شناسهٔ خبر: 2071 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

تاکید آخوندی بر رعایت الگوی خانه به خانه در حمل و نقل/ دسترسی شهروندان را به وسایل نقلیه عمومی آسان کنیم

بازبيني طرح‌هاي معماري ايستگاه راه آهن مرودشت با حضور وزير راه و شهرسازي وزیر راه و شهرسازی معتقد است باید با همگرایی میان فضای شهری، فرودگاه و ایستگاه راه‌آهن شرایطی فراهم شود تا احداث راه‌ها برای استفاده مردم از وسایل نقلیه عمومی از الگوی خانه به خانه پیروی کند تا دسترسی ساکنان شهرها در کمترین زمان ممکن فراهم شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، دکتر عباس آخوندی 19 آبان ماه در بازدید از آثار مسابقه تخت جمشید گفت: اگر درصدد نهادینه کردن فرهنگ استفاده از قطار و ریل به جای جاده هستیم باید خود را جای شهروندان بگذاریم و میان فضای شهر با ایستگاه راه‌آهن و فرودگاه همگرایی ایجاد کنیم.

وی با اشاره به اهمیت احداث ایستگاه مرودشت و فراهم کردن شرایط حمل و نقل ترکیبی در شهرهای کشور و به ویژه کلانشهرها ادامه داد: برای رسیدن به همگرایی باید معاونت‌های شهرسازی، راه‌آهن، راهداری و حمل و نقل با هم همکاری کنند تا بتوانیم در مرودشت استان فارس حمل و نقل ترکیبی داشته باشیم.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه باید در احداث ایستگاه مرودشت ایده این وزارتخانه منجر به بهبود زندگی شهری شود، عنوان کرد: ضروری است که الگوی شهر به شهر به الگوی خانه به خانه تغییر یابد و امکان تحرک شهروندان و ساکنان شهرها با دسترسی آسان و کمترین زمان فراهم شود. در حال حاضر دیگر فاصله دو شهر مهم نیست بلکه فاصله دو خانه باید در اولویت قرار بگیرد.

وی یادآور شد: اکنون جاده‌های کشور مملو از وسایل نقلیه است. اگر درصدد انتقال مسافر از جاده به ریل هستیم باید همه جوانب آن را درنظر بگیریم. در گذشته بحث شهر به شهر مطرح بود و تملک زمین ارزان قیمت اهمیت داشت اما حالا باید خود را جای شهروندان بگذاریم و موضوع خانه به خانه را الگو قرار دهیم.

دکتر آخوندی در پایان این جلسه علاوه بر بررسی موانع پیش رو برای احداث پروژه ایستگاه راه‌آهن مرودشت، دستور احداث پارکینگ بزرگی در نزدیکی کلانشهر شیراز و در جوار شهر توریستی مرودشت را صادر کرد تا مسافران قطار پس از خروج از قطار به آسانی بتوانند به وسیله نقلیه شخصی خود دسترسی پیدا کنند و به دنبال آن حجم سفر در جاده‌ها کاهش یابد.

طراحی ایستگاه‌ها در حریم شهرها؛ عاملی برای جذب مسافر ریلی

معاون مدیرکل شرکت ساخت و توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل کشور در حوزه راه‌آهن نیز یکی از حاضران این نشست بود که در بخشی از سخنانش گفت: ایستگاه‌‌های راه‌آهن در انتقال بار و مسافر باید بتوانند دسترسی ایمن، سریع و آسان را برای متقاضیان فراهم آورند تا مسافران بیشتری جذب این نوع حمل و نقل شوند. برای توسعه حمل و نقل ریلی و انتقال مسافر در کشور از این طریق، موثرترین عامل، طراحی ایستگاه‌ها در حریم شهرهاست. اکنون ایستگاه‌های راه‌آهن شهرهایی مثل تبریز، مشهد و تهران از طراحی قابل دفاعی برخوردارند.

سیدمسعود نصر آزادانی درباره مسابقه «تخت جمشید» توضیح داد: جانمایی ایستگاه‌ها و سپس ساخت آن‌ها متناسب با اقلیم منطقه‌ای و موقعیت ترافیکی از اهمیت قابل توجهی برخوردار است. شرکت ساخت و توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل کشور فراخوانی را در بحث احداث ایستگاه راه‌آهن مرودشت در قالب مسابقه «تخت جمشید» منتشر کرد که در گام نخست ۱۷ اثر و پس از بررسی‌ها ۱۴ اثر به داوری این مسابقه راه یافتند. البته با توجه به نیاز ایستگاه‌، طرح‌های ارسال شده، واجد صلاحیت تشخیص داده نشدند و از نگاه داوران هیچ یک از این آثار امتیاز نیاوردند اما کارشناسان این حوزه سه اثر را منتخب اعلام کردند.

معاون مدیرکل شرکت ساخت و توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل کشور در حوزه راه‌آهن یادآور شد: مرودشت نزدیک‌ترین مکان به منطقه گردشگری تخت جمشید است. اکنون در کیلومتر ۷۴ مرودشت ایستگاه راه‌آهنی در حال احداث است که به سمت گل‌گهر و بوشهر انشعاب دارد؛ ایستگاهی که احداث ایستگاه تشکیلاتی و مسافری در این منطقه را الزامی کرد. گرچه برای احداث ایستگاه مرودشت در کیلومتر ۷۴ مخالفت‌های زیادی وجود داشت اما در حال حاضر امکان ساخت ایستگاه مسافری راه‌آهن در کیلومترهای ۵۹، ۶۲ و ۶۷ وجود دارد که اولویت این شرکت برای احداث ایستگاه راه‌آهن مرودشت کیلومتر ۶۷ است.

وی یکی از اهداف مسابقه  «تخت جمشید» را انتقال موضوع به محیطی علمی و دانشگاه‌ها دانست./

نظر شما