به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان یزد، منصور فخاران معاون توسعه فناوری و هوشمندسازی سازمان در جلسه شورای اداری اداره کل استان یزد، که با هدف بررسی چالش ها و مسائل مربوط به حوزه حمل و نقل و هوشمندسازی و سامانه ۱۴۱برگزار شد، با اشاره به ظرفیتهای ترانزیتی این استان اظهار کرد: یزد کریدور اصلی شمال به جنوب و شرق به غرب کشور است و گذرگاه دو جاده بینالمللی محسوب میشود.
فخاران گفت: استان یزد بهعنوان یکی از مهمترین گلوگاههای ارتباطی کشور، نقش حیاتی در حملونقل جادهای دارد و روزانه بهطور میانگین بین ۱۱ تا ۱۶ هزار خودروی سنگین از محورهای اصلی آن عبور میکنند.
وی افزود: تنها در سه محور اصلی استان شامل محور یزد – اصفهان (۴ تا ۶ هزار تردد روزانه)، یزد – کرمان (۲ تا ۳ هزار تردد) و یزد – بافق – بندرعباس (۵ تا ۷ هزار تردد) سالانه بیش از ۵ میلیون سفر ناوگان سنگین ثبت میشود.
معاون سازمان راهداری با بیان اینکه یزد ۷.۵ درصد از سهم حمل بار کشور را برعهده دارد، خاطرنشان کرد: حجم بالای تردد در کنار فعالیتهای صنعتی و معدنی، فشار زیادی بر زیرساختها وارد کرده و موجب استهلاک سریع راه ها می شود.
فخاران توسعه و هوشمندسازی راهها را از مهمترین نیازهای آینده استان دانست و گفت: در حال حاضر یزد دارای ۱۸۵ سامانه هوشمند حمل و نقل جادهای است که بهزودی به ۲۴۱ سامانه افزایش خواهد یافت.
وی تأکید کرد: با وجود محدودیتهای اعتباری و نیروی انسانی، راهداری و حمل و نقل جاده ای در استان یزد با تکیه بر مدیریت کارآمد در مسیر توسعه و ارائه خدمات بیشتر به کاربران راه حرکت میکند.
این مسئول در پایان بر هوشمند سازی فرایند حمل و نقل در استان به منظور برقراری عدالت، شفافیت و تسریع در فرایند حمل و نقل تأکید کرد.