شناسهٔ خبر: 205365 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

با دستور وزیر راه و شهرسازی آغاز شد؛

تکمیل کریدور ریلی شرق به غرب با ریل‌گذاری راه‌آهن کرمانشاه–خسروی

ببینید|آغاز عملیات ریل گذاری راه آهن کرمانشاه-خسروی با دستور وزیر راه و شهرسازی عملیات ریل‌گذاری پروژه راه‌آهن کرمانشاه–خسروی با دستور وزیر راه و شهرسازی به صورت وبیناری آغاز شد که با تکمیل این پروژه، کریدور ریلی شرق به غرب کشور تکمیل خواهد شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، شامگاه چهارشنبه نهم مهرماه، عملیات ریل‌گذاری پروژه راه‌آهن کرمانشاه–خسروی با دستور فرزانه صادق به صورت وبیناری از ساختمان شهید دادمان آغاز شد.

وزیر راه و شهرسازی در آیین آغاز عملیات ریل‌گذاری ضمن تبریک هفته دفاع مقدس و قدردانی از مردم شریف استان کرمانشاه، اظهار داشت: مردم کرمانشاه همیشه در بزنگاه‌های تاریخی درخشیده‌اند و در دوران دفاع مقدس، جان و مال خود را برای نظام و سرزمین تقدیم کرده‌اند.

وی افزود: جنگ در قصر شیرین آغاز شد و در تنگه مرصاد پایان یافت و استان کرمانشاه با بیش از ۲۷ عملیات بزرگ در دوران دفاع مقدس، از جمله بازی دراز، تنگه حاجیان و مرصاد، شهدای بسیاری تقدیم کرده است. بنابراین مردم این استان همواره پشتیبان نظام بوده و در تمامی حماسه‌ها حضور فعال داشته‌اند.

وزیر راه و شهرسازی همچنین به نقش برجسته مردم کرمانشاه در مقاومت‌های جنگ تحمیلی ۱۲ روزه رژیم صهیونیستی اشاره کرد و گفت: مردم استان کرمانشاه نشان داده‌اند که همواره آماده فداکاری برای دفاع از کشور هستند. گیلان غرب، که دومین شهر مقاوم شناخته شد، نمونه‌ای از این ایثارگری‌هاست و روز چهارم مهرماه به نام مردم گیلان غرب نام‌گذاری شده است.

صادق در ادامه از نماینده ولی فقیه در استان، استاندار و نمایندگان مجلس شورای اسلامی بابت پیگیری‌ها و تلاش‌های انجام شده تشکر و قدردانی کرد و با اشاره به اهمیت این پروژه بزرگ زیرساختی، افزود: مقام معظم رهبری نیز با تأکید بر این کریدور، آن را یکی از محورهای اصلی توسعه کشور دانسته‌اند. کریدور شرق به غرب یکی از مهم‌ترین پروژه‌های توسعه ملی است که کشورهای آسیای میانه را به عراق و سایر کشورهای همسایه متصل می‌کند.

وی با بیان اینکه توسعه کشور از طریق گسترش کریدورهای شرق به غرب و شمال-جنوب محقق می‌شود، گفت: رئیس‌جمهور نیز بر تکمیل پروژه‌های زیرساختی داخل کریدورها مانند راه‌آهن چابهار–زاهدان، رشت–آستارا و کریدور ریلی کرمانشاه–اسلام‌آباد–خسروی–خانقین–بغداد تأکید کرد.

صادق در خصوص تأمین منابع مالی پروژه افزود: با پیگیری‌های نمایندگان و استاندار کرمانشاه، منابع مالی لازم تأمین می‌شود و سازمان برنامه و بودجه نیز بر اساس تأکیدات رئیس‌جمهور، توجه ویژه‌ای به این پروژه‌ها دارد. تلاش می‌کنیم تا با سرعت بیشتری مراحل اجرایی این کریدورها به پیش رود.

وزیر راه و شهرسازی از تلاش‌های شبانه‌روزی مهندسان و کارگران قرارگاه خاتم‌الانبیا در تکمیل این کریدورها قدردانی کرد و افزود: تمامی این پروژه‌ها با هدف توسعه کشور و استان کرمانشاه انجام می‌شود و به سرافرازی مردم این سرزمین منجر خواهد شد.

وی همچنین از مردم و مسئولان استان کرمانشاه برای همکاری‌هایشان در اجرای پروژه تشکر کرد و اظهار داشت: امیدواریم با همراهی نمایندگان و پیگیری مسئولان، تمامی مشکلات پروژه حل و منابع مالی لازم تأمین شود تا خدمات لازم به مردم شریف کرمانشاه ارائه شود.

راه‌آهن کرمانشاه–خسروی به طول ۲۶۳ کیلومتر و عرض ۷ متر، یکی از پروژه‌های مهم و راهبردی کشور است که نقش اساسی در تکمیل کریدور ریلی شرق به غرب ایفا می‌کند.

این خط آهن با هدف ایجاد ارتباط ریلی میان ایران و عراق و اتصال به ساحل مدیترانه طراحی شده و یکی از اهداف کلیدی آن، کوتاه‌کردن مسیر ریلی به شهرهای بغداد، نجف، کربلا معلی و سامرا از طریق اتصال راه‌آهن مرز خسروی ایران به شهر خانقین عراق است.

عملیات اجرایی شامل زیرسازی، عملیات خاکی، ابنیه فنی، پل‌های خاص و تونل‌ها در حال انجام است و هم‌زمان عملیات روسازی از ابتدای محور آغاز شده است. 

در این پروژه حجم خاکبرداری ۲۶ میلیون مترمکعب، حجم خاکریزی ۱۶.۶ میلیون مترمکعب، حجم بتن‌ریزی ۶۳ هزار مترمکعب و اجرای ۹ هزار متر تونل پیش‌بینی شده است.

همچنین بیش از ۴۰ هزار تن ریل، ۵۵۰ هزار قطعه تراورس و ۸۲۵ هزار مترمکعب بالاست در این مسیر به‌کار گرفته می‌شود. محور ریلی شامل ۱۲ ایستگاه تشکیلاتی، مسافری و ترافیکی است و با بهره‌برداری از آن، ضمن تقویت ارتباطات منطقه‌ای و بین‌المللی، بستر گسترش ترانزیت کالا و مسافر، توسعه اقتصادی غرب کشور و ارتقای جایگاه ژئوپلیتیک جمهوری اسلامی ایران فراهم خواهد شد.