شناسهٔ خبر: 20936 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

در مراسم رونمایی از اطلس تهران قدیم با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی مطرح شد؛

خروج از وضعیت نابسامان شهرها با بازخوانی و تبیین اندیشه ایران‌شهر/ «اطلس تهران قدیم» راهی برای از بین بردن معضل انقطاع تاریخی/گردآوری نقشه‌های تهران از دوران فتحعلی‌شاه تا کنون

محمد سعید ایزدی اطلس تهران قدیم با برخورداری از ۲۷۰ نقشه از دوره قاجار تا پهلوی با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی و تهران‌پژوهان و ایران‌شناسان برجسته کشور در خانه اندیشمندان علوم انسانی کشور رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مراسم رونمایی از اطلس تهران قدیم روز یکشنبه ۲۹ فروردین با حضور  محمدسعید ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران، اساتید برجسته، دانشگاهیان، ایران شناسان و تهران‌پژوهان برگزار شد.

ایزدی در این مراسم ضمن تأکید بر این نکته که گردآوری این کتاب می‌تواند در ابعاد مختلف ثمربخش و مفید باشد گفت: ما امروز به بازخوانی شهرهایمان و تبیین اندیشه ایران شهر نیاز داریم. امروزه شهرها در وضعیت نابسامانی قرار دارند که شاید تنها دلیل آن انقطاع از زمان گذشته باشد.

وی در این خصوص اضافه کرد: اگر ما بتوانیم با بازخوانی شهرهایمان در همه ابعاد به کمک سند مذکور، این انقطاع و جاکندگی را رفع کنیم، کمک شایانی به این عرصه و تبیین اندیشه ایران‌شهری کرد‌ه‌ایم. این سند در این موقعیت زمانی به تمام پژوهشگران کمک می‌کند تا اطلاعاتی شفاف را به آسانی و بدون مشکل دریافت و مورد استفاده قرار دهند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه تاکنون دریافت چنین اطلاعاتی به سختی در کشور به دست می‌آمد گفت: این اقدام نه تنها راه دسترسی به اطلاعات را تسهیل کرد بلکه یک بانک اطلاعاتی قوی را برای ادامه روند موجود فراهم ساخت.

اطلس تهران قدیم حاصل پژوهش ۵ ساله‌ای است که به معرفی بیش از ۲۷۰ مورد نقشه (و یا مجموعه نقشه) از تهران و اطراف آن می‌پردازد. محدوده زمانی این اسناد از ۱۲۰۵ ش.(دوره فتحعلی‌شاه قاجار) تا ۱۳۵۷ ش. (پایان حکومت پهلوی) است.

نقشه‌های جاسوسی، نقشه‌های شهری، نقشه‌های عمرانی، نقشه‌های توریستی، عکس‌های هوایی و بسیاری نقشه‌های موضوعی تهران در این اطلس معرفی شده است. این اسناد از بیش از ۲۵ مجموعه داخلی و بین المللی گردآوری شده و در انتشار آن سازمان زیباسازی و سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران، شرکت مادرتخصصی عمران و بهسازی شهری ایران، سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح و سازمان نقشه‌برداری کشور مشارکت داشته‌اند.

همچنین این پروژه از سوی سازمان اسناد و کتابخانه ملی، مرکز دائره المعارف بزرگ اسلامی، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان تهران، مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران، سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران، موسسه اطلاعات، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، شرکت چاپ دایره سفید و شرکت مهندسین سومه مورد حمایت قرار گرفته است.

اطلس تهران قدیم پژوهش و نگارش رضا شیرازیان، با مقدمه دکتر سیروس علایی در قطع رحلی و در ۳۹۲ صفحه توسط انتشارات دستان منتشر شده است./

نظر شما