شناسهٔ خبر: 20658 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

پایگاه‌ خبری وزارت راه و شهرسازی گزارش می‌دهد؛

شهر جدید اندیشه، شهری آمیخته با فرهنگ ایرانی – اسلامی/ جذب جمعیت سرریز تهران و جلوگیری از حاشیه‌نشینی، مهمترین اهداف ایجاد شهر جدید اندیشه

شهر جدید اندیشه بر اساس گزارش‌های موجود طراحی مرکز شهر اندیشه با دیدگاه بهبود هرچه بیشتر هویت شهری شکل و با ایجاد فضایی آمیخته با فرهنگ ایرانی – اسلامی شکل گرفته است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، با توجه به گسترش بی‌رویه جمعیت کلانشهرها، ترافیک، افزایش قیمت مسکن و تبعات ناشی از آنها جمهوری اسلامی ایران بر آن شد تا با ایجاد شهرهای جدید نزدیک شهرهای مادر، جمعیت را به خروج از کلانشهرها تشویق کند و با تمرکززدایی، گام بلندی را در راستای راهبردهای اساسی توسعه شهری بردارد.

طرح احداث شهرهای جدید با برنامه‌ریزی قبلی اواخر سال ۱۳۶۴ به تصویب هیئت وزیران رسید و بعد از چند سال کار کارشناسی شرکت عمران شهرهای جدید در تاریخ ۲۷ خرداد سال ۱۳۶۸ جهت تحقق اهداف دولت در اسکان پایدار و سرریز جمعیت شهرهای مادر به شهرهای جدید تشکیل شد و تاکنون با ثبت ۱۷ شرکت عمران در سطح کشور اقدام به ساخت و توسعه شهرهای جدید کرده است.

شهر جدید اندیشه با وسعت یکهزار و ۴۰۰ هکتار به صورت مثلثی واقع در شهرستان شهریار در پهنه جنوبی البرز مرکزی در استان تهران واقع شده که از امکانات بالقوه‌ای چون نزدیکی به نواحی صنعتی و خدماتی غرب استان تهران و همچنین محورهای کشاورزی دشت کرج برخوردار است.

در مجموعه فوق جهت ترکیب میدان و بازار از ایده میدان نقش جهان اصفهان برگرفته شده است. این بازار تحت عنوان بازار ایرانی-اسلامی بزرگ اندیشه در اطراف مجموعه و در پشت بدنه اصلی قرار داده شده است.

شهر جدید اندیشه به لحاظ هویتی در میان شهرهای جدید احداث شده ارتباط بیشتری با ساکنان برقرار کرده است. شادابی و سرزندگی در یک شهر برگرفته از ویژگی‌های اساسی در چارچوب شاخص‌های فیزیکی فضای شهریست، عملی که ویژگی‌های مقبول مکانی برای ملاقات‌های دوستانه، اجتماعات فرهنگی، سیاسی و احداث انواع بازارها را دارا است.

طراحی مرکز شهر اندیشه با دیدگاه بهبود هرچه بیشتر هویت شهری شکل و ایجاد فضایی آمیخته با فرهنگ ایرانی – اسلامی شکل گرفته است.

براساس بررسی‌های انجام شده شهر جدید اندیشه با هدف جذب جمعیت سرریز منطقه شهری تهران، امکان فرصت‌دهی و ساماندهی به شهرهای تهران و کرج، حفظ تعادل اکولوژی منطقه، ایجاد محیط زیست مناسب، نزدیکی محل کار، مسکن و خدمات شهری به یکدیگر، استفاده بهینه از زیرساخت‌ها، جلوگیری از حاشیه‌نشینی و توسعه گسترش ناهنجار شهرها احداث شده است.

این شهر جدید درحال حاضر دارای اداره برق، آب و فاضلاب، مخابرات، گاز، نیروی انتظامی و شهرداری بوده و دارای ۶ فاز ( فاز یک به نام شهرک اندیشه، فاز ۲ به مساحت ۱۲۰ هکتار، فاز ۳ به مساحت ۳۶۰ هکتار، فاز ۴ به مساحت ۳۳۰ هکتار، فاز ۵ به مساحت ۱۹۵ هکتار و فاز ۶ به مساحت ۳۹۶ هکتار ) است./

نظر شما