به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، به نقل از روابط عمومی اداره کل راهداری و حملونقل جادهای خراسان رضوی، جعفر شهامت اظهار کرد: خراسان رضوی بهعنوان یکی از بزرگترین کانونهای حملونقل شرق کشور، با بیش از ۱۸ هزار کیلومتر شبکه جادهای و ۴٬۵۰۰ کیلومتر راه اصلی، محور پیوند هفت استان و گذرگاه ورودی زائران و کالاهای صادراتی محسوب میشود. او تابآوری زیرساختهای جادهای و تداوم خدمات در بحران را جوهرهی پدافند غیرعامل دانست.
وی افزود: حدود ۲٬۶۰۰ کیلومتر مسیر بحرانی در استان شناسایی شده که محورهای کوهستانی و مرزی شرق استان، از جمله تایباد–تربتجام و محدودههای با خطر رانش زمین و سیلاب را دربر میگیرد.مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی گفت: از این میان، ۲۲ نقطه بحرانی در دستور کار بهسازی و مقاومسازی قرار گرفته و محورهای مشهد–کلات و بینالود–نیشابور بهدلیل موقعیت ارتفاعی در اولویت مهار خطر قرار دارند.
شهامت تصریح کرد: در بخش سازهها، بیش از ۱٬۷۰۰ پل جادهای در استان وجود دارد که طبق آخرین برآورد، ۳۹ درصد از آنها مشمول پروژههای مقاومسازی یا بهسازی در برابر فرونشست شدهاند. وی افزود: هدف کلان تا پایان سال ۱۴۰۵، پوشش کامل ۶۰ درصدی این طرحهاست تا در رخدادهای طبیعی نظیر زلزله و سیلاب، تداوم ترافیک حیاتی مسیرها حفظ شود.