شناسهٔ خبر: 20883 - سرویس زنان و امور خانواده
نسخه قابل چاپ

عرفانیان در سومین نشست هم‌اندیشی مشاوران زنان وزارت راه و شهرسازی مطرح کرد:

ضرورت تشکیل کمیته‌های تخصصی برای بررسی مشکلات امور بانوان وزارت راه و شهرسازی/ انعکاس مشکلات داخلی و کمک به رفع چالش‌های بیرونی، دو هدف اصلی کمیته‌ها/ تاثیرگذاری نقش سمن‌ها برای شناسایی مشکلات امور بانوان

سومین نشست هم‌اندیشی مشاوران زنان وزارت راه و شهرسازی مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور بانوان در سومین نشست هم‌اندیشی مشاوران زنان وزارت راه و شهرسازی ضمن تأکید بر ضرورت تشکیل کمیته‌های تخصصی در حوزه بررسی مشکلات امور بانوان گفت: انعکاس مشکلات داخلی و کمک به رفع چالش‌های بیرونی، دو هدف اصلی این کمیته‌ها خواهد بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، منا عرفانیان در سومین نشست هم‌اندیشی مشاوران زنان وزارت راه و شهرسازی که با حضور نمایندگان و مشاوران امور بانوان در تمامی بخش‌ها و سازمان‌های تابعه وزارت راه و شهرسازی امروز ۲۹ فروردین‌ماه در محل ساختمان دادمان وزارت‌خانه برگزار شد، اعلام کرد: چگونگی تشکیل کمیته‌های تخصصی (به عنوان اولین گام از سوی بخش امور بانوان وزارت راه و شهرسازی) شامل کمیته حمل و نقل، مسکن و شهرسازی و برنامه‌ریزی و توسعه مهمترین موضوع مورد بحث در این جلسه خواهد بود که باتوجه به شرایط موجود باید با یک برنامه‌ریزی مناسب و دقیق هرچه سریعتر تشکیل شود.

این مقام مسئول انعکاس مشکلات داخلی وزارت‌خانه و کمک به عملیاتی شدن رفع چالش‌های بیرونی را دو هدف اصلی کمیته‌های مذکور دانست و ادامه داد: ما باید به کمک این کمیته‌ها  و با توجه به تفاوت‌های جنسیتی نکاتی را برای کمک به رفع مشکلات در منشورهای مسافران سازمان‌های گوناگون وزارت راه ایجاد کنیم.

عرفانیان با تأکید براینکه حضور سایر افراد از سوی سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه وزارت راه و شهرسازی به جز مشاوران امور بانوان در کمیته‌های اعلام شده بلامانع خواهد بود گفت: با توجه به گستردگی موضوع و نیاز زنان در حوزه‌های مختلف، نه تنها نیاز به کارشناسان باسابقه در این حوزه‌های تخصصی احساس می‌شود بلکه این امر می‌تواند به پیشبرد مسائل در این روند نیز کمک شایانی داشته باشد.

وی در ادامه خواستار برگزاری جلسات متعدد به ریاست مشاور زنان سازمان‌های تابعه و کارمندان این شرکت‌ها به طور مجزا نیز شد و گفت: تمامی افرادی که علاقه‌مندی و تمایل لازم برای کمک به پیشبرد اهداف در امور بانوان را داشته باشند می‌توانند در این جلسات حضور داشته باشند و به ما کمک کنند.

مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور بانوان در ادامه سخنانش ضمن تأکید بر ضرورت تلفیق بحث میز زنان و نشست‌های امور بانوان در وزارت راه و شهرسازی، این میز را به عنوان ابزاری در عملیاتی کردن نیازهای این بخش دانست و افزود: میز زنان دارای وجهه قانونی است و به همین دلیل می‌تواند با توجه به چارچوب‌های خاص خود، این بحث را به گونه‌ای عملیاتی پیش ببرد. ما باید سازو کاری صحیح برای این مسیر پیدا و فضایی مشخص برای خود در سازمان‌ها نهادینه کنیم.

وی مشخص شدن چارچوب کاری امور بانوان و تعریف شدن وظایف سالانه برای آن را یکی از مهمترین و ضروری‌ترین اقدامات پیش رو در این جلسات خواند و گفت: مشاوران زنان در تمامی سازمان‌های تابع باید هرچه سریعتر افراد متخصص را برای ادامه فعالیت‌های پژوهشی، فکری و تخصصی برای استفاده در کمیته‌های مربوط شناسایی و معرفی کنند.

عرفانیان ضمن اشاره به این مطلب که بررسی مشکلات در حوزه کاربران زن وزارت راه و شهرسازی سطح خدمات‌دهی در همه بخش‌ها را بالا خواهد برد گفت: قرار است با تشکیل یک کمیته علمی با حضور اساتید و کارشناسان مسائل مربوطه، تحقیقاتی را دنباله‌رو پژوهش‌های سابق در بخش زنان انجام و بررسی‌هایی را در این زمینه نیز انجام دهیم.

مشاور امور بانوان وزیر راه وشهرسازی در ادامه کمک نهادهای غیردولتی را در این بخش بسیار ثمربخش و مؤثر خواند و افزود: این نهادها ارتباط مستقیمی با مشکلات زنان، خانواده و کودکان در جامعه دارند و می‌توانند رهنمون‌های متعددی در این بخش عرضه کنند.

این مقام مسئول همچنین درباره تشکیل کمیته علمی در حوزه بانوان وزارت راه و شهرسازی بیان کرد: این کمیته در آینده‌ای نزدیک با حضور ژاله شادی‌طلب، مسرت امیرابراهیمی، محسن گودرزی، محسن حبیبی اساتید دانشگاه و همچنین سعید معیدفر مشاور اجتماعی وزیر راه و شهرسازی برگزار خواهد شد. در حقیقت ساختارمند کردن حوزه فعالیت‌های امور بانوان به لحاظ علمی مهمترین هدف این کمیته به شمار خواهد رفت.

عرفانیان در این‌باره افزود: بسیاری از نارسایی‌ها و خلا‌ءهای موجود در انجام وظایف حوزه بانوان وزارت راه و شهرسازی به دلیل عدم  تسلط کافی به نیازهای این بخش بود که ما هم‌اکنون سعی داریم از این کمیته استفاده و از نگاهی علمی نیازها  و خلاءهای موجود را شناسایی کنیم.

مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور بانوان ادامه داد: درحال حاضر مروری جامع بر تمامی مطالعات انجام شده در بخش زنان و آنالیز و تحلیل مشکلات شناسایی شده در حوزه وظایف راه و شهرسازی و هدایت آنها به سمت سیاست‌گذاری و تصویب قانون هدف ما در تشکیل این کمیته تخصصی خواهد بود.

وی در پایان راهبری این مسیر از سوی کمیته علمی را امری مفید دانست و بیان کرد: اعتبارسنجی نتایج، نحوه تحلیل و آنالیز آنها و چگونگی تبدیل این موارد به قانون نکات مورد اهمیت در دستور کار این کمیته به شمار می‌رود./

نظر شما