شناسهٔ خبر: 20515 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

آخوندی در سالگرد تاسیس بنیاد مسکن انقلاب‌اسلامی در جمع خبرنگاران مطرح کرد؛

مسکن اجتماعی شکلی دیگر از تامین مسکن محرومان است/ اجراي سیاست‌های کالبدی و تامین مالی با رژیم پس‌انداز/ فرصت سرمایه‌گذاری مسکن در ۷۰ هزار هکتار بافت میانی شهرها/ طراحی شهرهای‌جدید در سواحل جنوب و استفاده از فرصت‌های سرمایه‌گذاری بنادر

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی با اشاره به افزایش کمک‌های دولتی به حساب ۱۰۰ امام برای تامین مسکن اقشار کم درآمد گفت: بنیادمسکن انقلاب اسلامی به عنوان فعال باسابقه بخش مسکن، می‌تواند علاوه بر بهسازی مسکن روستایی، اجرای طرح‌های هادی روستایی و بازسازی مناطق سانحه‌دیده در نوسازی بافت‌های میانی شهرها و در تشکیل شهرهای جدید نیز حضور داشته باشد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی امروز ۲۱ فروردین ماه در مراسم سی‌و‌هفتمین سالگرد تاسیس بنیاد مسکن انقلاب‌اسلامی و گردهمایی اعضای شورای‌مرکزی، معاونان، مدیران‌کل، مسئولان دفاتر نمایندگی ولی‌فقیه و مدیران عامل شرکت‌های بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در جمع خبرنگاران گفت: امروز ۲۱ فرورین ماه، روز اعلام حساب ۱۰۰ از طرف امام راحل و یادگاری است که از ایشان به جای مانده است. به همین مناسبت و امروز با دوستان بنیاد، ملاقاتی با رئیس جمهوری داشتیم و امروز فرصتی بود تا بحث سیاست مسکن مورد بازگویی قرار گیرد و راجع به نقش بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفتگو شود.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه هم اکنون دو بحث سیاست‌های کالبدی و تامین مالی برای بخش مسکن در دستور کار قرار دارد افزود: در حوزه سیاست‌های کالبدی، اصلی‌ترین بحث این است که بتوانیم از ظرفیت‌های میانی بافت‌هایی که دچار فرسودگی شدند حداکثر استفاده را کنیم. بررسی هایی که انجام دادیم، نشان می‌دهد بیش از ۷۰هزار هکتار در این بافت‌ها فرصت سرمایه گذاری وجود دارد که می‌توان از این ظرفیت‌ها استفاده کرد. خوشبختانه این بافت‌ها، هم دارای خدمات زیربنایی مثل آب و برق و گاز و سایر موارد و هم دارای ثروت تجاری و فرهنگی هستند. زیرا، همه آنها محله و آن محلات دارای روابط تجاری، فرهنگی و امکان خدمات روبنایی هستند که بتدریج مورد بی‌مهری قرار گرفتند. بنابراین اصلی که داریم پرداختن به این محلات و نوسازی محلات قدیمی در شهرهای مختلف کشور است.

ایجاد شهرهای جدید با امکان تامین اشتغال در دستور کار

عضو کابینه دولت تدبیر و امید ادامه داد: همزمان، بحث دیگری که تعقیب می‌کنیم، بحث شهرهای جدید در حاشیه شمالی خلیج‌فارس و در جنوب ایران است که در دستور کار قرار دارد. چندین شهر جدید را در آنجا طراحی کردیم تا بتوانیم از ظرفیت‌های دریایی ایران حداکثر استفاده را داشته باشیم. البته شهرهای جدید انحصار به جنوب ایران ندارد و در برخی از مناطق که امکان تامین اشتغال وجود دارد ما بحث شهرهای جدید را داریم.

آخوندی گفت: از جنبه تامین مالی همچنانکه بحث آن نیز مطرح شده ما سیاست پس‌انداز و تسهیلات را داریم در کشور تعقیب می‌کنیم که خوشبختانه با استقبال خوبی نیز روبه رو شده است. بر اساس آمارها در هفته دوم فروردین ماه و در روزهای ۷ تا ۱۲ فروردین که بیشتر افراد در تعطیلات به سر می‌بردند هر روز شاهد افتتاح  ۲۰۰ پس‌انداز بودیم که رقم بسیار بسیار خوبی است که این روند در آغاز هفته گذشته، روزانه بیش از ۲۱۰ تا ۲۲۰ نفر در روز بوده است. این آمار، نشان می‌دهد این سیاست از سوی مردم مورد استقبال قرار گرفته است؛ سیاستی که هم می‌تواند به اقتصاد خانواده نظم دهد تا از رژیم پس‌انداز استفاده کنند و هم مطمئن شوند که بر اساس آن پس‌انداز می‌توانند به تسهیلات خوبی دسترسی داشته باشند که خانه‌دار شوند و همچنین سهم تسهیلاتی که می گیرند نسبت به قیمت ملک قابل تامل باشد.

وی افزود: در حال حاضر، حدود ۱۶۰ میلیون تومان به زوجین تسهیلات تعلق می‌گیرد و با توجه به رقمی که خود زوجین دارند این رقم به ۲۴۰ میلیون می‌رسد که اگر میانگین واحدهای متوسط قیمت را چیزی در حدود ۳۵۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان در نظر بگیریم ۲۴۰ میلیون می‌شود و  رقمی در حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد قیمت مسکن را در برمی‌گیرد که رقم مناسبی است. خاطرتان هست که پیش‌تر، این رقم به ۱۵ درصد رسیده بود. نسبت به گذشته این میزان، تسهیلات قابل‌توجهی است.

آخوندی با اشاره به اینکه ممکن است گفته شود اقساط تسهیلات بالاست، گفت: اقساط بالاست، اما هنوز قیمت آنها از اجاره همان واحد کمتر است. یعنی آخر کار، فردی که واحد را خریداری می‌کند کمتر از اجاره پرداخت می‌کند و این رقم بسیار مهمی است و نشان می‌دهد خانوارهایی که هم اکنون مستاجر هستند اگر این سیاست را تعقیب کنند می‌توانند در مدت معقولی خانه‌دار شوند.

ماموریت جدید بنیاد مسکن؛ نوسازی بافت‌های میانی شهرها و کمک به ایجاد شهرهای‌جدید

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در دیدار امروز با رئیس جمهوری و مسئولان بنیاد مسکن انقلاب اسلامی سه بحث مورد توجه قرار گرفت گفت: نقش بنیاد در تامین مسکن اقشار کم‌درآمد بحثی بود که مورد گفتگو قرار گرفت. با توجه به اینکه بنیادمسکن انقلاب اسلامی به عنوان فعال باسابقه بخش مسکن شناخته می‌شود، می‌تواند علاوه بر بهسازی مسکن روستایی، اجرای طرح‌های هادی روستایی و بازسازی مناطق سانحه دیده در نوسازی بافت‌های میانی شهرها در برخی پروژه‌ها و در تشکیل شهرهای جدید نیز حضور داشته باشد.

افزایش کمک دولت به حساب ۱۰۰ امام در سال جاری

آخوندی ادامه داد: همچنین بحث دیگری که رئیس جمهور مطرح کرد نقش بنیاد مسکن انقلاب اسلامی برای تامین مسکن اقشار کم‌درآمد و محرومان بود. در سال‌های گذشته دولت مبلغی حدود ۵۰ میلیارد تومان به حساب ۱۰۰ امام کمک کرد. این رقم امسال بیشتر خواهد بود. امیدوارم موقعیت بودجه و درآمدهای دولت به گونه‌ای باشد که ما بتوانیم در سال ۹۵، ۱۰۰ درصد تخصیص را از دولت دریافت کنیم و امیدواریم بنیاد مسکن انقلاب اسلامی نقش موثرتری در این زمینه ایفا کند.

البته بنیاد انقلاب اسلامی با توجه به موقعیت اجتماعی که دارد و هماهنگی که با گروه‌های خیر مسکن‌ساز دارد و کمک‌های مردمی را جلب می‌کند، اگر دولت نیز به کمک بنیاد مسکن بیاید قاعدتا بنیاد می‌تواند نقش موثرتری را در جهت کمک به تامین مسکن محرومان بردارد.

آزادسازی قیمت حمل و نقل جاده‌ای نداریم

وزیر راه و شهرسازی همچنین در پاسخ به شناورسازی حمل و نقل مسافری گفت: بر اساس قانون، صنعت هوانوردی می‌بایست آزادسازی می‌شد که شد. در حوزه ریل، هنوز آزادسازی به صورت مطلق نیست و قانون می‌گوید، کسانی که در حوزه ریل سرمایه‌گذاری می‌کنند باید ارقامی را پیشنهاد کنند و نهایتا به تصویب هیات مدیره راه‌آهن برسانند. بنابراین ما در حوزه ریل آزادسازی مطلق نداریم. در حوزه اتوبوس و حمل و نقل جاده‌ای دو نوع اتوبوس داریم؛ VIP و اتوبوس‌های معمولی که اولی آزاد و دومی بر اساس قانون باید قانونگذاری صورت بگیرد. فعلا ما این قانون را داریم اجرا می‌کنیم و برنامه‌ای برای تغییر نداریم.

آخوندی در پایان درباره اجرای اقدامات مشترک وزارت راه و شهرسازی و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی برای اجرای مسکن اجتماعی و اینکه قرار است مسکن اجتماعی در بافت‌های میانی شهرها انجام شود گفت: مسکن اجتماعی شکلی دیگر از تامین مسکن محرومان است. اگر بخواهیم به صورت گسترده ورود پیدا کنیم برمی‌گردد به اینکه چقدر در برنامه ششم برای اجرای آن بتوانیم اعتبار کسب کنیم. پیشنهاد و پیش‌بینی ما این است که مسکن اجتماعی یکی از محورهای برنامه ششم بشود باید ببینیم ساز و کار برنامه ششم به کجا می‌رسد. /

نظر شما