شناسهٔ خبر: 204024 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

نشست صمیمی رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با جمعی از بازنشستگان

نشست صمیمی رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با جمعی از بازنشستگان در این دیدار رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با استقبال از نظرات، دغدغه ها و پیشنهادهای بازنشستگان بر اهمیت نیروی انسانی به عنوان یکی از ارکان اصلی صنعت هوانوردی کشور تاکید کرد و گفت: بخش عمده ای از چالش های مطرح شده قابل حل است و در چارچوب اختیارات و منابع تلاش خواهد شد تا به مطالبات منطقی بازنشستگان پاسخ داده شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی به نقل از روابط‌عمومی سازمان هواپیمایی کشوری، معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در ابتدای سخنان خود با اشاره به اهمیت سرمایه انسانی در توسعه صنعت هوایی گفت: اساس صنعت هوانوردی بر چهار رکن مهم ناوگان هوایی، فرودگاه‌ها، صنایع پشتیبان و نیروی انسانی استوار است. هر کدام از این ارکان اگر با دیگری رشد نکند، تعادل صنعت به هم می‌خورد. در این میان، نیروی انسانی متخصص جایگاه نخست را دارد؛ چراکه بدون انسان آموزش‌دیده و توانمند، هیچ ناوگانی قادر به پرواز و هیچ فرودگاهی قابل بهره‌برداری نخواهد بود.

وی افزود: خوشبختانه در ماه‌های اخیر توانستیم دانشکده صنعت هواپیمایی را بازگردانیم. با جذب هیئت علمی و توسعه رشته‌های آموزشی، امیدواریم این مرکز بار دیگر محور اصلی تربیت نیروی انسانی متخصص باشد. ما به دنبال آن هستیم که آموزش‌ها متناسب با نیاز روز صنعت و همگام با استانداردهای بین‌المللی پیش برود.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با قدردانی از بازنشستگان و پیشکسوتان این صنعت تصریح کرد: دانش و تجربه شما سرمایه‌ای ملی است که نباید به فراموشی سپرده شود. ما در پی آن هستیم که با تشکیل نظام مهندسی هوایی، زمینه‌ای برای بهره‌گیری از تجربیات بازنشستگان فراهم شود تا در حوزه‌های تدوین مقررات، بازرسی‌ها، آموزش و انتقال دانش به نسل جدید نقش‌آفرینی کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع سرمایه‌گذاری اشاره کرد و گفت: امروز بیش از ۶۵ درصد ظرفیت حمل‌ونقل هوایی کشور توسط شرکت‌های خصوصی پوشش داده می‌شود. این نشان‌دهنده نقش پررنگ بخش خصوصی در صنعت هوانوردی است. ما به دنبال تقویت این مسیر و جذب سرمایه‌گذاران جدید هستیم تا ایرلاین‌ها بتوانند با اتکا به منابع پایدار، بدون نیاز به حمایت‌های مقطعی دولتی به فعالیت خود ادامه دهند.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین افزود: برای جلوگیری از مشکلات گذشته و کاهش وابستگی به خارج، باید در زمینه طراحی، تولید و تأمین قطعات هواپیماهای کوچک و ناوگان پشتیبان، به توان داخلی تکیه کنیم. همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی می‌تواند زمینه بومی‌سازی قطعات را فراهم کند. این مسیر علاوه بر کاهش هزینه‌ها، به رشد اقتصادی، ایجاد مشاغل تخصصی و ارتقای دانش فنی کمک خواهد کرد.

وی در ادامه با تاکید بر جایگاه سازمان به‌عنوان نهاد حاکمیتی گفت: وظیفه اصلی ما تضمین ایمنی، امنیت و پایداری اقتصادی پروازها است. سازمان هواپیمایی کشوری باید نقش رگولاتور واقعی را ایفا کند و در کنار نظارت، بستر رشد برای ایرلاین‌ها و صنایع پشتیبان را نیز فراهم آورد.

پورفرزانه در پایان سخنان خود اظهار داشت: تجربه گران‌بهای پیشکسوتان در کنار انرژی و توان متخصصان جوان می‌تواند صنعت هوانوردی کشور را به رشد متوازن و پایدار برساند. ما اعتقاد داریم آینده این صنعت با ترکیب خرد گذشته و خلاقیت امروز ساخته خواهد شد.

نشست صمیمی رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با جمعی از بازنشستگان

بازنشستگان سرمایه‌های ارزشمند هر سازمانی به شمار می‌روند

در ادامه این نشست، هادی دوست طلب سرپرست معاونت توسعه مدیریت و منابع سازمان نیز با تأکید بر اهمیت مدیریت دانش در سازمان هواپیمایی کشوری گفت: همواره معتقدم که برای پرسنل شاغل و بازنشستگان که سرمایه‌های ارزشمند سازمان هابه شمار می‌روند، باید شرایطی فراهم شود تا تجربه و دانش آنان در خدمت مجموعه باقی بماند چرا که این امر نشان‌دهنده بلوغ سازمانی است.

وی ضمن تقدیر و تشکر از حضور بازنشستگان، خاطرنشان کرد: در نخستین جلسه شورای مدیران معاونت توسعه مدیریت ومنابع سازمان، موضوع بازنشستگان در دستور کار قرار گرفت و تمهیدات لازم در این خصوص صورت پذیرفت.

دوست طلب، ضمن پیشنهاد تشکیل کانون تخصصی بازنشستگان سازمان هواپیمایی کشوری اظهارداشت: بازنشستگان سازمان هواپیمایی کشوری با سایر دستگاه‌ها متفاوت است، چرا که این سازمان فوق تخصصی است و شما سرمایه معنوی و فنی این سازمان به شمار می روید، بنابراین باید این ارتباط فنی و سازمانی در قالب یک شخصیت حقوقی تحت عنوان کانون بازنشستگی تخصصی سازمان حفظ شود.

سرپرست معاونت توسعه مدیریت و منابع سازمان هواپیمایی کشوری همچنین بر ضرورت استفاده از تجارب بازنشستگان تأکید کرد و گفت: با توجه به محدود بودن منابع عمومی دولت که در اختیار ما قرار دارد بنابراین در پوشش این کانون می‌توان هم مسائل معنوی و هم موضوعات مادی را پیگیری کرد. و همچنین با ایجاد نظام مدیریت دانش و سازماندهی ظرفیت بازنشستگان، می‌توان گامی مؤثر در ارتقای فعالیت‌های سازمان و صنعت هوانوردی برداشت. به گفته وی، تشکیل کانون بازنشستگی می‌تواند بستری برای بهره‌گیری سازمان از تجربه‌های ارزشمند نیروهای پیشین باشد و ضروری است این موضوع به‌صورت نظام‌مند سازماندهی شود.