شناسهٔ خبر: 20392 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گزارش می‌دهد؛

ساماندهی جمعیت روبه‌رشد کلانشهر تبریز؛ مهمترین هدف احداث شهر سهند/ ویژگی‌ها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری در تنها شهر جدید غرب کشور

شهر جدید سهند براساس نتایج تحقیقات و گزارشات به دست آمده در طول ۲۸ سال زمان ایجاد شهر جدید سهند استقبال بسیار خوبی از سوی مردم برای سکونت در آن مشاهده شده است که مهمترین هدف ساخت این شهر جدید در استان آذربایجان شرقی نیز به شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، با توجه به گسترش بی‌رویه جمعیت کلانشهرها، ترافیک، افزایش قیمت مسکن و تبعات ناشی از آنها جمهوری اسلامی ایران بر آن شد تا با ایجاد شهرهای جدید در نزدیکی شهرهای مادر جمعیت را به خروج از کلانشهرها تشویق کرده و با تمرکززدایی صورت گرفته گام بلندی را در راستای راهبردهای اساسی توسعه شهری بردارد.

طرح احداث شهرهای جدید با برنامه‌ریزی قبلی اواخر سال ۱۳۶۴ به تصویب هیئت وزیران رسید و بعد از چند سال کار کارشناسی شرکت عمران شهرهای جدید در تاریخ ۲۷ خرداد سال ۱۳۶۸ جهت تحقق اهداف دولت در اسکان پایدار و سرریز جمعیت شهرهای مادر به شهرهای جدید تشکیل شد و تاکنون با ثبت ۱۷ شرکت عمران در سطح کشور اقدام به ساخت و توسعه شهرهای جدید کرده است.

--------------------------------------------------------------------------------------

برای مشاهده فیلم معرفی شهر جدید سهند اینجا را ببینید.

--------------------------------------------------------------------------------------

شهر جدید سهند به عنوان یکی از شهرهای جدید کشور در راستای ساماندهی جمعیت روبه رشد کلانشهر تبریز در استان آذربایجان شرقی، ایجاد اشتغال، نظام ساماندهی اسکان، ارتقای کیفیت زندگی شهروندان و بهبود شرایط زیست محیطی در بهمن‌ماه ۱۳۶۶ در استان در محور ارتباطی تبریز – آذرشهر واقع در منطقه پایکوهی و در دامنه کوه معروف سهند در فاصله ۲۰ کیلومتری جنوب غربی تبریز مکان‌یابی و احداث شد.

اين شهر بطور اصولی و براساس فرايند آگاهانه ايجاد شده و با توجه به استقبال گسترده از سكونت در شهر جديد سهند و استقرار مساكن مهر در اين شهر، مشاوران ذيصلاح شهرسازی در قالب تجديد درطرح جامع مصوب، افق جمعيتی شهر را بالغ بر ۱۸۰ هزار نفر رقم زده‌اند.

ارتفاع متوسط شهر از سطح دريا ۱۷۰۰ متر بوده و بطور طبيعی هوای شهر سالم‌تر و خنك‌تر از شهرهای همجوار است. مساحت شهر با توجه به فازهای پنجگانه شهر (فاز يك ۱۳۰ هكتار ، فاز دو ۴۷۰ هكتار ، فاز سه ۴۵۰ هكتار ، فاز چهار ۳۴۸ هكتار و فاز پنج ۷۰۰ هکتار) فعلا حدود ۲۱۰۰ هكتار گزارش شده است.

استقرار دانشگاه صنعتی سهند و مراكز تحقيقاتی از شاخص‌ها و امتيازات ويژه اين شهرجديد بوده و این امر اسكان جمعيت را تسريع و بستر مناسبی برای سرمايه‌گذاری در بخش‌های مختلف را فراهم کرده است. بزرگراه تبريز –سهند و اتصال شبکه ارتباطی شهر جدید سهند به قطار شهری تبريز و حومه با فراهم کردن مدرن تسهيلات عمومی برای سفرهای برون شهری، زمان جابجايی را برای ساكنان به حداقل رسانده و در نگرش‌های عمومی از جمله روانی –اجتماعی مردم نسبت به شهر تاثير مثبت خواهد داشت.

تاسيسات زيربنايی شهر همزمان با عمليات آماده‌سازی و رشد تدريجی شهر ايجاد شده و توسعه و تكميل آنها ادامه دارد. شبكه‌هاي برق، ‌مخابرات، آب و فاضلاب، گاز شهری و شبكه‌های معابر، اجرای شبکه دفع آب‌های سطحی از جمله تاسيسات زيربنايی بوده و پروژه‌های انتقال آب زرينه‌رود به شهر و احداث تصفيه‌خانه فاضلاب به روش SBR پیشرفته در دو مدول هركدام به ظرفیت ۷۵ هزار نفر با خط انتقال فاضلاب به طول ۷ کیلومتر خاتمه یافته و تمام شرکت‌های خدمات‌رسان با تحویل شبکه‌های مربوطه در شهر جدید سهند استقرار یافته‌اند .

خدمات روبنايی شامل مراكز بهداشتی- درمانی، مراكز تفريحی –فرهنگی، مراكز خريد، پارك‌های شهری، جنگل‌كاری‌های حاشيه شهری، مهد قرآن، مساجد، مدارس، يادمان شهدای گمنام، كتابخانه، کلانتری، اداره آگاهی، سالن‌های ورزشی، بانك‌ها، آتش‌نشانی، دانشگاه سهند، دانشگاه آزاد اسلامی واحد سماء و... از خدمات روبنائی است كه در جهت تامين رفاه شهروندان بوده و هويت و تعلق خاطر و آرامش را براي ساكنان فراهم کرده است/ .

نظر شما