به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی سازمان راهداری و حملونقل جادهای، حسن جهانیان مدیرکل دفتر نگهداری رویه و ابنیه فنی راه سازمان راهداری و حملونقل جادهای از اجرای موفقیتآمیز پروژه حذف درزهای انبساط در پلها با استفاده از فناوری نوین دال اتصال برای نخستین بار در آزادراه قم - تهران به عنوان تحولی مهم در صنعت نگهداری پلهای کشور خبر داد.
جهانیان با بیان اینکه مطالعات این فناوری از سال ۱۳۹۵ آغاز و در سال ۱۳۹۷ به صورت آزمایشی در یکی از راههای فرعی اجرا شده است، گفت: پس از پایش و بررسی عملکرد موفقیتآمیز طرح، سال گذشته این روش در پل بزرگ نعلبندان در آزادراه قم - تهران با نتیجه مطلوب اجرا شد.
وی، روش دال اتصال را راهحلی نوین در مهندسی نگهداری پل عنوان و بیان کرد: این فناوری با حذف درزهای انبساط پل های موجود مشکلاتی مانند نفوذ آب از محل درز، ایجاد خرابی در سرستونها و زیرسازه پل و همچنین ایجاد صدا و ضربه به وسایل نقلیه را کاهش داده و با افزایش عمر مفید پل، هزینههای نگهداری و تعمیرات را را پائین میآورد.
مدیرکل دفتر نگهداری رویه و ابنیه فنی راه افزود: این روش به دلایل فنی و اقتصادی جایگزینی برتری برای درزهای انبساط سنتی شناخته میشود، زیرا با حذف درز انبساط به عنوان یکی از پرهزینهترین و آسیبپذیرترین اجزای پل، موجب صرفهجویی قابل توجه در هزینههای بلندمدت میشود.
جهانیان، افزایش دوام و عمر سازه، کاهش پدیدهای مخرب اضمحلال و فرسایش بتن، افزایش ایمنی، سازگاری با پلهای موجود و جدید و تسهیل در تردد و بهبود عملکرد لرزهای از طریق ایجاد پیوند مناسب بین دهانهها و بهبود رفتار سازه در برابر زلزله را از دیگر مزایای این فناوری برشمرد.
وی خاطرنشان کرد: استفاده از پلهای یکپارچه و بدون درز انبساط و فناوری دال اتصال، دستاوردی فنی و گام مهمی در راستای بومیسازی دانش فنی بهینهسازی سیستم مدیریت نگهداری پلها در کشورمان محسوب میشود.
مدیرکل دفتر نگهداری رویه و ابنیه فنی راه با تأکید بر اینکه اجرای این فناوری بیانگر همگامی کشور با استانداردهای روز جهانی در صنعت نگهداری پل و مدیریت داراییهای راهها است، خاطرنشان کرد: گسترش این روش در شبکه بزرگراهی میتواند تحولی شگرف در کاهش هزینههای نگهداری، افزایش ایمنی و بهبود کیفیت سفرهای جادهای ایجاد کند.
جهانیان ادامه داد: سازمان راهداری و حملونقل جادهای به دنبال ترویج این روش و زمینهسازی برای حذف تدریجی درزهای انبساط در شبکه بزرگراهی کشور است.