به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، حملونقل هوایی به عنوان یکی از ارکان کلیدی شبکه حمل و نقل کشور نقش مهمی در جابه جایی سریع مسافران تسهیل صادرات و واردات کالاهای حساس و تقویت پیوندهای بین المللی ایفا میکند و در اسناد بالادستی از جمله برنامه هفتم پیشرفت و سند چشم انداز، بر توسعه فرودگاهها ارتقای ظرفیت ناوگان هوایی بهبود ایمنی پروازی و استفاده از فناوریهای نوین در مدیریت عملیات هوایی تأکید شده است.
وزارت راه و شهرسازی با هدایت و راهبری فرزانه صادق در سال اول دولت چهاردهم، موفق به توسعه ظرفیت فرودگاهی، افزایش بهرهوری عملیاتی، تقویت ایمنی پروازی و ارتقای خدمات مسافری و بار شده است. این اقدامات شامل افزایش ناوگان هوایی، نوسازی تجهیزات ناوبری، توسعه باندها، ترمینالها و همچنین اجرای طرحهای فناورانه در سطح ملی است.
ترمینال ۱۲۰ هزار مترمربعی مهرآباد و نوسازی در چهار فرودگاه اصلی
در بخش توسعه زیرساختهای فرودگاهی، بازسازی سقف ترمینال ۴ فرودگاه مهرآباد انجام شده و پروژه ساخت ترمینال جدیدی به مساحت ۱۲۰ هزار متر مربع در همین فرودگاه کلنگزنی شده است.
همچنین، ترمینالهای مسافری در فرودگاههای مشهد، شیراز، تبریز و اهواز توسعه و نوسازی شدهاند. در کنار آن، باند دوم فرودگاه زاهدان احداث و باند فرودگاه اهواز بهسازی شده است.
از سوی دیگر، سطوح پروازی، تاکسیویها و اپرون (apron) در فرودگاههای کیش، قشم و اصفهان نیز توسعه یافتهاند که در مجموع، زیرساختهای پروازی را در مناطق مختلف کشور تقویت کرده است.
سرمایهگذاری ۱۰۹ میلیارد تومانی در سامانههای ناوبری
برای ارتقاء ایمنی و قابلیت ناوبری، در سال گذشته ۳ سامانه کمک ناوبری DVOR/DME در فرودگاههای شیراز، بندر لنگه و ابوموسی با اعتبار ۱۰۹ میلیارد تومان نصب و راهاندازی شدهاند. همچنین، ۲ سامانه ILS/DME در فرودگاههای کرمانشاه و امام خمینی (ره) به بهرهبرداری رسیده است.
علاوه بر آن، سیستمهای روشنایی باند و تاکسیوی در فرودگاههای مختلف ارتقا یافته و با نصب تجهیزات هواشناسی هوانوردی و سامانههای پایش شرایط جوی، امکان انجام پروازهای ایمن در شرایط دید محدود فراهم شده است. برجهای مراقبت پرواز نیز به تجهیزات نوین ارتباطی و راداری مجهز شدهاند.
افزایش ۳۰ فروند ناوگان هوایی و تولید رادار بومی
در حوزه ناوگان، طی این دوره ۲۲ فروند هواپیما با ظرفیت ۴۸۹۱ صندلی و ۸ فروند بالگرد معادل ۸۴ صندلی به ناوگان حملونقل هوایی کشور افزوده شده است. همچنین، تعمیرات اساسی (Overhaul) روی موتور و بدنه هواپیماها در مراکز داخلی انجام گرفته است.
از دستاوردهای مهم فناورانه، میتوان به طراحی و ساخت یک دستگاه رادار بومی MSSR با اعتبار ۴۰ میلیارد تومان و همچنین ساخت دکل آنتن رادار فرودگاه آبادان با هزینه ۸ میلیارد تومان اشاره کرد که در ارتقای خودکفایی صنعتی کشور نقشآفرین بودهاند.
بهبود خدمات بار و مسافر در فرودگاههای پرتردد
در بخش خدمات مسافری، امکانات رفاهی در ترمینالهای داخلی و بینالمللی ارتقا یافته و سالنهای CIP و VIP در فرودگاههای پرتردد توسعه پیدا کردهاند. بهویژه در فرودگاههای مهرآباد، امام خمینی (ره) و مشهد، ظرفیت انبارها و ترمینالهای بار هوایی به شکل محسوسی افزایش یافته است.
همچنین، با استفاده از سامانههای مکانیزه در فرایند پذیرش و تحویل بار، مدت زمان انتظار کاهش یافته و کیفیت خدمات بار هوایی بهبود یافته است.
بهینهسازی پروازها و راهاندازی تاکسی هوایی کرج – قزوین
از دیگر اقدامات مهم در بخش عملیاتی، بهینهسازی برنامهریزی پروازها با هدف افزایش بهرهوری و کاهش تأخیرات بوده است. همچنین، برای نخستینبار تاکسی هوایی در مسیر کرج – قزوین راهاندازی شده است که در آینده میتواند الگویی برای توسعه حملونقل هوایی منطقهای باشد.
اقدامات گسترده انجامشده در حوزه حملونقل هوایی، نشاندهندهی تمرکز جدی دولت بر توسعه متوازن زیرساختها، بهرهوری عملیاتی، بومیسازی فناوری و ارتقاء خدمات مسافری و بار است. با اجرای این پروژهها، ظرفیت صنعت هوایی کشور افزایش یافته و زیرساختهای لازم برای پاسخگویی به تقاضای فزاینده در سالهای پیش رو فراهم شده است.