شناسهٔ خبر: 20403 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گزارش می‌دهد:

پیش‌بینی سکونت بیش از ۲.۵ میلیون نفر در شهرهای جدید طی پنج سال آینده/ احداث هشت شهر جدید در مرحله طراحی و تصویب

محله ایرانشهر بر اساس گزارشات به دست آمده پیش‌بینی می‌شود تا پنج سال آینده بیش از ۲.۵ میلیون نفر در سطح شهرهای جدید کشور ساکن شوند ضمن این‌که اقدامات مربوط به مطالعات احداث و ساخت هشت شهر نوبنیاد دیگر نیز از سوی کارشناسان این حوزه آغاز شده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در حال حاضر ۱۷ شهرجدید دولتی با تخمین حدود ۴ میلیون جمعیت در ۴۰ هزار هکتار زمین دولتی ( مطابق طرح‌های مصوب) در حال ایجاد هستند و در این شهرها ۸۰۰ هزار نفر سکنی گزیده‌اند. در این شهراه علاوه بر احداث حدود ۵۰ هزار واحد مسکونی خصوصی، تعداد ۴۰۰ هزار واحد مسکن مهر در دست ساخت است که تا پایان سال ۱۳۹۵ به بهره‌برداری خواهند رسید. 

این در حالی است که همزمان واحدهای مسکونی دیگری نیز توسط  مردم، توسعه‌گران و تعاونی‌های مسکن در شهرهای جدید ساخته و در این مدت زمان به بهره‌برداری خواهند رسید. براین اساس پیش‌بینی می‌شود جمعیت شهرهای جدید مذکور تا ۵ سال آینده به بیش از ۲.۵ میلیون نفر برسد.

این شهرها که اغلب در کنار شهرهای مادر احداث شده‌اند چندین هدف را در پیش دارند که اجرای طرح کالبدی ملی و توزیع متناسب جمعیت و اشتغال در سطح کشور در ارتباط با هدف­‌های استراتژیک و محدودیت منابع آب و خاک و انرژی، ایجاد مناطق مسکونی برای کارکنان یک یا چند فعالیت جدید­الاحداث اقتصادی و جمعیتی و کمک به اجرای کمی و کیفی برنامه‌های توسعه مسکن و ایجاد تعادل در بازار مسکن از آن جمله‌اند.

علاوه بر ۱۷ شهر جدید در دست احداث، هشت شهر جدید دیگر با جمعیتی بالغ بر ۶۵۵ هزار نفر در مرحله تصویب و طراحی به سر می‌برند که در حال حاضر مطالعات امکان‌سنجی و مکان‌یابی و طراحی آنها به همراه شهرک‌های دولتی در حال انجام است. در عین حال امکان‌سنجی ایجاد مجتمع‌ها و شهرک‌های موضوعی از قبیل پارک علم و فناوری و شهرک علمی – تحقیقاتی، ورزشی، گردشگری و... در اراضی دولتی برای تنوع بخشی به نقش و عملکرد و غنای هویتی شهرهای جدید نیز در دستور کار قرار داده شده است.

احداث شهرک و شهرجدید توسط بخش غیردولتی در مقررات پیش بینی و با استقبال خوبی مواجه شده که در این راستا تاکنون پروانه احداث یک شهرجدید و ۴ شهرک صادر و ۵ مورد نیز فرایند امکان سنجی و مکانیابی و طراحی را طی می‌کند. ضمن این‌که پروانه احداث دو شهرک ابریشم و گهرباران نیز بنام اداره‌کل راه و شهرسازی استان‌ها صادر شده است.

جدول تلفیقی عملکرد و برنامه‌های ایجاد شهر جدید، دولتی و خصوصی که نشان‌دهنده شهرهای جدید موجود و آماده اجرا و همچنین شهرک‌های در دست ساخت است به همراه جمعیت سقف جمعیت‌پذیری آن‌ها در ادامه آمده است:

ردیف

موضوع

تعداد

جمعیت(مصوب/پیش‌بینی)

۱

شهرهای جدید موجود

۱۷

۴،۰۲۱،۰۰۰

۲

شهرهای جدید مصوب دولتی آماده اجرا

۸

۶۵۵،۰۰۰

۳

شهرها و شهرک‌های جدید دولتی در دست تهیه طرح

۶

۶۸۰،۰۰۰

۴

شهرها و شهرک‌های جدید دولتی در دست برنامه‌ریزی

۹

نامعلوم

۵

شهرها و شهرک‌های جدید دارای پروانه احداث(خصوصی و راه و شهرسازی استان)

۷

۳۶۱،۵۰۰

۶

شهرها و شهرک‌های جدید خصوصی در دست مطالعه

۵

نامعلوم

۷

شهرک‌های جدید موضوعی مکمل عملکرد شهرهای جدید

۶

نامعلوم

 

جمع کل

۵۸

۵،۷۱۷،۵۰۰

همچنین اطلاعات مربوط به شهرهای جدید موجود شامل فاصله از شهر مادر، مساحت و جمعیت مصوب آن‌ها در جدول زیر ارایه شده است که هشتگرد در استان البرز از نظر جمعیت مصوب دارای بالاترین سهم و مهاجران در استان اراک و رامشار در استان چهارمحال و بختیاری کمترین سهم هستند.

اطلاعات جمعیتی شهرهای جدید

ردیف

استان

شهر جدید

شهر مادر

فاصله از شهر مادر(کیلومتر)

مساحت محدوده(هکتار)

جمعیت

مصوب

۱

تهران

اندیشه

تهران

۲۰

۱,۳۸۵

۱۳۰,۰۰۰

۲

پردیس

تهران

۲۰

۴,۱۶۹

۴۵۰,۰۰۰

۳

پرند

تهران

۳۰

۳,۴۲۰

۴۸۳,۰۰۰

۴

البرز

هشتگرد

کرج

۳۵

۴,۴۰۰

۶۷۵,۰۰۰

۵

اصفهان

بهارستان

اصفهان

۱۵

۴,۱۱۰

۳۲۰,۰۰۰

۶

فولادشهر

اصفهان

۲۵

۳,۱۱۳

۳۲۰,۰۰۰

۷

مجلسی

اصفهان

۶۵

۱,۱۶۶

۱۴۰,۰۰۰

۸

فارس

صدرا

شیراز

۱۵

۲,۵۴۸

۳۴۰,۰۰۰

۹

آذربایجان شرقی

سهند

تبریز

۲۰

۱,۵۵۰

۱۵۰,۰۰۰

۱۰

خراسان رضوی

گلبهار

مشهد

۳۵

۴,۸۵۹

۴۲۰,۰۰۰

۱۱

بینالود

مشهد

۵۵

۳,۰۳۰

۱۳۵,۰۰۰

۱۲

سیستان و بلوچستان

رامشار

زابل

۳۵

۶۰۰

۶۰,۰۰۰

۱۳

بوشهر

عالیشهر

بوشهر

۲۴

۱,۰۰۰

۱۰۰,۰۰۰

۱۴

خوزستان

رامین

اهواز

۴۵

۶۰۰

۶۳,۰۰۰

۱۵

شیرین شهر

اهواز

۳۵

۱,۰۰۹

۷۵,۰۰۰

۱۶

اراک

مهاجران

اراک

۲۸

۱,۱۸۴

۶۰,۰۰۰

۱۷

هرمزگان

علوی

بندرعباس

۴۵

۱,۰۰۰

۱۰۰,۰۰۰

جمع ۱۷شهر

۳۹,۱۴۳

۴,۰۲۱,۰۰۰

نظر شما