شناسهٔ خبر: 20522 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیركل راه و شهرسازی گلستان در دیدار با هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان:

نیاز به سازمانی قدرتمند، سازنده و اثرگذار در عرصه ساخت و ساز داریم

جلسه مدیركل راه و شهرسازی گلستان با اشاره به آغاز حركت به سمت تغییر در اصلاحیه مبحث دوم مقررات ملی ساختمان، گفت: برای حركت صحیح در این مسیر و دستیابی به اهداف جامعه هدف، به سازمانی قدرتمند، سازنده و اثرگذار در عرصه ساخت و ساز نیاز داریم.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره كل راه و شهرسازی استان گلستان، ابراهیم مبارك قدم در نخستین دیدار صمیمی خود با اعضای هیات مدیره جدید سازمان نظام مهندسی ساختمان استان، افزود: سازمانی بزرگ و با عملكردی كند و نه چندان موفق موجب بروز نارضایتی در جامعه هدف می‌شود.

مبارك قدم با بیان اینكه نگاه هیات مدیره نظام مهندسی به این اصلاحیه نباید بر محدود ساختن و ضعیف شمردن اختیارات آن باشد، گفت: اصلاحیه مبحث دو مقررات ملی ساختمان به این مساله معطوف شده كه حتی الامكان بخش تصدیگری را از طریق گسترش و بسط خدمات مهندسی در میان تشكل‌های حرفه‌ای كاهش دهد تا سازمان بتواند نقش راهبری، سیاستگذاری و نظارتی خود را، اعمال و فعالیت‌های تصدیگری خود را برون سپاری كند.

وی یادآور شد: این در حالی است كه عملكرد فعلی سازمان‌های نظام مهندسی كشور مبین از بین رفتن نقش راهبری و نظارتی سازمان‌ها به دلیل انجام تمامی امور تصدیگری است.

مبارك قدم اضافه كرد: برون سپاری فعالیت‌های تصدیگری موجب ایجاد اشتغال و نهادینه شدن فعالیت‌های مهندسی در قالب تشكل های حرفه‌ای خواهد شد و این امر مستلزم تغییرات صحیح مبحث دوم و نظامات اداری است و این اصلاحات باید با توجه به تجربه ۲۰ ساله اجرای قانون نظام مهندسی در كشور و با مشاركت سازمان‌های نظام مهندسی استان‌ها انجام یابد.

مدیركل راه و شهرسازی گلستان، یكی از مسایل موضوع مورد توجه در نظام مهندسی را، ذینفع بودن مستقیم دو گروه یعنی صاحب كاران و اعضای عضو سازمان بیان كرد و گفت: باید ارتقای خدمات دهی به این دو گروه در اولویت كاری باشد، بر همین اساس آنچه كه در وهله اول در دستور كار راه و شهرسازی قرار گرفته است، اصلاحیه مبحث دوم مقررات ملی ساختمان تحت عنوان نظامات اداری است.

مبارك قدم در بخش دیگری از سخنانش، ساختار عمرانی كشور را مبتنی بر دو نظام دانست و عنوان كرد: نظام ساخت و سازهای شهری و روستایی براساس قانون نظام مهندسی و كنترل ساختمان و نظام فنی و اجرایی بر پایه قانون برنامه و بودجه تشكیل می‌شود.

وی ادامه داد: تفكیك این دو نظام باعث محدود شدن فعالیت مهندسین در عرصه ساخت و ساز و امور عمرانی كشور شده و وزارت راه و شهرسازی پیگیر ادغام این دو نظام از طریق مراجع قانونی ذیربط است تا با یكپارچه شدن این دو نظام، زمینه برای فعالیت مهندسین بیش از پیش مهیا شود.

مدیركل راه و شهرسازی گلستان با بیان اینكه برنامه‌ریزی در دو مقوله تقویت و توسعه ارزش‌های معماری و شهرسازی و رشد و اعتلای حرفه‌های مهندسی و خدمات مهندسی از وظایف مهم دیگر هیات مدیره است، افزود: لازم است این برنامه‌ریزی در یك بازه زمانی یكساله و سه ساله عمر هیات مدیره، انجام و به این اداره كل و مجمع عمومی اعلام شود.

مبارك قدم، تصویب تراز مالی و بودجه سنواتی را در آخرین مجمع عمومی پایان سال و انجام تمهیدات لازم در این زمینه را از نكات ضروری و الزامی دیگر از سوی هیات مدیره دانست.

وی ادامه داد: هیات چهارنفره استان نیز، ظرفیتی است كه می‌تواند به اقتضای شرایط استان موضوعاتی را بومی‌سازی كند و پیشنهادات لازم از طریق كمیته و كمیسیون‌های داخلی در حوزه‌های مختلف مانند عملكرد آزمایشگاه‌ها، مصالح تولیدی استان، نظارت‌ها، ظرفیت و سهمیه دفاتر مهندسی، مجریان و انبوه‌سازان، فعالیت كاردان‌ها، كارشناسان ماده ۲۷، حق الزحمه‌ها و سایر موارد ارائه شود.

این مقام اجرایی گلستان، حضور شایسته اعضای هیات مدیره را در مجامع و كارگروه‌های تخصصی مرتبط با مدیریت عمرانی استان و همچنین تعامل با مدیریت شهری را یكی دیگر از نكات مورد توجه بیان كرد و گفت: حضور فرمایشی اعضا در این حوزه‌ها بغیر از كمرنگ كردن ارزش نظام مهندسی و از دست دادن فرصت‌ها برای ارتقای سازمان، ثمره‌ای نخواهد داشت.

مبارك قدم، سازمان نظام مهندسی ساختمان را یك نهاد عمومی غیردولتی خواند و گفت: این سازمان در اجرای قانون نظام مهندسی از سوی مرجع دولتی ذیربط، تشكیل و تابع بخشنامه‌ها و آیین‌نامه‌های ابلاغی و تحت نظارت مراجع دولتی از جمله راه و شهرسازی است.

وی افزود: به این موضوع اعتقاد دارم كه همانگونه كه راه و شهرسازی پاسخگوی عملكرد خود در مقابل مردم و دستگاه‌های نظارتی است، سازمان نظام مهندسی نیز از این قاعده مستثنی نیست.

هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان گلستان متشكل از ۱۱ نفر عضو اصلی و شش نفر علی البدل است كه پس از موفقیت در انتخابات مهرماه سال ۹۴ و تنفیذ و ابلاغ احكام مربوطه از سوی مقام عالی وزارت راه و شهرسازی، مسوولیت مدیریت این سازمان را برعهده گرفته‌اند.

نظر شما