شناسهٔ خبر: 206587 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

بررسی و تحلیل تصادفات جاده ای در کمیسیون مدیریت اجرایی ایمنی حمل و نقل استان کرمان

علی عبداللهی در چهارمین کمیسیون مدیریت اجرایی ایمنی حمل و نقل استان کرمان تصادفات جاده ای استان مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از روابط عمومی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کرمان، چهارمین کمیسیون مدیریت اجرایی ایمنی حمل و نقل استان به ریاست موسوی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار و با حضور حجت‌الاسلام فردوسی نماینده دادستان، نوذری نماینده پیشگیری و وقوع جرم دادگستری، عبداللهی مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان , سرهنگ معین الدینی فرمانده پلیس راه شمال استان، سهند شفق معاون حمل‌ونقل این اداره کل و دیگر اعضای کمیسیون مذکور در سالن جلسات معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری برگزار شد.

ابتدا علی عبداللهی مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای کرمان ضمن اشاره به وجود ۲۳ هزار و ۲۰۰ کیلومتر راه(آزادراه, بزرگراه, اصلی, فرعی و راه روستایی) در استان که شامل ۸ درصد از راه های کشور(طولانی ترین راه های کشور دراین استان واقع است) اظهار داشت: کریدورهای حمل و نقلی که در استان وجود دارد خود باعث تردد چشمگیری شده که شامل؛ کریدورهای بین المللی که از بنادر جنوبی(بندرعباس و چابهار) به ترکیه، روسیه و دریای خزر می رود, کریدورهای داخلی از پاکستان به تهران و ترکیه می رود از شهرهای کرمان, رفسنجان, بم و سیرجان عبور می کنند.

وی از مهمترین کریدورهایی که در استان وجود دارد به راهگذر اسلام آباد-تهران- استانبول که از کرمان می گذرد اشاره کرد و بیان داشت: راهگذر شمال-جنوب با شاخه های شرقی و غربی که کریدور شرق به غرب است از دو مسیر میرجاوه و بندرعباس به افغانستان و ترکیه متصل می شود و ترانزیت عبوری از گریدورهای مذکور قابل توجه است.

تردد بیش از حد و بارهای سنگین(سنگ های معدنی) عامل اصلی تخریب جاده ها

عبداللهی گفت: ۷۹ درصد بار حمل شده(بارنامه صادره) طی ۶ ماه نخست امسال مربوط به مواد معدنی و کالاهای مرتبط بوده(۱۵۰۶۹ تن) که خود رشد ۱۵ درصدی نسبت به زمان مشابه سال گذشته را نشان می دهد و این حجم تردد به ویژه با بار سنگین به جسم جاده و ابنیه فنی و پل ها آسیب جدی وارد می کند که جا دارد معادن در امر ترمیم و نگهداری راه ها کمک و همیاری کنند.

سیرجان رتبه اول استان از لحاظ بارنامه و تناژ

وی افزود: بقیه کالاهای صنعتی و کشاورزی به غیر از مرکز استان به صورت عمده از سیرجان( رتبه اول از لحاظ صدور بارنامه و تناژ) و دیگر شهرهای معدنی؛ کرمان, زرند, رفسنجان و شهربابک بار تولید می شود.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان در بحث تحلیل تصادفات، استفاده از هوش مصنوعی با کمک پلیس راه اشاره کرد و افزود: براساس آمار تصادفات گرفته شده از پلیس راه استان مربوط به سال ۱۴۰۳ و نیمه نخست ۱۴۰۴ تمامی مختصات تصادف( محور, محل و علت تصادف) در رویکرد گرافی و نرم افزار مربوطه بارگذاری شده که یکی از خروجی این نرم افزار شناسایی ۲۱ مقطع دارای حداقل ۳ فقره تصادف فوتی بوده که در فاصله های ۵۰۰ متری به وقوع پیوسته و در دستور کار قرار دادن رفع ۴ تقاطع حادثه خیز بوده است.

عبدالهی به نکته ویژه این تحلیل ها اشاره کرد و بیان داشت: در نزدیکی دوربین ها کمترین تلفات و در دورتر از آنها بیشترین تلفات را شاهد بودیم که با آنها و سامانه های کنترل سرعت می توان تصادفات فوتی را به خسارتی تبدیل کنیم.

وی در ادامه تصریح کرد: از ۱۵۷ سامانه ثبت تخلف موجود ۱۴۱ سامانه فعال, ۸ سامانه در حال نصب و باقی غیرفعال هستند.
سیدمصطفی آیت الهی موسوی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار نیز در این جلسه با اشاره به گزارش مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان در خصوص ترددهای صورت گرفته در جاده‌های استان گفت: تردد در استان کرمان در شش‌ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۱ درصد افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه ۲۰ درصد از این ترددها مربوط به وسایل نقلیه سنگین بوده است افزود: بر اساس آمار، کرمان دومین استان پر تردد بین‌استانی کشور است.

معاون عمرانی استاندار با بیان اینکه محورهای «کرمان ـ باغین»، هفت‌باغ و «شهربابک-سیرجان» از پرترددترین محورها به شمار می‌روند بیان داشت: با افزایش تعداد دوربین‌ها و رفع نقاط حادثه‌خیز، وضعیت ایمنی بهبود یافته و هم در تعداد فقرات تصادف و هم در آمار فوتی‌ها کاهش داشته‌ایم.

وی همچنین با تأکید بر مدیریت خودروهای حامل مواد خطرناک و سوخت آخرین وضعیت ایمنی جاده‌ها، تردد وسایل نقلیه و نحوه مدیریت خودروهای حامل مواد خطرناک را مورد بررسی قرار داد.