شناسهٔ خبر: 20837 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گزارش می‌دهد:

نسل نوی شهرهای جدید؛ رویکردی فعالانه در ساماندهی نظام سکونت و استقرار کشور

شهر جدید سهند از آنجایی که شهرهای جدید، شهرک‌های دولتی و غیردولتی بالقوه توانایی سکونت تمامی افراد در افق ۱۴۰۵ را نخواهند داشت وزارت راه و شهرسازی برآن شد تا طی یک برنامه‌ریزی دقیق و مؤثر نسل نویی از شهرهای جدید را در اقصی نقاط کشور طراحی کرده و احداث کند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محدودیت توسعه درونی و پیوسته شهرهای موجود در کشور به دلایل زیست محیطی و اجرایی، نیاز به توسعه منفصل شهری در قالب احداث شهر جدید و شهرک را مطرح می‌کند.

قابل ذکر است که شهرهای جدید، شهرک‌های دولتی و غیر دولتی بالقوه ظرفیت پاسخگویی به بیش از ۳۰ درصد جمعیت و نیاز به سکونت جدید در  افق ۱۴۰۵ را دارا هستند .بنابراین اگر افق برنامه‌ریزی ۲۵ سال مبنا قرار گیرد، جمعیت با افزایش مضاعفی مواجه شده و با تشدید محدودیت‌های شهرهای موجود بویژه کلانشهرها و حساسیت عرصه‌های الکولوژیک، همچنین ضرورت‌های اجرای سیاست‌ها و برنامه‌های توسعه آمایشی، شهرهای جدید نقش پررنگ‌تری در تأمین سکونت جدید و خدمات پشتیبان خواهند داشت.

این در حالی است که از سویی دگرگونی ساختار جمعیت و الگوی زندگی و افزایش زندگی مجردی، با تقلیل بعد خانوار و بعد نفر در مسکن، حجم نیاز مسکونی را نیز افزایش می‌دهد و از سویی دیگر بحث حفاظت از محیط زیست و جلوگیری از تبدیل اراضی مستعد، پهنه‌های ارزشمند طبیعی و اراضی زراعی و باغات در پهنه‌های مختلف سرزمین ضرورت انتخاب توسعه کالبدی بویژه توسعه شهری در اراضی غیر کشاورزی را نیز مطرح می‌سازد.

در این خصوص می‌بینیم که بهبود اقتصادی و ارتقای شرایط زندگی ملازم با توسعه فرصت‌های مناسب برای تفرج و دسترسی به خدمات برتر متنوع بوده و پاسخگویی شایسته به گرایشات روزافزون و سرمایه‌های سرگردان در مناطق مستعد کشور از طریق ایجاد شهرک‌های موضوعی تنها مبتنی بر سرمایه بخش خصوصی میسر خواهد بود.

رویکردهای نوین شهرهای جدید

براساس تحقیقات و بررسی‌های انجام شده برای ایجاد شهرهای جدید در مناطق مختلف کشور رویکردهای متنوعی برای احداث این فضاها اعلام شده که به شرح زیر خواهد بود:

- تنوع بخشی به گونه‌های شهرهای جدید بر اساس استعدادهای منطقه‌ای و محلی و پایه‌های اقتصادی متنوع بویژه بهره‌گیری از ظرفیت‌های گردشگری مناطق شمال و پیرامون کلان شهرها

- فراهم کرددن زمینه اعمال قدرت نظام مدیریت سرزمین در جهت تحقق سیاست‌های کلان نظام در کشور

- استفاده از مشارکت و سرمایه بخش خصوصی در احداث و توسعه شهرک و شهر جدید

- بکار گیری روش‌های نوین تأمین منابع مالی در  احداث و توسعه شهرهای جدید

- شناسایی، بومی‌سازی و اجرای روش‌ها، الگوها و فناوری نوین معماری و شهرسازی در شهرهای جدید

- توجه به ديدگاه شهروندان، نخبگان، مسئولان و ساير كنشگران موثر در ايجاد و توسعه شهرهای جديد

شهرها و شهرک های جدید دولتی در مرحله تهیه طرح

هم اکنون ۶ شهر جدید و شهرک دولتی در راستای نسل نو شهرک‌ها و شهرهای جدید توسط مهندسان مشاور منتخب در حال امکان سنجی، مکانیابی و طراحی هستند.

دو مورد از نقاط جدید در دست امکان‌سنجی و مکانیابی در پهنه‌های طبیعی ارزشمند و استان‌های شمالی و سمنان، دارای نقش و عملکرد ترکیبی (اقامتی – گردشگری) بوده و ۴ مورد دیگر تماماً در سواحل جنوبی کشور و پسکرانه آن نقش غالب سکونتی – خدماتی خواهند داشت.

براساس قانون تغییر نام وزارت آبادانی و مسکن به مسکن و شهرسازی و آیین‌نامه احداث بنا وزارت راه و شهرسازی مسئول پیشنهاد ایجاد شهر جدید و شهرک بوده، همچنین مطابق قانون ایجاد شهرهای جدید و دستورالعمل ترویج شهرک‌سازی، شرکت عمران شهرهای جدید (ستاد مدیریت شهرک سازی کشور) مسئول صدور پروانه احداث و بهره‌برداری شهرجدید و شهرک خواهد بود. در این راستا تاکنون پروانه تاسیس دو شهرک دولتی متعلق به اداره‌کل راه و شهرسازی استان‌ها و ۴ شهرک خصوصی و یک شهر جدید خصوصی با جمعیت حدود ۳۶۰ هزار نفر در بیش از  ۳۰۰۰ هکتار صادر شده و عملیات اجرایی آن‌ها تحت نظارت وزارت راه و شهرسازی (شرکت عمران شهرهای جدید) آغاز شده است.

پیرو اعلام سیاست‌های دولت محترم تدبیر و امید و رویکردهای جدید وزارت راه و شهرسازی، درخواست‌های قابل توجهی از سوی بخش خصوصی برای احداث شهر و شهرک در اقصی نقاط کشور مطرح شده و ضمن مذاکره حضوری و مشاوره با متقاضیان موارد منطبق با مقررات و دارای توجیه اولیه مطابق مقررات جهت طی فرایند استعلام و سیر بررسی و تصویب استانی به مجاری ذیربط نیز هدایت شده است./

نظر شما