شناسهٔ خبر: 203024 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

تشریح عملکرد یک ساله دولت چهاردهم-۲

ساخت ۳۱۰۰ کیلومتر انواع راه‌ و کاهش ۵ درصدی تلفات ناشی از حوادث رانندگی در سال اول دولت چهاردهم

جاده وزارت راه و شهرسازی در نخستین سال فعالیت دولت چهاردهم، موفق شد با احداث بیش از ۳۱۰۰ کیلومتر انواع راه‌، بهسازی بیش از ۲۳ هزار کیلومتر مسیر، کاهش ۵ درصدی تلفات جاده‌ای و جابه‌جایی ۵۵۰ میلیون تن کالا و ۱۴۰ میلیون مسافر، گامی مؤثر در توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل، افزایش ایمنی و بهبود دسترسی عمومی بردارد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عملکرد یک‌ساله وزارت راه و شهرسازی در دولت چهاردهم در بخش حمل‌ونقل جاده‌ای، نشان‌دهنده رویکردی متوازن میان توسعه کمی و ارتقای کیفی است.

با رشد قابل توجه ساخت راه‌ها، کاهش تلفات، تقویت راهداری و توسعه حمل‌ونقل عمومی جاده‌ای، این وزارتخانه گام‌های موثری در مسیر تحقق اهداف کلان برنامه هفتم و ایجاد زیرساخت‌های پایدار حمل‌ونقلی برداشته است؛ مسیری که با تداوم آن، می‌توان به آینده‌ای ایمن، متصل و بهره‌ور در عرصه حمل‌ونقل کشور امید داشت.

این گزارش مروری است بر عملکرد یک‌ساله این وزارتخانه در سه محور اصلی: ساخت و توسعه راه‌ها، ایمنی و راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای که در ادامه می خوانید.
۳۱۰۰ کیلومتر انواع راه در یک سال ساخته شد

در بخش توسعه شبکه راه‌ها، وزارت راه و شهرسازی توانست با بهره‌برداری از ۷۷ کیلومتر آزادراه جدید به ارزش بیش از ۱۵ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان، سه مسیر مهم آزادراهی را به بهره‌برداری کامل برساند.

این آزادراه‌ها شامل آزادراه مراغه–هشترود به طول ۲۹ کیلومتر، آزادراه کنارگذر اراک به طول ۲۴ کیلومتر و آزادراه تبریز–مرند به طول ۲۴ کیلومتر است که نقش مهمی در اتصال مناطق صنعتی، جمعیتی و گردشگری ایفا می‌کنند.

علاوه بر این، اجرای پروژه‌های آزادراهی با پیشرفت فیزیکی بالا نیز در دستور کار قرار گرفت. از جمله این پروژه‌ها می‌توان به قطعه دوم آزادراه حرم تا حرم در مسیر گرمسار–سمنان به طول ۳۶ کیلومتر اشاره کرد که پیشرفت فیزیکی آن به بیش از ۷۰ درصد رسیده است. همچنین آزادراه تبریز–صوفیان–مرند (کیلومتر ۳۷ تا ۴۶)  نیز با پیشرفت بیش از ۶۰ درصد، در آستانه بهره‌برداری قرار دارد و در آینده نزدیک به شبکه آزادراهی کشور افزوده خواهد شد.

تقویت مسیرهای ارتباطی؛ ۷۶۰ کیلومتر بزرگراه و ۲۴۰۰ کیلومتر راه روستایی

در ادامه این تلاش‌ها، در سال نخست دولت چهاردهم، مجموعاً ۷۶۰ کیلومتر راه اصلی و بزرگراهی با سرمایه‌گذاری بیش از ۳۶ هزار میلیارد تومان احداث و به بهره‌برداری رسید. این میزان توسعه در محورهای اصلی، به‌ویژه در مسیرهای پرتردد، موجب بهبود قابل توجه در روان‌سازی ترافیک و کاهش زمان سفرهای جاده‌ای شده است.

در حوزه راه‌های روستایی، با هدف کاهش فاصله توسعه‌ای بین مناطق شهری و روستایی و افزایش سطح دسترسی ساکنان روستاها به خدمات و بازار، ۲۴۱۳ کیلومتر راه روستایی جدید با سرمایه‌گذاری ۱۶ هزار میلیارد تومان احداث شد. این اقدام، نقش مؤثری در بهبود کیفیت زندگی، رشد اقتصادی و پایداری جمعیت در مناطق کم‌برخوردار داشته است.

کاهش ۵ درصدی تلفات ناشی از سوانح رانندگی برون شهری

ارتقای ایمنی در شبکه حمل‌ونقل جاده‌ای از دیگر محورهای اصلی فعالیت وزارت راه و شهرسازی در این دوره بوده است. با وجود تلاش‌های دو دهه گذشته برای کاهش تصادفات، تلفات جاده‌ای همچنان یکی از دغدغه‌های جدی نظام مدیریت حمل‌ونقل محسوب می‌شود.

آمارهای رسمی نشان می‌دهد که تعداد فوتی‌های ناشی از سوانح ناشی از حوادث رانندگی برون شهری در سال اخیر با کاهش ۵ درصدی همراه بوده که دستیابی به این آمار حاصل مجموعه‌ای از اقدامات چندوجهی در زمینه ارتقای ایمنی است.

رفع ۷۱۴ نقطه حادثه‌خیز در سطح جاده‌های کشور

در همین راستا، وزارت راه و شهرسازی با همکاری دستگاه‌هایی چون پلیس راه، وزارت بهداشت، هلال‌احمر و اورژانس، اقدام به رفع ۷۱۴ نقطه حادثه‌خیز در سطح جاده‌های کشور کرد که این پروژه‌ها که با هزینه‌ای بالغ بر ۶ هزار میلیارد تومان انجام شده، تأثیر قابل توجهی در کاهش حوادث مرگبار داشته است.

همچنین نصب ۸۸۱ کیلومتر حفاظ ایمنی در محورهای پرتردد، توسعه سامانه‌های نظارت تصویری، ثبت تخلف سرعت و کنترل هوشمند تردد، ارتقای سیستم‌های هشدار جوی و نصب تجهیزات پایش شرایط جوی در مناطق حادثه‌خیز از دیگر اقدامات شاخص در این حوزه بوده است.

ایمن‌سازی جاده‌ها با آموزش، تجهیزات و سامانه‌های هوشمند

از سوی دیگر، به‌روزرسانی مراکز معاینه فنی خودروهای سنگین و نیمه‌سنگین در سراسر کشور، روشنایی ۱۶۳ کیلومتر از گردنه‌ها و کمربندی‌ها، تجهیز مراکز امداد جاده‌ای و اورژانس بین‌راهی، و اجرای کمپین ملی «نه به تصادف» با مشارکت رسانه‌ها و نهادهای فرهنگی از جمله ابتکاراتی است که در راستای افزایش فرهنگ ایمنی عمومی اجرا شده است.

در قالب این پویش ملی، بیش از ۲۴۰ هزار نسخه بروشور و محتوای آموزشی در پایانه‌های مسافربری و مسیرهای پرتردد میان رانندگان و مسافران توزیع شد.

انجام عملیات راهداری در ۲۳۳۰۰ کیلومتر از شبکه جاده‌ای کشور

در حوزه راهداری نیز وزارت راه و شهرسازی عملکرد قابل توجهی داشته است. در سال گذشته، بیش از ۶۵۰۰ کیلومتر از محورهای فرعی و روستایی و بیش از ۱۶ هزار و ۷۹۷ کیلومتر از راه‌های شریانی کشور لکه‌گیری و روکش آسفالت شد.

این عملیات با سرمایه‌ای بالغ بر ۴۸ هزار میلیارد تومان، موجب بهبود کیفیت عبور و مرور و افزایش ایمنی مسیرها شد. همچنین با صرف ۷ هزار میلیارد تومان، هزار دستگاه ماشین‌آلات راهداری خریداری یا بازسازی شد و پایگاه‌های امداد جاده‌ای و راهدارخانه‌ها نیز به تجهیزات نوین مجهز شدند.

جابه‌جایی ۵۵۰ میلیون تن کالا و ۱۴۰ میلیون مسافر در یک‌ سال

در حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای، جابه‌جایی بالغ بر ۵۵۰ میلیون تن کالا با بارنامه و بیش از ۱۴۰ میلیون مسافر با صورت وضعیت، نشان از پویایی و ظرفیت بالای ناوگان جاده‌ای کشور دارد. این میزان جابجایی، نقش مؤثری در گردش چرخ اقتصاد و توزیع کالاهای اساسی، صنعتی و خدماتی در سراسر کشور داشته است.

توسعه مجتمع‌های خدماتی و رفاهی بین‌راهی با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، ارتقای تابلوهای راهنمای مسیر، نصب سامانه‌های دیجیتال اطلاع‌رسانی و افزایش دسترسی عمومی به اطلاعات به‌روز ترافیکی از طریق اپلیکیشن‌ها و سامانه‌های پاسخگو، از دیگر اقدامات وزارت راه در این حوزه بوده است که موجب ارتقای کیفیت سفرهای جاده‌ای و رفاه بیشتر مسافران شده است.

در یک‌سالگی دولت چهاردهم، عملکرد وزارت راه و شهرسازی با هدایت و سکانداری فرزانه صادق، نشان از عزم جدی دولت در توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل، بهبود ایمنی جاده‌ای و ارتقای کیفیت زندگی مردم دارد و همگی گویای مدیریتی برنامه‌محور، هدفمند و مبتنی بر عدالت است که با پیگیری‌های مستمر وزیر راه و شهرسازی محقق شده است.