شناسهٔ خبر: 21099 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مهدی حجت به بهانه روز معمار مطرح کرد؛

معماران نسبت به نام وحرفه خود مسئولیت دارند/ یادآوری مسئولیت و پاسخگویی نسبت به حرفه معماری

مهدی حجت عضو هیات علمی دانشگاه تهران با اعلام پاسداشت روز معمار؛ روز تولد شیخ بهایی خالق فضای معمارانه میدان نقش جهان و چهارباغ گفت: اهمیت معماری در این است که معماران شکل زندگی انسان‌ها را به وسیله ظرفی که تولید می‌کنند عینیت بخشیده و خلق می‌کنند.

مهدی حجت در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در بیان اهمیت روز معمار؛ سوم اردیبهشت ماه و مصادف با تولد شیخ‌بهایی خالق فضای چهار باغ و میدان نقش جهان گفت: اهمیت معماری در این است که معماران شکل زندگی انسان‌ها را به وسیله ظرفی که تولید می‌کنند عینیت بخشیده و خلق می‌کنند؛ بنابراین در کیفیت وجودی انسان‌ها بسیار موثر هستند. همان‌قدر که مدرسه، پدر و مادر و جامعه می‌تواند در شکل گرفتن وجودی انسان‌ها موثر باشد، ظرف زندگی و محیط انسان‌ها و محیطی که در آن زیست می‌کنیم نیز به همان اندازه اهمیت دارد و این وظیفه‌ای است که برعهده معماران قرار دارد.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران افزود: معماری و معماران به جهت آن‌که از بدو تولد تا مرگ انسان‌، لاینقطع بر زندگی‌اش تاثیر می‌گذارد و تاثیرش تاثیری پنهان و نه آشکار است که مداوم است، بنابراین معلمان خاموشی هستند که انسان‌ها را در طول زندگی‌شان به مسیری که مایل‌اند هدایت می‌کنند.

بنیانگذار سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ادامه داد: معماران کسانی هستند که مسئولیت عینیت بخشیدن به ظرف زندگی انسان‌ها را برعهده دارند در واقع معلمان خاموشی هستند که انسان‌ها را در بخشی از راه زندگی هدایت می‌کنند و در این معنا، معماران، خود به خود پاسخگوی نام و حرفه‌ای که برای خود انتخاب کرده‌اند هستند؛ مسئولیت دارند و باید پاسخگو باشند.

حجت تاکید کرد: اگر روزی که به عنوان روز معمار؛ تولد شیخ بهایی، انتخاب شده بتواند به یادآوری این مسئولیت کمک کند، خودش بسیار مهم و موثر است./

نظر شما