شناسهٔ خبر: 207324 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

تجاری سازی کریدورها و شبانه روزی شدن گمرکات، دو راهبرد کلیدی برای گسترش همکاری‌های حمل‌ونقلی در منطقه

ع وزیر راه و شهرسازی از کشورهای منطقه دعوت کرد تا با همکاری مشترک، گام‌های عملی برای تحقق هدف ایجاد یک شبکه ترانزیتی مدرن و بدون توقف بردارند؛ اقدامی که به گفته وی، توسعه، صلح و رفاه را برای همه به ارمغان آورد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، فرزانه صادق وزیر راه و شهرسازی در کنفرانس دو روزه منطقه‌ای حمل‌ونقل که پنجشنبه یکم آبان ماه در اسلام آباد برگزار شد، پیشنهادات پنج‌گانه ایران برای افزایش همگرایی حمل‌ونقل و ترانزیت منطقه‌ای را تشریح کرد.

صادق با قدردانی از میزبانی دولت پاکستان، این نشست را گامی مهم برای هموار ساختن مسیر همکاری‌های بیشتر جهت تقویت تجارت و حمل‌ونقل منطقه‌ای و توسعه رفاه برای همه کشورهای حاضر دانست.

اولویت دولت چهاردهم: تحکیم مناسبات حمل‌ونقلی با همسایگان

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به راهبرد اصلی جمهوری اسلامی ایران، تأکید کرد: «اساساً راهبرد جمهوری اسلامی ایران بر تقویت و ارتقاء سطح همکاری با همسایگان تمرکز دارد. بالا بردن سطح همکاری و تحکیم روزافزون مناسبات اقتصادی به‌ویژه در حوزه حمل‌ونقل، ترانزیت و لجستیک با کشورهای همسایه از اولویت‌های دولت جناب آقای دکتر پزشکیان است.»

وی حمل‌ونقل و ترانزیت را مبنای رونق‌بخشی به سایر حوزه‌ها نظیر تجارت، گردشگری و انرژی خواند و با اشاره به ظرفیت‌های تاریخی کریدورهایی چون راه ابریشم، بر لزوم تعریف چشم‌اندازها و مأموریت‌های مشترک جدید برای بهره‌برداری مطلوب از این ظرفیت‌ها تأکید کرد.

ایران، پیونددهنده تمدن‌ها با شبکه کریدوری منسجم

صادق با اشاره به چارچوب‌های بین‌المللی مانند موافقتنامه‌های شبکه بزرگراه آسیایی و راه‌آهن سراسری آسیایی (اسکاپ)، گفت: «مسیرهای بزرگراه آسیایی و راه‌آهن سراسری آسیایی در قلمرو ایران، علاوه بر اتصال به نقاط مرزی کشورهای همسایه، به بنادر شمالی در دریای خزر و بنادر جنوبی در خلیج فارس و دریای عمان نیز متصل هستند. از این رو شبکه راه‌های ایران به عنوان پیونددهنده تمدن‌های پیرامونی، نقشی مهم در زمینه اتصال زنجیره‌های تأمین منطقه ایفا می‌کند.»

وی به ترانزیت موفقیت‌آمیز چندین رام قطار از چین به اروپا از مسیر ایران اشاره کرد و افزود: «همچنین قطار باری اکو در مسیرهای اسلام‌آباد-تهران-استانبول، آلماتی-تهران-استانبول و بندرعباس-آلماتی تردد کرده و افزایش ظرفیت در این کریدورها، تعمیق پیوندهای تجاری را به دنبال خواهد داشت.»

وزیر راه و شهرسازی پروژه‌های در حال اجرای خط آهن چابهار-زاهدان و رشت-آستارا را تکمیل‌ کننده شبکه کریدوری منطقه خواند که تکمیل آن‌ها ظرفیت‌های همکاری منطقه‌ای را بیش از پیش شکوفا خواهد کرد.

جهش ترانزیت ایران به بیش از ۲۰ میلیون تن

صادق با برشمردن زیرساخت‌های حمل‌ونقلی ایران شامل ۱۶ بندر تجاری با ظرفیت ۳۰۰ میلیون تن، ۱۵ هزار کیلومتر شبکه ریلی و بیش از ۲۵۰ هزار کیلومتر جاده، اعلام کرد: «این شبکه منسجم سالانه حمل‌ونقل بیش از ۷۰۰ میلیون تن کالا را تسهیل می‌کند. طی سال‌های اخیر، حجم ترانزیت از ایران جهش قابل توجهی داشته و در سال گذشته از ۲۰ میلیون تن عبور کرده است. این ارقام بر قابلیت اطمینان، امنیت و مقرون به صرفه بودن مسیرهای ترانزیتی ایران تأکید دارد.»

پیشنهادات پنج‌گانه ایران برای تحول در ترانزیت منطقه‌ای

وزیر راه و شهرسازی در بخش پایانی سخنان خود، پنج پیشنهاد کلیدی و عملیاتی را برای توسعه همکاری‌های آتی مطرح کرد که یکی از آن‌ها تجاری کردن کریدورها: توسعه همکاری‌های چندجانبه برای اتصال آسیا به اروپا از مسیرهای اسلام‌آباد-تهران-استانبول و آلماتی-تهران-استانبول بود.

گمرک شبانه‌روزی: انجام عملیات گمرکی ۲۴ ساعته در نقاط اصلی مرزی برای تحقق تجارت بدون توقف، دیجیتالی‌سازی فرآیندها: بازنگری در تشریفات مرزی و بکارگیری فناوری‌های هوشمند برای دیجیتالی کردن فرآیندهای ترانزیت، دسترسی به آب‌های آزاد: توسعه امکان دسترسی کشورهای محصور در خشکی به آب‌های آزاد از طریق زیرساخت‌های ایران و توسعه رویه تیر (TIR) و اتصالات مرزی: افزایش ظرفیت بکارگیری رویه تیر و تقویت اتصالات ریلی و جاده‌ای میان همسایگان از دیگر پیشنهادات وی بود.

وی در پایان با دعوت از کشورهای حاضر برای برداشتن گام‌های عملی جهت تحقق هدف ایجاد یک شبکه ترانزیتی منسجم، مدرن و کم‌هزینه، ابراز امیدواری کرد که این اقدامات، توسعه صلح و رفاه را برای همه ملت‌های منطقه به ارمغان آورد.

کنفرانس منطقه‌ای وزرای حمل و نقل به مدت دو روز از پنجشنبه در اسلام‌آباد برگزار شد و روز جمعه به کار خود پایان داد.