شناسهٔ خبر: 20527 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

واکنش دبیر نخستین همایش شهرسازی ریل‌پایه به پیشنهاد شهردار تهران:

فکر کردن به خروج راه‌آهن از شهر هم اشتباه است/ کشورهای پیشرفته از شنیدن چنین پیشنهاداتی تعجب می‌کنند

مهرداد تقی زاده مشاور مدیرعامل و رئیس اتاق فکر حمل و نقل ریلی شرکت راه‌آهن با بیان اینکه فکر کردن به خروج راه‌آهن از شهر اشتباه است٬ گفت: کشورهای پیشرفته از شنیدن چنین پیشنهاداتی متعجب خواهند شد.

مهرداد تقی‌زاده در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در واکنش به پیشنهاد شهردار تهران مبنی بر خروج ایستگاه راه‌آهن از شهر تهران گفت: امروز حتی طرح موضوع خروج راه‌آهن از شهر و فکر کردن و پرداختن به این موضوع نیز در کشورهای پیشرفته مطرح نمی‌شود و تمامی کشورهای پیشرفته از طرح چنین مباحثی متعجب می‌شوند.

مشاور مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران افزود: امروزه صورت مسئله چیز دیگری است و باید این مسئله مطرح شود که چطور ما باید ایستگاه‌های راه‌آهن را به مرکز شهر نزدیک کنیم و کاری کنیم که مردم دسترسی راحت‌تری به ایستگاه‌های درون‌شهر داشته باشند.

وی با تأکید بر اینکه برای دسترسی راحت‌تر مردم به ایستگاه‌های راه‌آهن باید برای توسعه و تعدد ایستگاه‌های راه‌آهن گام برداشت نه خروج آن‌ها از شهر ادامه داد: در همه جای دنیا همین رویکرد دنبال می‌شود.

تقی‌زاده با بیان اینکه مترو نیز می‌تواند مسافران حومه‌ای را به بیرون شهر انتقال دهد٬ گفت: هرچند اتصال مترو به شهرهای حومه‌ای هزینه‌های بسیار بیشتری دارد ولی چنانچه مترو بخواهد مسافران حومه را که در قبال خدمات‌دهی به آنها وظیفه‌ای ندارد٬ جابه‌جا کند اما این موضوع دلیلی برای خروج ایستگاه‌های راه‌آهن از شهر نمی‌شود در عوض باید ایستگاه‌های راه‌آهن در مناطقی از شهر باشند که دسترسی مردم به آنها راحت‌تر شود.

رئیس اتاق فکر حمل و نقل ریلی شرکت راه‌آهن با بیان اینکه معمولا در تمام شهرهای پیشرفته دنیا سه مدل ترمینال و ایستگاه وجود دارد که ترمینال راه‌آهن٬ ترمینال اتوبوس‌های بین شهری و فرودگاه‌ها سه مدل ترمینال‌هایی هستند که ساخت آن در کشورهای پیشرفته رایج است٬ گفت: طبق مطالعات انجام شده در کشورهای پیشرفته فرودگاه‌ها در حاشیه و بیرون شهر و ایستگاه‌های راه‌‌آهن و  ترمینال‌های اتوبوسرانی در دل شهر قرار دارند و در  بسیاری از شهرهای پیشرفته سعی شده است این ترمینال‌ها به مراکز شهر و محل‌های پرتردد نزدیک شود.

تقی‌زاده یادآور شد: مطالعات نشان داده است که وقتی ترمینال‌های راه‌آهن و اتوبوسرانی درون شهر واقع شود می‌توان آن‌ها را با حمل و نقل درون‌شهری مثل تراموا٬ مترو و اتوبوس‌های تندرو(BRT) پیوند زد تا با این مدل حمل و نقل یکپارچه مردم رغبت به استفاده بیشتر از سیستم حمل و نقل عمومی داشته باشند .وزیر راه و شهرسازی نیز بر همین اساس بر مفهوم حمل و نقل "درب تا درب" و حمل و نقل یکپارچه تأکید دارد/.

نظر شما