ۲۱ نفر عوامل اجرایی با استفاده از ۹ دستگاه انواع ماشین آلات سنگین و نیمه سنگین شامل پیکور، گریدر، بلدوزر، لودر، جرثقیل، کمپرسی و... فعالیت داشته اند.