به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، هوشنگ بازوند معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور در نشست صمیمانه با اعضای انجمن راهسازی ایران گفت: خوشبختانه در کمتر از ۹ ماه گذشته توانستیم کریدورهای اصلی کشور را بهصورت جامع و دقیق تدوین، پیگیری و اجرایی کنیم.
بازوند با اشاره به عزم راسخ رئیسجمهور برای تکمیل کریدورها گفت: شخصاً چندین جلسه را برای پیگیری روند شکلگیری و اجرای آنها برگزار کرده است.
وی با اشاره به همراهی سایر مسئولان بلندپایه نظام در این زمینه افزود: با اغلب مقامات مختلف کشور نیز در این خصوص هماهنگی لازم به عمل آمده بهصورت ویژه نسبت به پیشرفت این کریدورها علاقهمندگی خود را اعلام کردند.
۹ کریدور ریلی، ۱۲ کریدور بزرگراهی و ۷ کریدور آزادراهی در سطح ملی تعریف شده است
بازوند در تشریح جزئیات شبکه کریدورهای کشور گفت: در حال حاضر، ۹ کریدور ریلی، ۱۲ کریدور بزرگراهی و ۷ کریدور آزادراهی در سطح ملی تعریف شده است. کریدورهای ریلی ما حدود ۸۵ تا ۹۰ درصد کل پروژههای ریلی کشور را در بر میگیرند و کریدورهای آزادراهی نیز حدود ۸۰ درصد شبکه آزادراههای کشور را پوشش میدهند.
وی افزود: کریدورهای بزرگراهی تعریفشده فعلی حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد از کل پروژههای بزرگراهی را پوشش میدهند و میتوانند مسیر منطقی توسعه را مشخص کنند.
بازوند همچنین تأکید کرد: کریدورهای حملونقل تنها یک موضوع ترابری نیستند، بلکه ابزاری برای جابهجایی قدرت و سیاست نیز به شمار میروند.
وی گفت: این کریدورها نقش مهمی در ارتقای جایگاه راهبردی کشور دارند.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور با تأکید بر اینکه تعریف و تثبیت کریدورها یکی از راهکارهای اساسی برای خروج از فشارهای سیاسی و اجتماعی بر پروژههای عمرانی است، گفت: ما با این اقدام تلاش کردیم توسعه راهها را از تصمیمگیریهای مقطعی و منطقهای جدا کنیم تا سرمایهگذاریها بهصورت هدفمند و ملی انجام شود. مطمئناً آینده روشنی پیش رو داریم و امیدواریم در سال ۱۴۰۵ نیز این کریدورها جایگاه ویژهای در قانون بودجه کشور پیدا کنند تا نگرانیهای موجود برطرف شود.
اجرای پروژههای عمرانی افزایش سرمایه اجتماعی نظام را به دنبال دارد
بازوند در ادامه با اشاره به اهمیت سرمایه اجتماعی گفت: اعتماد مردم باعث افزایش سرمایه اجتماعی می شود و اجرای پروژههای عمرانی میتواند در اعتماد مردم و به تبع آن افزایش سرمایه اجتماعی نظام را در پی داشته باشد.
وی با اشاره به مباحث مطرحشده در این نشست افزود: دوستان و همکاران نکات بسیار ارزشمندی را بیان کردند و واقعاً صحبتها میتواند برای مسیر آینده ما راهگشا باشد. از این رو پیشنهاد می کنم با تشکیل کمیتهای تخصصی متشکل از مدیران شرکت ساخت و نمایندگان شما، بتوانیم دغدغهها و مشکلات موجود را برطرف کنیم و با همکاری همه بخشها، به ویژه بخش خصوصی، گامهای مؤثری در راستای توسعه متوازن زیرساخت های حملونقل کشور برداریم.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ضرورت بهره گیری از توان شرکتهای پیمانکار و سرمایهگذاران بخش خصوصی گفت: تجربه سالهای اخیر نشان داده پیشرفت پروژههای عمرانی تنها در سایه اعتماد و واگذاری واقعی کار به بخش خصوصی محقق میشود و دولت آماده است با اصلاح فرآیندها و رفع موانع مالی، شرایط مشارکت بخش خصوصی را در طرحهای راهسازی تسهیل کند.
وی افزود: پروژههای عمرانی صرفاً پروژههای فنی نیستند، بلکه ابعاد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی دارند و حتی میتوانند امنیت منطقهای را نیز تقویت کنند.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل خاطر نشان کرد: وزیر راه و شهرسازی و شرکت ساخت و توسعه بهدنبال حل مشکلات پیمانکاران از طریق پیگیری موضوعات مطرح شده در هیات دولت هستند.
بازوند در پایان از همراهی مدیران استانی، فعالان بخش خصوصی و کارشناسان حوزه حملونقل قدردانی کرد و گفت: همافزایی و همفکری میان دولت و بخش خصوصی میتواند مسیر توسعه زیرساختهای حملونقلی کشور را تسریع کند و ما از هرگونه مشارکت سازنده در این مسیر استقبال میکنیم.
شایان ذکر است در ابتدای این نشست برخی از مدیران عامل شرکتهای راهسازی دغدغه ها و راهکارهایی را برای برون رفت از مسائل و موانع موجود در زمینه کاری مطرح کردند و معاونین شرکت ساخت نیز توضیحاتی در خصوص اقدامات این شرکت برای تسهیل و رفع موانع کاری و اداری بیان کردند.