شناسهٔ خبر: 20660 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

دغاغله در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی:

کامیون‌داران در خیلی مسیرها با کرایه سال ۹۰ حمل بار می‌کنند/ کمبود بار مشکل اصلی حمل و نقل/ متوسط پیمایش ۶۰ تا ۷۰ هزار کیلومتری هر کامیون ایران در سال/ هر کامیون در اروپا سالانه ۱۸۹ هزار کیلومتر پیمایش دارد

غلامحسين دغاغله مدیرکل حمل و نقل کالای سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کمبود بار را مشکل اصلی حمل و نقل خواند و گفت: تعداد ناوگان حمل و نقل باری کشور در ۵ سال اخیر ۲۰۰ درصد افزایش داشت حال آنکه عرضه بار در این مدت رشد ۴۰ درصدی را تجربه کرد.

غلامحسین دغاغله در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی اعتراض کامیون‌داران به نحوه توزیع بار در بندرعباس را صنفی خواند گفت: الان اوضاع آرام شد و به روال عادی برگشت اما مشکل اصلی و ریشه‌ای٬ کمبود بار است. بر همین اساس معطلی کامیون‌ها در پایانه‌های بیشتر نقاط کشور برای دریافت بار زیاد می‌شود و به تبع کارکرد و بهره‌وری ناوگان باری کاهش می‌یابد.

مدیرکل حمل و نقل کالای سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای یادآور شد: اگر قبلا کامیونی ۲ یا ۳ مرتبه در ماه از بندرعباس به نقاط مختلف کشور کالا جابه‌جا می‌کرد حالا این رقم به ماهی یک مرتبه کاهش یافته است. در بعضی از ماه‌های سال ۹۴ برخی کامیون‌ها معطلی ۲۵ روزه را در پایانه بندرعباس تجربه کردند. بالاخره رانندگان ما نیز قسط٬ خرج و هزینه دارند و قطعا یک مرتبه حمل بار در ماه کفاف پرداخت مخارج آنها را نمی‌دهد.

وی افزود: معمولا اواخر هر سال عرضه بار مخصوصا در حوزه واردات کالاهای اساسی همچون دانه‌های روغنی٬ گندم و ذرت زیاد می‌شود اما سال ۹۴ با توجه به اینکه تولید محصولات کشاورزی در کشور خوب بود٬ واردات گندم و یکسری کالاهای دیگر کاهش اساسی داشت٬ به تبع عرضه بار در پایانه‌های بزرگ مثل بندرعباس و بندر امام کم شد.

این مقام مسئول در سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای یادآور شد: از آنجا که معمولا تجار و صاحبان کالا نهایت تا ۲۵ و ۲۷ اسفند کار می‌کنند و در زمان تعطیلات نوروز بارگیری خیلی کم می‌شود٬ این مساله نیز مزید بر علت شد که روزهای خواب کامیون‌ها در پایانه بندرعباس و دیگر پایانه‌ها زیاد شود. شنبه ۲۱ فروردین بندرعباس بودم با رانندگان صحبت کردم و از ظهر همان روز تعداد زیادی از رانندگان اقدام به بارگیری کردند البته تعدادی هم خواستار رسیدگی به مسائل دیگری بودند مثلا می‌گفتند در گمرک و اسکله‌ها نوبت‌ها رعایت نمی‌شود. درباره این موضوع هم یادآور می‌شوم که تا یک جاهایی مسئولیت با سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای است٬ کامیونی که برای بارگیری به گمرک یا بندر و اسکله می‌رود دیگر سازمان آنجا اختیارات زیادی ندارد. معتقدم حل این مسئله نیاز به ارتباط سیستمی میان سازمان حمل و نقل جاده‌ای٬ سازمان بنادر و گمرک دارد که چند مرتبه این مساله را پیگیری کردیم.

مدیرکل حمل و نقل کالای سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با بیان اینکه تعداد ناوگان حمل و نقل باری کشور زیاد و میزان عرضه بار کم است هر نوع برنامه‌ریزی انجام شود جواب نمی‌دهد چون یک مازاد عرضه‌ای ناوگان داریم٬ افزود: تعداد ناوگان حمل و نقل باری در ۵ سال اخیر ۲۰۰ درصد افزایش داشت حال آنکه عرضه بار در این مدت رشد ۴۰ درصدی را تجربه کرد. پیمایش متوسط هر ناوگان ما در سال بین ۶۰ تا ۷۰ هزار کیلومتر است در حالی‌که در کشورهای اروپایی متوسط پیمایش هر کامیون ۱۸۹ هزار کیلومتر در سال و در ترکیه ۱۵۰ هزار کیلومتر در سال است.

دغاغله با بیان اینکه کرایه‌های حمل و نقل بار در ۲ سال گذشته هیچ افزایشی نداشت ادامه داد:‌ کامیون‌داران در خیلی مسیرها با کرایه سال ۹۰ دارند کار می‌کنند یعنی کرایه را به سال ۹۰ برگردادند. در واقع راننده با حداقل‌ کرایه حمل بار را می‌پذیرد حال آنکه قبلا در همان مسیر یک میلیون و دویست هزار تومان کرایه می‌گرفت اما امروز ۸۵۰ هزار تومان می‌گیرد.

این مقام مسئول در سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای درباره فعالیت واسطه‌های بار و تحمیل حق واسطه‌گری سنگین به رانندگان گفت: صاحب بار جابه‌جایی کالای خود را به واسطه می‌سپارد تا برایش کامیون بگیرد٬ راننده عبوری نیز برای آنکه در پایانه منتظر گرفتن بار نشود بدون ورود به پایانه با واسطه کنار می‌‌آید و به کارخانه می‌رود٬ بار می‌زند٬ سپس بارنامه می‌گیرد و عازم مقصد می‌شود. حل این مساله نیاز به هماهنگی با کارخانه‌ها دارد که داریم کارهایش را انجام می‌دهیم./

نظر شما