شناسهٔ خبر: 20436 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گزارش می‌دهد؛

پیش‌بینی سکونت ۱.۵ میلیون نفر از جمعیت مشهد در شهرهای اقماری طی ۲۵ سال آینده/ آماده‌سازی شهر جدید گلبهار با جمعیت‌پذیری ۴۰۰ هزار نفر

شهر جدید گلبهار براساس مطالعات انجام شده شهر جدید گلبهار در استان خراسان رضوی طی سال‌های آتی و با رشد روزافزون جمعیت قابلیت اسکان حدود ۴۰۰ هزار نفر را در خود خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، با توجه به گسترش بی‌رویه جمعیت کلانشهرها، ترافیک، افزایش قیمت مسکن و تبعات ناشی از آنها جمهوری اسلامی ایران بر آن شد تا با ایجاد شهرهای جدید در نزدیکی شهرهای مادر جمعیت را به خروج از کلانشهرها تشویق کرده و با تمرکززدایی صورت گرفته گام بلندی را در راستای راهبردهای اساسی توسعه شهری بردارد.

طرح احداث شهرهای جدید با برنامه‌ریزی قبلی اواخر سال ۱۳۶۴ به تصویب هیئت وزیران رسید و بعد از چند سال کار کارشناسی شرکت عمران شهرهای جدید در تاریخ ۲۷ خرداد سال ۱۳۶۸ جهت تحقق اهداف دولت در اسکان پایدار و سرریز جمعیت شهرهای مادر به شهرهای جدید تشکیل شد و تاکنون با ثبت ۱۷ شرکت عمران در سطح کشور اقدام به ساخت و توسعه شهرهای جدید کرده است.

شهر جدید گلبهار در ۴۰ کیلومتری شهر مقدس مشهد یکی از شهرهای اقماری است که در محور مشهد – قوچان واقع شده و از جنوب به سلسله کوه‌های بینالود و از شمال به رشته‌کوه‌های هزار مسجد و رودخانه کشف‌رود منتهی می‌شود. برای اتصال این شهر به مشهد توسط قطار برقی نیز اقداماتی صورت گرفته و فرایند ساخت و احداث آن هم‌اکنون در حال انجام است.

 گلبهار همچون تمامی شهرهای جدید کشور بر پایه مصوبات قانونی و برنامه‌ریزی و منطبق بر آخرین استانداردها و ارزش‌های شهرسازی احداث شده است. بر این اساس طرح جامع گلبهار برای جمعیت ۲۰۰ هزار نفر و قابل توسعه تا ۴۰۰ هزار نفر در تاریخ ۷ تیرماه سال ۱۳۷۲ به عنوان اولین مصوبه طرح جامع شهرهای جدید به تصویب شورای عالی شهرسازی ایران رسید.

 مطالعات شهر جدید گلبهار در اجرای سیاست ایجاد مراکز اقماری اسکان جمعیت برای شهرهای بزرگ کشور از سال ۱۳۶۶ در دستور کار قرار گرفت. کنترل توسعه پیوسته این شهرها، هدایت اسکان جمعیت در محدوده اطراف آنها، جلوگیری از نابودی اراضی کشاورزی اطراف شهرها و اسکان بی‌رویه جمعیت، از مهمترین اهداف ایجاد شهرهای جدید در مدار شهرهای بزرگ به شمار می آید. 

بر اساس مطالعات طرح توسعه و عمران شهر و نفوس مشهد که الگوی توسعه آن در سال۶۹ به تصویب رسیده، جمعیت این شهر در ۲۵ سال آینده به ۵.۸ میلیون نفر خواهد رسید که اسکان این جمعیت در محدوده بافت پیوسته آن مقدور نخواهد بود. لذاپیش‌بینی شده  که ۱.۵ میلیون نفر از این جمعیت در ۳ شهر اقماری در اطراف مشهد اسکان یابند. بر این اساس مطالعات مکان‌یابی در ۳ ناحیه در فاصله ۴۰ تا ۶۰ کیلومتری شهر مشهد جهت استقرار شهرهای جدید تعیین شد./

نظر شما