به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از خوزستان، مرتضی بهداروندی معاون راهداری اداره کل راهداری و حملونقل جادهای خوزستان در گفتوگویی به مناسبت هفته یادمان قربانیان سوانح جادهای اظهار کرد: معضل تصادفات جادهای و آسیبدیدگی ناشی از آن یک معضل جهانی است که متأسفانه در کشورهای در حال توسعه آمار قربانیان بهشدت رو به افزایش بوده است. در سال ۲۰۰۵ سازمان ملل متحد روزی را بهعنوان روز جهانی بزرگداشت قربانیان سوانح رانندگی در نظر گرفت. این نامگذاری با اهدافی همچون بزرگداشت قربانیان حوادث جادهای، حمایت از خانوادهها و آسیبدیدگان این سوانح، یادآوری به رانندگان برای رعایت قوانین و مقررات رانندگی مسئولانه و همچنین یادآوری به دولتها برای حمایت از برنامههای کاهش تصادفات و قربانیان آن نامگذاری شده است.
تجربه کشورهای پیشرفته در ایمنی جادهای
وی افزود: کشورهای پیشرفته از حدود بیست سال گذشته برنامهریزی مدونی برای کاهش تصادفات جادهای خود انجام دادهاند و کشورهایی مانند هلند، نیوزیلند و بهویژه سوئد در این زمینه پیشرو بودهاند. کشور سوئد در سال ۱۹۹۷ برنامهای را با عنوان «چشم انداز صفر» با هدف رسیدن به تصادفات صفر تدوین کرد؛ هدفی بزرگ اما قابل دستیابی که با سرمایهگذاری در زیرساختهای جادهای، تولید خودروهای ایمن و تدوین قوانین سختگیرانه رانندگی دنبال میشود. سوئد هماکنون کمترین میزان تلفات جادهای را در اتحادیه اروپا دارد.
سهم بالای عوامل انسانی در بروز تصادفات
بهداروندی در ادامه گفت: در کشورهای در حال توسعه، از جمله بخش بزرگی از خاورمیانه و شرق آسیا، متأسفانه آمار تصادفات همچنان بالاست. بررسیهای پلیس راه کشور در ده سال گذشته نشان میدهد ۳۰ درصد از تصادفات به علت سرعت غیرمجاز، ۲۰ درصد به علت سبقت غیرمجاز و ۱۵ درصد به علت خستگی و خوابآلودگی راننده رخ داده است؛ یعنی حدود ۶۵ درصد حوادث به عوامل انسانی مربوط میشود. همچنین ۱۵ درصد نقص و کیفیت پایین خودروها، ۱۰ درصد بیتوجهی به علائم یا استفاده از تلفن همراه هنگام رانندگی، و ۱۰ درصد نیز به وضعیت جادهها مربوط است. بنابراین بیش از ۸۰ درصد تصادفات ما عامل انسانی دارند و باید روی آن سرمایهگذاری کنیم.
آموزش و فناوری؛ دو رکن مهم در کاهش تصادفات
وی تأکید کرد: آموزش رانندگان و فرهنگسازی در رانندگی مهمترین نیاز امروز ماست. در دنیا خودروها با فناوریهای نوین به رانندگان در کنترل خوابآلودگی، سرعت و فاصله ایمن کمک میکنند. مثلاً خودروهای جدید با اسکن چشم راننده در صورت خوابآلودگی هشدار میدهند یا بهصورت خودکار متوقف میشوند. شرکت ولوو در کشور سوئد از پیشگامان این فناوری است. امروز در بسیاری از کشورها خودروها دارای سامانههای هوشمند مانند خطخوان، هشدار تصادف جلو و ترمز اضطراری خودکار هستند. اینها همان امکانات ایمنی است که باید در خودروسازی داخلی ما نیز نهادینه شود.
هوشمندسازی جادهها و ارتقای ایمنی در خوزستان
معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خوزستان افزود: عوامل بروز تصادف در دنیا در سه دسته کلی خودرو، جاده و راننده تقسیمبندی میشود. خودروها باید از لحاظ کیفیت بدنه، ایمنی کیسههای هوا و سیستمهای هوشمند ارتقاء یابند. جادهها نیز باید از لحاظ نصب علائم، ایمنسازی، تفکیک مسیرها، احداث آزادراهها و هوشمندسازی مجهز شوند. در همین راستا در استان خوزستان تاکنون ۱۶۳ دوربین ثبت تخلف راهاندازی شده که سرعت لحظهای و متوسط را پایش میکند و پیامک تخلف به راننده ارسال میشود.
بازنگری در قوانین و استمرار فرهنگسازی
بهداروندی با بیان اینکه قوانین رانندگی نیز باید بازنگری و سختگیرانهتر شود، خاطرنشان کرد: در حدود ۲۰ تا ۲۵ سال پیش فرهنگسازی گستردهای در زمینه بستن کمربند ایمنی انجام شد. رسانهها، پلیس و نهادهای دولتی پشت این حرکت بودند و با اجرای قانون بهصورت سختگیرانه، بستن کمربند به یک فرهنگ عمومی تبدیل شد. امروز نیز باید همین الگو برای سایر موارد مانند استفاده از تلفن همراه یا سرعت غیرمجاز اجرا شود.
توسعه زیرساختهای جادهای و رفع نقاط پرحادثه
وی در ادامه به وضعیت جادههای خوزستان اشاره کرد و گفت: متأسفانه زیرساخت جادهای استان از نظر بزرگراه و آزادراه نسبت به میانگین کشوری پایینتر است و نیاز به توسعه دارد. شرکت ساخت و اداره کل راه و شهرسازی پروژههای خوبی را در دست اقدام دارند و سرعت اجرای این پروژهها در سالهای اخیر افزایش یافته است. در بحث نقاط پرتصادف، خوشبختانه طی دوسال گذشته ۴۳ نقطه رفع شده و تا پایان سال جاری نیز رفع ۱۴ نقطه دیگر در دست اقدام است.
افزایش تابلوها، روشنایی و نیوجرسی در محورهای خوزستان
بهداروندی اظهار کرد: از نظر تابلو و علائم نیز امسال تاکنون حدود ۳۰ هزار عدد تابلو در سطح محورهای استان نصب شده، حدود ۸.۵ کیلومتر روشنایی اجرا و ۲۰ کیلومتر نیوجرسی میانی احداث شده است. همچنین ۱۹ نقطه روشنایی نقطهای اجرا و ۵۱۰۰ کیلومتر خطکشی انجام شده و تا پایان سال به ۱۲ هزار کیلومتر افزایش خواهد یافت. همچنین نصب روشنایی نقطهای به ۲۵ نقطه، نیوجرسی به ۴۵ کیلومتر و اجرای روشنایی طولی به ۷۰ کیلومتر میرسد.
بهسازی رویه راه و آسفالت حفاظتی
معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خوزستان افزود: در حوزه رویه راه نیز که از عوامل تصادف محسوب میشود، تاکنون حدود ۴۰۰ کیلومتر عملیات لکهگیری، روکش، درزگیری و آسفالت حفاظتی انجام شده و تا پایان سال این رقم به ۱۰۰۰ کیلومتر خواهد رسید. انشاا.. با توسعه بزرگراهها و آزادراهها شاهد کاهش چشمگیر تلفات جادهای در استان خواهیم بود اما مهمتر از همه این است که رانندگان با رفتار مسئولانه و رانندگی تدافعی از جادهها استفاده کنند و سالم به مقصد برسند.
توصیههای ایمنی برای رانندگی در شرایط مهآلود
بهداروندی در پاسخ به پرسشی درباره رانندگی در شرایط مهآلود و بارانی نیز گفت: در جادههای مهآلود استان که عمدتاً در زمستان رخ میدهد، رعایت فاصله طولی، استفاده از چراغهای مهشکن و رعایت سرعت مطمئنه ضروری است. سرعت مجاز عددی ثابت است، اما سرعت مطمئنه سرعتی است که راننده متناسب با شرایط جوی و دید خود تنظیم میکند تا بتواند با اطمینان خودرو را کنترل کند.
آمادگی کامل راهداری خوزستان در محورهای برفگیر
وی درباره وضعیت محورهای برفگیر استان خوزستان توضیح داد: حدود ۲۵۰ کیلومتر گردنه برفگیر در استان داریم که عمدتاً در محور اندیکا به سمت استان چهارمحال و بختیاری است. هر سال پیش از شروع زمستان تجهیزات راهداری زمستانی شامل ماشینآلات برفروبی، نمکپاش و سایر تجهیزات در راهدارخانهها مستقر میشوند. خوشبختانه در سالهای اخیر موردی از انسداد جادههای اصلی نداشتیم و حتی در مواردی به استانهای همجوار مانند چهارمحال و بختیاری در گردنه چری کمکرسانی کردهایم. برای فصل پیشرو نیز در نقاط پرتردد شمال استان برنامهریزی شده و مسیرها بهگونهای مدیریت میشوند که از ترافیک و خطرات احتمالی جلوگیری شود.
آموزش و فرهنگسازی؛ راه نجات از تصادفات جادهای
معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خوزستان در پایان با تأکید بر نقش آموزش و فرهنگسازی گفت: حدود دو دهه پیش، با اجرای طرح کمربند ایمنی و همراهی رسانهها، مردم به این باور رسیدند که بستن کمربند نه اجبار قانونی بلکه یک رفتار ایمن است. امروز نیز باید همان حرکت را در زمینههای دیگر تکرار کنیم. امیدواریم با همکاری مردم، ارتقای قوانین و توسعه زیرساختها، شاهد کاهش تلفات جادهای در استان خوزستان باشیم.