شناسهٔ خبر: 21106 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

حوزه بنادر و دریانوردی در هفته‌ای که گذشت:

امضای پیش‌نویس ایجاد كريدور خليج‌فارس - دريای سياه/ بازدید هیئت سرمایه‌گذار کره‌ای از بندری خرمشهر/ آغاز به کار آزمایشی خط مسافری دریایی عمان-چابهار از دو ماه آینده

بندر شهید رجایی به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مهمترین اخبار حوزه بنادر و دریانوردی در هفته گذشته به شرح زیر است:

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در دیدار با همتای خود در سفر به آلمان:

بندر هرمزگان سالانه بیش از ۸۰ میلیون تن ظرفیت دارد. در فاز دوم این بندر پلتفرم آن آماده شده و برای خرید تجهیزات هم توافق کرده‌ایم. و یک بخش سومی دارد که کشورهای مختلف و شرکت‌های مختلفی برای سرمایه‌گذاری اعلام آمادگی کرده‌اند که آلمان هم از جمله انهاست.

پروژه دیگر پروژه توسعه بندر چابهار است که در دریای عمان گسترش می‌یابد و هند و چین تاکنون علاقه‌مندی خود را برای ورود به این حوزه ابراز کرده‌‌اند.

با توجه به اینکه بیشتر کشورهای همسایه ما تنها در حوزه خشکی واقع شده‌اند و به آب‌های آزاد دسترسی ندارند،‌ علاقه‌مند هستیم که دسترسی به دریا را به آنها بدهیم. از این رو یکی از محورهای رقابتی و مزیت‌هایی که ما می‌توانیم مطرح کنیم بحث حمل و نقل دریایی و ترانزیت از ایران است.

محمدجواد عطرچیان مدیركل‌ دفتر ترانزیت و پایانه‌های مرزی:

نشستی با حضورسفرای كشورهای گرجستان و بلغارستان، نمایندگان كشورهای ارمنستان، گرجستان، بلغارستان و یونان و نیز نمایندگان ارگان‌های مرتبط داخلی اعم از وزارت امور خارجه، گمرک جمهوری اسلامی ایران، سازمان بنادر و دریانوردی، معاونت حقوقی ریاست جمهوری، شركت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و دفتر امور بین‌الملل و صدور خدمات فنی و مهندسی وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.

تاسیس كریدور چندجانبه حمل و نقل بین المللی و ترانزیتی دریای سیاه – خلیج فارس باعث ایجاد یك مسیر آلترناتیو جدید برای دسترسی ناوگان حمل و نقل بین المللی ایرانی به اروپا از طریق قلمرو كشورهای موسس این موافقتنامه و همچنین مسیر دریای سیاه خواهد شد.

جمهوری اسلامی ایران در صدد ایجاد مسیرهای بهینه بیشتر و موازی با مسیرهای فعلی  برای دسترسی به اروپا بوده و همچنین با راه اندازی این كریدور و توافق پنج كشور واقع در مسیر خلیج فارس – دریای سیاه ،كریدورهای متعددی برای جابه‌جایی بار به اروپا ایجاد خواهد شد.​

بازدید هیئت سرمایه‌گذار کره‌ای از بخش‌های مختلف مجتمع بندری خرمشهر:

 

این هیئت با هدف توسعه روابط تجاری و همچنین بازدید از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های بندرخرمشهر برای توسعه همکاری‌های تجاری و اقتصادی به این بندر سفر کرده بودند.

نشست مشترکی میان مدیران بندرخرمشهر و هیئت سرمایه‌گذار کره‌ای برگزار شد و طرفین به منظور رسیدن به نقاط مشترک همکاری در خصوص روابط تجاری به بحث و تبادل نظر پرداختند.

محمود صابری- مدیر اداره بنادر و دریانوردی بندر لنگه

فصل تازه تبادلات تجاری بین بندرلنگه و عمان با پهلوگیری شناور «چارلی۲» در این بندر آغاز شد.

در پی رایزنی اخیر وزیر امور خارجه کشور عمان به ایران و بازدید مدیر اموراقتصادی این کشور از بندرلنگه، برای اولین بار شاهد واردات لوله و همچنین صادرات سنگ گچ به صورت مستقیم از طریق بندر لنگه به بندر صحار عمان بودیم.

سیاوش رضوانی - مدیرکل بنادر استان سیستان و بلوچستان:

فعالیت آزمایشی و غیررسمی خط مسافری عمان-چابهار ایران تا دو ماه آینده آغاز می‌شود و امیدواریم تا مهرماه امسال به صورت رسمی برقرار شود.

در طول هفته فقط یک پرواز برای مقصد عمان وجود دارد در حالی مردم می‌توانند هر روز از طریق کشتی به عمان سفر کنند. همچنین آن دو کشتی‌ای که به صورت آزمایشی وارد بندر چابهار شدند بسیار مدرن و پیشرفته هستند و مردم می‌توانند سفری راحت داشته باشند ضمن آنکه این کشتی‌ها توانایی حمل کردن بار را نیز دارند.

با دیگر کشورهای حاشیه دریای عمان برای ایجاد خطوط مسافری مذاکره شده است. کشور پاکستان برای ایجاد خطوط مسافری به ما مراجعه کرد و آنها منتظر این هستند که امکانات لازم برای ایجاد خطوط مسافری در بندر چابهار به وجود آید.

محمد علی اصل سعیدی پور- معاون عملیات بندری اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان:

پیش بینی می‌شود، در سال ۹۵ صادرات انواع محصولات فولادی ۱۰ تا ۱۵ درصد از این بندر افزایش یابد.

با مدیریت صحیح فرایند عملیات و استفاده بهینه از فضاهای عملیاتی، اختصاص به موقع کشنده ها پای کشتی و شبانه روزی کردن فعالیت ها نرم عملیات ۷ درصد افزایش یافته است.

در حال حاضر روزانه شاهد تردد کشتیهای حامل محصولات فولادی در بندر شهید رجایی هستیم.

مدیرعامل گروه شركت‌های «دابل ویو» چین در نشستی با معاون اقتصادی منطقه آزاد چابهار:  

شركت های تجاری و اقتصادی چین تمایل زیادی برای سرمایه گذاری در منطقه اقتصادی و راهبری چابهار دارند.

 

عبدالرحیم كُردی- معاون اقتصادی سازمان منطقه آزاد چابهار:

چابهار نقطه اتصال سه قاره است و ۸۰۰ میلیون نفر ساكن در كشورهای cis و افغانستان محصور در خشكی می توانند از طریق این منطقه به آبهای اقیانوسی اتصال پیدا كنند.

نظر شما