به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت و شهرسازی، هوشنگ بازوند، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور در جمع خبرنگاران از آغاز قریبالوقوع عملیات اجرایی منطقه ۳ آزادراه تهران–شمال خبر داد و گفت: این قطعه ۵۵ کیلومتری یکی از حلقههای مفقوده کریدور دریا به دریا محسوب میشود و برای تکمیل آن حدود ۱۱۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.
موافقت محیطزیست و ورود بنیاد مستضعفان
وی افزود: ۸ کیلومتر ابتدایی این مسیر، از یابیشه تا ولیآباد، با موافقت سازمان محیطزیست آماده آغاز عملیات اجرایی است.
وی افزود: بنیاد مستضعفان نیز با همکاری سه پیمانکار رتبه یک، اجرای این بخش را بر عهده دارد و پیشبینی میشود عملیات اجرایی از هفته آینده آغاز شود.
تونلسازی بدون تخریب جنگل
بازوند با اشاره به ویژگیهای فنی این قطعه گفت: حدود ۶۵ درصد مسیر بهصورت تونل طراحی شده و هیچگونه راه دسترسی برای تخریب جنگل وجود ندارد. لذا با وجود سختی و هزینه بالای اجرا، کاملاً مطابق با مجوزهای محیطزیست عمل خواهیم کرد.
تأمین مالی از طریق واگذاری سهام دولتی
وی درباره نحوه تأمین مالی پروژه اظهار داشت: سهم دولت و بنیاد مستضعفان در این پروژه ۵۰ درصد است.
وی افزود: دولت قصد دارد سهم خود را از طریق واگذاری سهام متعلق به خود در سازمان خصوصیسازی به بنیاد مستضعفان تأمین کند.
زمانبندی و برآورد سرمایهگذاری
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور گفت: برای اجرای این ۸ کیلومتر، حدود ۱۵ تا ۱۶ هزار میلیارد تومان سرمایهگذاری پیشبینی شده و تلاش میکنیم طی سه سال آن را به پایان برسانیم.
وی افزود: البته به دلیل محدودیتهای محیطزیستی، زمان اجرای پروژه با چالشهایی همراه خواهد بود.
اصلاح موافقتنامه قطعه ۸ و افزایش سهم بخش خصوصی
بازوند درباره وضعیت قطعه ۸ آزادراه تهران–شمال گفت: در حال حاضر سهم بخش خصوصی حدود ۳۰ درصد است، اما با اعلام آمادگی سرمایهگذاران، احتمال افزایش این سهم به ۵۵ درصد وجود دارد و موافقتنامه در حال اصلاح است.
مذاکرات با روسیه برای تأمین مالی پروژههای زیربنایی
وی با اشاره به مذاکرات اخیر با وزیر حملونقل روسیه گفت: در جلسهای با حضور وزیر راه و شهرسازی، توافقاتی برای امضای قرارداد اجرایی در مسکو طی ۱۰ تا ۱۵ روز آینده حاصل شد که این قرارداد شامل دریافت تسهیلات ١.۶ میلیارد دلار تسهیلات ارزان با بهره پایین (۳ درصد) از دولت روسیه است.
الکترونیکی شدن پرداخت عوارض آزادراهی
بازوند درباره نحوه پرداخت عوارض آزادراهی گفت: در حال حاضر ۷۰ درصد پرداختها بهصورت الکترونیکی و ۳۰ درصد بهصورت دستی انجام میشود. علت حفظ پرداخت دستی، بدهی ۳۶۰۰ میلیارد تومانی ناشی از عدم پرداخت عوارض توسط برخی کاربران است.
پیشرفت چشمگیر در پروژه راهآهن چابهار–زاهدان
وی با اشاره به پروژه راهآهن چابهار–زاهدان گفت: مسیر ۴۷۳ کیلومتری از خاش تا چابهار با تلاش شبانهروزی ۶ هزار نفر در حال اجراست.
وی افزود: رکورد ریلگذاری روزانه بیش از سه کیلومتر نیز ثبت شده و این پروژه با سرمایهگذاری از محل منابع حاصل از مجوز مقام معظم رهبری، تا پایان سال به بهرهبرداری خواهد رسید.