شناسهٔ خبر: 20245 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

معیدفر در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مطرح کرد:

جزئیات جلسه با مسئولان دانشگاه شهید بهشتی/ طرح پیشنهاد تدریس رشته اصلاح رفتار کاربران راه در مقطع کارشناسی ارشد

سعید معیدفر مشاور اجتماعی وزیر راه و شهرسازی با اشاره به جزئیات جلسه خود و مرتضی باقری با مسئولان دانشگاه شهید بهشتی گفت: مسئولان این دانشگاه پیشنهاد دادند که گرایش خاصی در مقطع کارشناسی ارشد رشته روانشناسی با موضوع ایمنی راه‌ها و تغییر رفتار کاربران راه تدریس شود.

سعید معیدفر در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به جلسه خود و مرتضی باقری دستیار ویژه وزیر راه و شهرسازی با مسئولان دانشگاه شهید بهشتی گفت: دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی به کاربردی بودن معروف است و نظر مسئولان این دانشگاه آن بود که همکاری نزدیکی بین دانشگاه و وزارت راه و شهرسازی در موضوع ایمنی راه‌ها و تغییر رفتار رانندگان با هدف کاهش خسارات سوانح رانندگی برقرار شود.

وی افزود: مسئولان دانشگاه شهید بهشتی پیشنهاد دادند که گرایش خاصی در مقطع کارشناسی ارشد رشته روانشناسی با موضوع ایمنی راه‌ها و تغییر رفتار کاربران راه تدریس شود تا با ارزیابی٬ پیش‌بینی و بررسی مبانی رفتار کاربران٬ بتوان جهت‌گیری‌های ذهنی و رفتاری آنها را تصحیح کرد.

مشاور اجتماعی وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: مسئولان دانشگاه شهید بهشتی معتقد بودند که ضرورت دارد علاوه بر ایجاد این گرایش تحصیلی٬ در مقطع دکترا نیز پایان‌نامه‌هایی راجع‌به موضوع ایمنی راه‌ها و تغییر رفتار کاربران راه تعریف شود تا درباره کاهش سوانح رانندگی به لحاظ علمی٬ تحقیقات و مطالعاتی انجام شود و بتدریج این مطالعات بتواند آثار خیری را در پی داشته باشد.

وی ادامه داد: عملیاتی کردن ایده یادشده منوط به آن است که دو دستگاه زمینه‌های عملی تحقق آن را فراهم آورند و تفاهم‌نامه‌ای بین دانشگاه شهیدبهشتی و وزارت راه و شهرسازی به امضا برسد.

معیدفر با یادآوری سهم ۲۲ درصدی عابران و ۲۳ درصدی موتورسیکلت سواران از تلفات سوانح رانندگی در سال اظهار کرد: برای کاهش تلفات رانندگی راهکار اصلی آن است که رفتار کاربران راه شامل عابر٬ موتور سیکلت‌سوار و رانندگان خودرو تغییر کند.

وی افزود: کمیسیون ایمنی راه‌ها تاکنون بیشتر بر موضوعات ایمنی راه و نظارت بر خودرو و استاندارد بودن آن تمرکز داشته و بر همین اساس هنوز برای تغییر رفتار کاربران راه اقدام جدی صورت نگرفته است.

مشاور اجتماعی وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه باید رابطه بین ایمنی صنعت حمل و نقل و دانشگاه برقرار شود گفت: دکتر آخوندی نیز علاقه‌مند به این کار است چون آثار خیری را می‌تواند به همراه داشته باشد اما باید منجر به عقد تفاهم‌نامه‌ها و قراردادهای جدی در موضوع تغییر رفتار کاربران راه شود وگرنه صرف بیان ایده‌ها کافی نیست بلکه نحوه عملیاتی کرده آنها مهمتر است./

نظر شما